Tony’s Chocolonely is veel meer dan een chocolademerk. Het bedrijf heeft een duidelijke missie: een einde maken aan uitbuiting in de cacao. Duurzaamheid staat bij Tony’s hoog in het vaandel. Ook intern werkt het bedrijf actief aan haar duurzaamheidsambities, ook als het gaat om mobiliteit.
Wat maakt dit bedrijf zo speciaal?
Tony’s Chocolonely is een impactbedrijf dat chocolade maakt, niet andersom. Het structureel onderbetalen van de cacaoboeren zorgt ervoor dat zij geen betaalde arbeid kunnen inhuren, en genoodzaakt zijn om kinderen op de plantages te laten werken. Dit is zware uitbuiting en drijft hen tot extreme armoede. Wij maken samen een einde aan uitbuiting in cacao via onze 5 samenwerkingsprincipes:
Wij werken met 100% traceerbare bonen.
Wij betalen een hogere prijs zodat cacaoboeren een leefbaar inkomen kunnen verdienen.
Wij supporten boeren om samen te werken in coöperaties omdat ze zo kunnen professionaliseren.
Wij werken met hen samen voor de lange termijn.
Wij trainen boeren om hun productiviteit te verhogen en de kwaliteit van hun cacao te verbeteren.
Deze aanpak heeft inmiddels geleid tot een positieve impact op meer dan 17.000 boeren verdeeld over 9 partnercoöperaties.