Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Welke vergoeding biedt NS?

Ook als het tegenzit zijn we er graag voor je. Hieronder vind je een overzicht wat we je in welke situatie bieden in het geval van verstoringen en vertragingen.


Welke vergoeding en/of bijstand bieden wij je?

  • Vergoeding bij vertraging. In geval van vertraging van minimaal 30 minuten* bieden wij een vergoeding voor de vertraging. NS kan zich voor de vergoeding voor de vertraging beroepen op overmacht. Hiervan is bijvoorbeeld sprake in de volgende situaties: een stroomstoring met landelijke uitstraling, dreiging van terroristische aanslagen, uitzonderlijke weersomstandigheden en grote natuurrampen.
  • Terugbetaling vervoerbewijs. Bij een verwachte vertraging van 60 minuten of meer bieden wij je de terugbetaling van je vervoerbewijs (als je geen aanspraak hebt gemaakt op de vergoeding voor vertraging).
  • Vervangend vervoer. In geval van verstoringen (d.w.z. langdurige verstoringen waardoor vervoer per trein in het geheel niet meer mogelijk is op een NS-traject) bieden we je vervangend vervoer aan als dit redelijkerwijs mogelijk is. NS bepaalt welk vervangend vervoer wordt ingezet. NS vergoedt niet de kosten die reizigers uit eigen beweging maken voor het omreizen met andere vervoerders of voor alternatief vervoer, zoals taxi’s. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen vergoeden we het door jouzelf geregelde vervangend vervoer. 
  • Drinken, eten en overnachting. Bij grote vertragingen bieden we je afhankelijk van de omstandigheden en de objectieve noodzaak drinken en eten aan. Als dat noodzakelijk is en fysiek mogelijk bieden we je een slaapplaats aan.

* Indien je met de Intercity direct reist, heb je recht op vergoeding bij vertraging vanaf 15 minuten. De hoogte van die vergoedingen wijken af van dit onderstaande overzicht. Raadpleeg daarvoor de vergoedingentabel.

Wat geldt voor mijn vervoerbewijs en situatie?

Hieronder staat wat in bepaalde situaties jouw opties zijn, wat wij je bieden en hoe je dat kunt regelen. De omschreven situaties gaan over jouw treinreis met NS. Waar gesproken wordt over de trein wordt de trein van NS bedoeld. Voorwaarden zijn steeds van toepassing, zoals de vervoervoorwaarden van NS (de AVR-NS) de voorwaarden van de regeling Geld terug bij vertraging voor reizen bij NS en die van de Europese Reizigersrechtenverordening (Verordening (EU) 2021/782).

  • Betaalpas

    Je reist met je betaalpas (fysiek of digitaal) en je hebt een vervoerbewijs, d.w.z. dat je bent ingecheckt met je betaalpas.

    Je hebt 30 t/m 59 minuten vertraging
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (50% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

    Je bent met minstens 60 minuten vertraging aangekomen
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (100% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

    Je bent al onderweg, maar ziet van je verdere reis af omdat je minstens 60 minuten vertraging zou hebben
    Je bieden je de keuze uit 2 opties.

    Optie 1
    We bieden je terugbetaling van de prijs van je vervoerbewijs (reiskosten tot dan toe). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen. Daarnaast bieden we vergoeding voor eventuele extra reiskosten met de trein, die je hebt gemaakt omdat je bent teruggereisd naar je vertrekstation, omdat je reis geen zin meer had. Dit regel je d.m.v. een reply op de e-mail over de afhandeling van je ‘Geld terug bij vertraging’- claim met je verzoek voor teruggave van extra gemaakte kosten. 

    Optie 2
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (100% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

  • E-ticket of eenmalige chipkaart (papieren kaartje)

    Je hebt 30 t/m 59 minuten vertraging
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (50% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

    Je bent met minstens 60 minuten vertraging aangekomen
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (100% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

    Je ziet van je reis af omdat je meer dan 60 minuten vertraging zou hebben
    Je bieden je de keuze uit 3 opties.

