Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Vraag en antwoord

Heb je een vraag over P+R? Op deze pagina vind je de antwoorden op veelgestelde vragen.


Veelgestelde vragen

  • Wat betekent P+R?

    P+R staat voor 'Park and Ride'. Deze parkeerterreinen staan naast het station. Ze zijn bedoelt voor reizigers die hun auto parkeren en verder reizen met bijvoorbeeld de trein.

  • Hoe kan ik parkeren op een P+R terrein?

    Op de meeste P+R parkeerterreinen parkeer je gratis. Op de betaalde terreinen kan je eenvoudig in- en uitrijden. Hoe dat werkt lees je op de pagina Hoe werkt P+R?

  • Wat zijn jullie parkeertarieven?

    De parkeertarieven van alle betaalde P+R terreinen vind je op de pagina P+R tarieven.
     

  • Hoe sluit ik een P+R abonnement af?

    Met een P+R abonnement ben je verzekerd van een parkeerplaats op een Q-Park P+R terrein bij een NS-station naar keuze. De aanvraag van een P+R abonnement verloopt eenvoudig via Q-Park. Vraag je P+R abonnement direct aan.

  • Wat is het verschil tussen een P+R-parkeerabonnement en parkeren met NS Flex?

    Het P+R-parkeerabonnement is een abonnement van Q-Park. Je betaalt abonnementskosten om te parkeren op één P+R-locatie van jouw keuze. Je hebt altijd een parkeerplek in deze P+R.

    Heb je een NS Flex-abonnement? Dan kun je daarmee in alle P+R-locaties parkeren. Je krijgt reizigerskorting als je met je OV-chipkaart met het openbaar vervoer hebt gereisd. En de parkeerkosten? Die betaal je achteraf via automatische incasso. Je vindt je parkeeracties op je factuur van NS Flex.

  • Hoe krijg ik de reizigerskorting?

    Dit speciale dagtarief geldt in combinatie met een treinreis op dezelfde dag, waarbij je in- en uitcheckt met je OV-chipkaart of e-ticket. Niet als je hebt gereisd met je betaalpas. Dit tarief geldt voor treinreizen met álle vervoerders, dus niet alleen als je met NS reist.

    Scan bij het uitrijden eerst je OV-chipkaart of e-ticket. De korting wordt dan berekend, waarna je kan betalen. Meerdere dagen parkeren? Ook dan krijg je korting, mits je het P+R terrein verlaat op dezelfde dag als de terugreis met de trein.

    Goed om te weten:

    • Het e-ticket kun je ook scannen voor treinreiskorting op alle betaalde P+R locaties met kentekenherkenning.
    • Je moet uitgecheckt hebben met je e-ticket om reizigerskorting te krijgen
    • De reizigerskorting is van toepassing indien het reguliere dagtarief is bereikt.
    • De korting geldt niet voor internationale treinreizen.
  • Met welke OV-chipkaarten ontvang ik het voordelige reizigersdagtarief?

    Je ontvangt het speciale dagtarief met deze OV-chipkaarten: Persoonlijke OV-chipkaart of NS-Business Card, een Anonieme OV-chipkaart en een eenmalige chipkaart (treinkaartje uit de automaat). 

  • Ik heb het dagtarief niet bereikt, kom ik in aanmerking voor de reizigerskorting?

    Nee. De reizigerskorting wordt berekend over het dagtarief, niet over het uurtarief.

  • Ik heb geen korting gekregen.

    Wat vervelend! Vraag geld terug via het restitutieformulier ‘P+R reizigerskorting'.

  • Hoeveel dagen kan ik met korting parkeren?

    Ook als je meerdere dagen parkeert krijg je korting, mits je het P+R terrein verlaat op dezelfde dag als de terugreis met de trein. Er kan maximaal over 28 aaneengesloten dagen geparkeerd worden met korting.

  • Krijg ik korting als ik met een e-ticket reis?

    Ja. Het e-ticket is alleen te scannen voor de treinreiskorting op alle betaalde P+R locaties met herkentekenherkenning.

  • Kan ik met cash betalen?

    Je kan op de betaalde P+R terreinen NIET met cash betalen. Je kunt betalen met een Maestro betaalpas, Mastercard, Visa, VPay, American Express, Yellowbrick, MultiTankCard en Travelcard tot een maximum van € 50 per keer.

  • Kan ik een e-ticket scannen bij de parkeerapparatuur?

    Ja, het e-ticket kun je scannen bij de parkeerapparatuur voor de treinreiskorting op alle betaalde P+R locaties met kentekenherkenning.

  • Wat houdt parkeren op kentekenherkenning in?

    Om je reis nog sneller en gemakkelijker te maken kun je in- en uitrijden met behulp van kentekenherkenning. Meer informatie lees je op de pagina Hoe werkt het.

Staat je vraag er niet bij? Kijk op NS.nl/klantenservice of stel je vraag op de NS Community. We helpen je graag verder.

Meer over P+R locaties