    Optie 1
    We bieden je terugbetaling van de kostprijs van je vervoerbewijs, in de vorm van 1) geld of 2) couponcode voor een nieuw vervoerbewijs op een ander moment. Terugbetaling in de vorm van geld regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen. Terugbetaling in de vorm van een couponcode voor een e-ticket regel je door contact op te nemen met onze klantenservice.

    Daarnaast bieden we vergoeding voor eventuele extra reiskosten met de trein, die je hebt gemaakt omdat je bent teruggereisd naar je vertrekstation, omdat je reis geen zin meer had. Indien je je geld van je vervoerbewijs terugvraagt via het formulier Geld terug bij vertraging (punt 1): Reageer, d.m.v. reply, op de e-mail over de afhandeling van je ‘Geld terug bij vertraging’- claim met je verzoek voor teruggave van extra gemaakte kosten. Indien je een couponcode voor een e-ticket krijgt via onze klantenservice (punt 2), dan kun je tijdens dit contact ook deze extra kosten terugvragen.

    Optie 2
    We bieden je de optie om de datum op je vervoerbewijs te wijzigen zodat je de reis op een andere dag kunt maken. En we bieden je vergoeding voor de vertraging volgens de Europese reizigersrechtenverordening (25% van je vervoerbewijs bij vertraging tussen 60 – 119 min en 50% van je vervoerbewijs bij vertraging van 120 min of meer voor de enkele reis die vertraagd is). Beide regel je door contact op te nemen met onze klantenservice.

    Optie 3
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (100% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

  • OV-chipkaart: vol tarief of Voordeel-abonnement

    Je hebt een OV-chipkaart waarmee je op vol tarief of met korting reist (Voordeel-abonnement geldig op het moment van reizen) en je hebt een vervoerbewijs, d.w.z. dat je bent ingecheckt.

    Je hebt 30 t/m 59 minuten vertraging
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (50% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

    Je bent met minstens 60 minuten vertraging aangekomen
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (100% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

    Je bent al onderweg, maar ziet van je verdere reis af omdat je meer dan 60 minuten vertraging zou hebben
    Je bieden je de keuze uit 2 opties.

    Optie 1
    We bieden je terugbetaling van de prijs van je vervoerbewijs (reiskosten tot dan toe). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen. Daarnaast bieden we vergoeding voor eventuele extra reiskosten met de trein, die je hebt gemaakt omdat je bent teruggereisd naar je vertrekstation, omdat je reis geen zin meer had. Dit regel je d.m.v. een reply op de e-mail over de afhandeling van je ‘Geld terug bij vertraging’- claim met je verzoek voor teruggave van extra gemaakte kosten. 

    Optie 2
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (100% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

  • OV-chipkaart: Vrij-abonnement waarmee je buiten je vrij-periode reist

    Je hebt een OV-chipkaart met afgekocht abonnement (Vrij-abonnement) waarmee je buiten je Vrij-periode reist of wilt reizen en je hebt een vervoerbewijs, d.w.z. dat je bent ingecheckt. Bijvoorbeeld je hebt een Weekend-Vrij abonnement en reist doordeweeks.

    Je hebt 30 t/m 59 minuten vertraging
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (50% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

    Je bent met minstens 60 minuten vertraging aangekomen
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (100% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

    Je bent al onderweg, maar ziet van je verdere reis af omdat je minstens 60 minuten vertraging zou hebben
    Je bieden je de keuze uit 2 opties.

    Optie 1
    We bieden je terugbetaling van de prijs van je vervoerbewijs (reiskosten tot dan toe). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen. Daarnaast bieden we vergoeding voor eventuele extra reiskosten met de trein, die je hebt gemaakt omdat je bent teruggereisd naar je vertrekstation, omdat je reis geen zin meer had. Dit regel je d.m.v. een reply op de e-mail over de afhandeling van je ‘Geld terug bij vertraging’- claim met je verzoek voor teruggave van extra gemaakte kosten. 

    Optie 2
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (100% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

  • OV-chipkaart: Vrij-abonnement waarmee je binnen je vrij-periode reist

    Je hebt een OV-chipkaart met afgekocht abonnement (Vrij-abonnement) waarmee je, binnen je Vrij-periode of vaste traject, reist of wilt reizen, en je hebt een vervoerbewijs, d.w.z. dat je bent ingecheckt.

    Je hebt 30 t/m 59 minuten vertraging
    We bieden je vergoeding voor de vertraging. Deze vergoeding is afhankelijk van je abonnement (zie vergoedingentabel). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

    Je bent met minstens 60 minuten vertraging aangekomen
    We bieden je vergoeding voor de vertraging. Deze vergoeding is afhankelijk van je abonnement (zie vergoedingentabel). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

    Je bent al onderweg, maar ziet van je verdere reis af omdat je minstens 60 minuten vertraging zou hebben
    We bieden je vergoeding voor de vertraging. Deze vergoeding is afhankelijk van je abonnement (zie vergoedingentabel). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

  • Spoordeelwinkel: E-ticket i.c.m. een hotelboeking

    Je gebruikt je hotelovernachting en je hebt 30 t/m 59 minuten vertraging op je treinreis
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (50% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

    Je gebruikt je hotelovernachting en je bent met minstens 60 minuten vertraging aangekomen
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (100% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

    Je gebruikt je hotelovernachting maar je ziet af van je treinreis omdat je minstens 60 minuten vertraging zou hebben
    Je bieden je de keuze uit 3 opties.

    Optie 1
    We bieden je terugbetaling van de prijs van je vervoerbewijs. Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen. Daarnaast bieden we, als je al onderweg bent met een kaartje voor een enkele reis, vergoeding voor eventuele extra reiskosten met de trein, die je hebt gemaakt omdat je bent teruggereisd naar je vertrekstation, omdat je reis geen zin meer had. Dit regel je d.m.v. een reply op de e-mail over de afhandeling van je ‘Geld terug bij vertraging’- claim met je verzoek voor teruggave van extra gemaakte kosten. 

    Optie 2

    We bieden je de optie om je reis op een andere dag te maken met een nieuw vervoerbewijs. En we bieden je vergoeding voor de vertraging volgens de Europese reizigersrechtenverordening (25% van je vervoerbewijs bij vertraging tussen 60 – 119 min en 50% van je vervoerbewijs bij vertraging van 120 min of meer voor de enkele reis die vertraagd is). Beide regel je door contact op te nemen met onze klantenservice.

    Optie 3
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (100% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

  • Spoordeelwinkel: E-ticket (Dagretour) i.c.m. een uitje

    Je gebruikt je uitje en je hebt minimaal 30 t/m 59 minuten vertraging op je treinreis
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (50% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

    Je gebruikt je uitje en je bent met minstens 60 minuten vertraging aangekomen
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (100% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

    Je gebruikt je uitje maar je ziet af van je treinreis omdat je minstens 60 minuten vertraging zou hebben gehad
    Je bieden je de keuze uit 3 opties.

    Optie 1
    We bieden je terugbetaling van de prijs van je vervoerbewijs. Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen. Daarnaast bieden we vergoeding voor eventuele extra reiskosten met de trein, die je hebt gemaakt omdat je bent teruggereisd naar je vertrekstation, omdat je reis geen zin meer heeft. Dit regel je door contact op te nemen met onze klantenservice.

    Optie 2

    We bieden je de optie om je reis op een andere dag te maken, met een nieuw vervoerbewijs. En we bieden je vergoeding voor de vertraging volgens de Europese reizigersrechtenverordening (25% van je vervoerbewijs bij vertraging tussen 60 – 119 min en 50% van je vervoerbewijs bij vertraging van 120 min of meer voor de enkele reis die vertraagd is). Beide regel je door contact op te nemen met onze klantenservice.

    Optie 3
    We bieden je vergoeding voor de vertraging (100% van je vervoerbewijs). Dit regel je door een verzoek voor Geld terug bij vertraging in te dienen.

Vervangend vervoer

Bij een verstoring raden we je aan om een volgende trein te nemen als dat mogelijk is. Rijdt er binnen afzienbare tijd geen trein over jouw traject dan raden we je aan om indien mogelijk om te reizen met NS. In de Reisplanner in de NS-app of op NS.nl vind je de snelste manier om op je bestemming te komen. 

Als omreizen met NS niet kan, dan zetten we in op alternatief vervoer. We zetten dan in principe als eerste in op busvervoer als alternatief voor de trein. Voor wat betreft busvervoer is NS afhankelijk van de beschikbaarheid van bussen en buschauffeurs. Helaas komt het voor dat er niet genoeg bussen en/of buschauffeurs beschikbaar zijn. In de grote steden wordt gekeken of er gebruik kan worden gemaakt van de andere reguliere vervoersmodaliteiten, zoals de metro. NS adviseert dan op de verstoringspagina (actuele situatie op het spoor) om om te reizen met een andere vervoerder. Klik voor het actuele omreisadvies op de link “Storingen en werkzaamheden” in de Reisplanner in de NS-app of op NS.nl. 

  • Inzet busvervoer

    Je bent gestrand. Verder reizen of omreizen met de trein is niet mogelijk. Het is niet duidelijk hoe lang dit zal duren.

    Wat bieden we en hoe regel je dit?

    We regelen vervangend vervoer per bus. We streven ernaar om binnen 60 minuten vervangend busvervoer in te zetten. Dit is afhankelijk van de beschikbaarheid van voldoende bussen en buschauffeurs en het aantal reizigers dat getroffen is door de verstoring. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. Wij informeren je (via de Reisplanner in de NS-app en op NS.nl) in hoeverre het lukt om bussen in te zetten en vanwaar ze vertrekken.

Wat bieden we nog meer?

Omreizen

Wij bepalen welk vervangend vervoer wordt ingezet. NS vergoedt niet de kosten die reizigers uit eigen beweging maken voor het omreizen met andere vervoerders of voor alternatief vervoer, zoals taxi’s. We vergoeden alleen de kosten voor het omreizen met andere vervoerders als wij je geadviseerd hebben om met deze vervoerder(s) om te reizen. We geven dit advies dan op de verstoringspagina (“Storingen en werkzaamheden” in de Reisplanner in de NS-app of op NS.nl. Let op: de Reisplanner van NS adviseert altijd de snelste route, ook als dit bijvoorbeeld de fiets is, maar dit is niet de door NS geadviseerde omreisroute in geval van een verstoring.

Alternatief vervoer

Wat betreft de kosten voor alternatief vervoer, kunnen we in uitzonderlijke situaties en uit coulance, gestrande reizigers expliciet toestaan zelf alternatief vervoer, zoals taxi’s, te regelen en de kosten hiervoor (al dan niet gedeeltelijk) terug te vragen aan NS. We kondigen dit dan aan op NS.nl. Ook kan het voorkomen dat we tijdens een verstoring een taxi voor jou regelen omdat er in jouw specifieke geval op dat moment sprake is van een uitzonderlijke situatie. Wij regelen dan de taxi voor je.

Informatie binnen 100 minuten

We doen er alles aan om zo snel mogelijk informatie te geven over alternatieve reismogelijkheden die je hebt als je geplande trein ernstig vertraagd of uitgevallen is. Als het ons niet lukt om jou, via de gebruikelijke NS-informatiemiddelen, binnen 100 minuten na de geplande vertrektijd van je vertraagde/uitgevallen trein informatie te verstrekken over hoe je kan reizen, dan mag je zelf ander openbaar vervoer nemen (alleen trein en bus, geen taxi, huurauto of eigen auto). Als dit leidt tot meer reiskosten dan je had gehad als je volgens je geplande route bij NS had gereisd, dan krijg je deze meerkosten van NS terug, als dit noodzakelijke, passende en redelijke kosten zijn voor de alternatieve reisroute. 

Bijstand (eten, drinken en hotelovernachting)

Bij grote vertraging biedt NS je, afhankelijk van de omstandigheden van het geval en de objectieve noodzaak daartoe, drinken en maaltijden aan. Als dat noodzakelijk is en fysiek mogelijk bieden we je een slaapplaats aan. Heb je een hotel geboekt met toestemming van een NS-medewerker? Dan kun je dit terugvragen via dit declaratieformulier.

  • Omreizen met een andere vervoerder

    Je bent gestrand. Verder reizen of omreizen met de trein is niet mogelijk. Het is niet duidelijk hoe lang dit zal duren.

    Wat bieden we en hoe regel je dit?

    In bepaalde situaties maken we een afspraak met een andere vervoerder om NS-reizigers kosteloos om te laten reizen. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. Als dit van toepassing is, adviseren we dit in het omreisadvies op de verstoringspagina. Dit advies kun je vinden op de verstoringspagina op NS.nl en in de NS-app onder “Storingen en werkzaamheden” (let op: dit is niet de algemene Reisplanner op NS.nl en in de NS-app).

    Belangrijk om te weten: als je zonder omreisadvies van NS besluit om te reizen met een andere vervoerder dan zijn deze kosten voor je eigen rekening

  • Alternatief vervoer, zoals de taxi

    Je bent gestrand. Verder reizen of omreizen met de trein is niet mogelijk. Het is niet duidelijk hoe lang dit zal duren.

    Wat bieden we en hoe regel je dit?

    In uitzonderlijke (individuele) gevallen kunnen we besluiten een taxi als alternatief vervoer in te zetten. Wij regelen dan een taxi voor jou. Neem hiervoor contact op met een NS medewerker op het station of met onze klantenservice (bijv. via de Service & Alarmzuil op het perron) om te vragen of dit ook in jouw specifieke situatie van toepassing is. Als je van ons expliciete toestemming hebt om zelf alternatief vervoer te regelen, zoals een taxi, dan kun je deze kosten (met betaalbewijs) declareren. Dit kan door middel van ons declaratieformulier of door contact op te nemen met onze klantenservice.

    Belangrijk om te weten: we vergoeden geen taxikosten die je op eigen initiatief maakt, tenzij NS bij uitzondering expliciet heeft toegezegd kosten voor vervangend vervoer zoals taxi’s (al dan niet gedeeltelijk) te vergoeden. De toestemming moet je kunnen aantonen, of moet blijken uit de registratie bij onze klantenservice.

  • Geen informatie over beschikbare mogelijkheden binnen 100 minuten

    De verwachting is dat je met 60 minuten vertraging of meer op je bestemmingsstation zal aankomen én NS heeft je niet binnen 100 minuten na de geplande vertrektijd van de vertraagde of geannuleerde trein, of de gemiste laatste aansluiting de beschikbare mogelijkheden voor vervoer langs een andere route medegedeeld (bijv. via de Reisplanner of een omroep). 

    Let op: Het gaat hierbij om het informeren binnen 100 minuten. Het kan dan wel zijn dat de bus/trein die NS aanraadt bijv. 120 minuten na je eerder geplande vertrektijd vertrekt.

    Wat bieden we en hoe regel je dit?

    We bieden je vergoeding van de door jou gemaakte kosten voor alternatief openbaar vervoer (spoor, touringcar of autobus), indien deze passend, noodzakelijk en redelijk zijn en je inderdaad niet binnen 100 minuten na de geplande vertrektijd informatie hebt gekregen over de beschikbare mogelijkheden voor vervoer langs een andere route. Dit regel je door de door jou gemaakte kosten te declareren (met betaalbewijs). Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

  • Eindbestemming niet bereikbaar door vertraging, storing of massale uitval

    • Vanwege een vertraging van de trein kun je niet meer op dezelfde NS-dag je bestemmingsstation bereiken omdat de laatste trein op je reisroute niet meer rijdt.
      We stellen vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat je alsnog het station van bestemming kunt bereiken. NS bepaalt welk vervangend vervoer er wordt ingezet. Als we niet in staat zijn vervangend vervoer te regelen, bijvoorbeeld omdat de eindbestemming niet meer bereikbaar is, regelen wij een hotel- of ander verblijf voor je, waar en wanneer dit fysiek mogelijk is. Meld je hiervoor bij een NS-medewerker op het station of bij onze klantenservice (bijv. via de Service & Alarmzuil op het perron). Als je van onze klantenservice expliciete toestemming hebt om zelf een overnachting te regelen, dan kun je deze kosten (met betaalbewijs) declareren. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

      Belangrijk om te weten: NS is altijd degene die bepaalt hoe een overnachting wordt geregeld. We vergoeden geen hotelkosten die je op eigen initiatief maakt, tenzij NS expliciet aan jou persoonlijk heeft toegezegd deze kosten (al dan niet gedeeltelijk) te vergoeden. De toestemming moet je kunnen aantonen of blijken uit de registratie bij onze klantenservice.
    • De laatste trein in je reis is vertraagd waardoor je niet meer op dezelfde NS-dag je eindbestemming kunt bereiken met het aansluitende reguliere openbaar vervoer vanaf je bestemmingsstation.
      We stellen vervangend vervoer ter beschikking om ervoor te zorgen dat je alsnog je eindbestemming kunt bereiken. NS bepaalt welk vervangend vervoer er wordt ingezet. Als we niet in staat zijn vervangend vervoer te regelen, bijvoorbeeld omdat de eindbestemming niet meer bereikbaar is, regelen wij een hotel- of ander verblijf voor je, waar en wanneer dit fysiek mogelijk is. Meld je hiervoor bij een NS-medewerker op het station of bij onze klantenservice (bijv. via de Service & Alarmzuil op het perron). Als je van onze klantenservice expliciete toestemming hebt om zelf een overnachting te regelen, dan kun je deze kosten (met betaalbewijs) declareren. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

      Belangrijk om te weten: NS is altijd degene die bepaalt hoe een overnachting wordt geregeld. We vergoeden geen hotelkosten die je op eigen initiatief maakt, tenzij NS expliciet aan jou persoonlijk heeft toegezegd deze kosten (al dan niet gedeeltelijk) te vergoeden. De toestemming moet je kunnen aantonen of blijken uit de registratie bij onze klantenservice.
    • NS is niet in staat om vervangend vervoer aan te bieden, bijvoorbeeld vanwege een massale uitval van treinen, of wanneer je eindbestemming redelijkerwijs niet meer bereikbaar is (zoals bij afgesloten wegen of als je reist naar een Waddeneiland), waardoor één of meerdere overnachtingen noodzakelijk worden.
      We regelen een hotel- of ander verblijf voor je waar en wanneer dit fysiek mogelijk is. Meld je hiervoor bij een NS-medewerker op het station of bij onze klantenservice (bijv. via de Service & Alarmzuil op het perron). Als je van onze klantenservice expliciete toestemming hebt om zelf een overnachting te regelen, dan kun je deze kosten (met betaalbewijs) declareren. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

      Belangrijk om te weten: NS is altijd degene die bepaalt hoe een overnachting wordt geregeld. We vergoeden geen hotelkosten die je op eigen initiatief maakt, tenzij NS expliciet aan jou persoonlijk heeft toegezegd deze kosten (al dan niet gedeeltelijk) te vergoeden. De toestemming moet je kunnen aantonen of blijken uit de registratie bij onze klantenservice.