Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Samen vooruit: Hoe NS Zakelijk werkt voor Tony’s Chocolonely
Mobiliteit is voor veel organisaties een uitdagend vraagstuk. Aan de ene kant wil je medewerkers flexibiliteit en gemak bieden. Maar duurzaamheid en kosten besparen spelen ook een belangrijke rol. Gelukkig helpt NS Zakelijk jou daarbij! In de serie ‘Samen vooruit’ gaan onze mobiliteitsexperts in gesprek met hun klanten over hun samenwerking, uitdagingen en toekomstwensen. Deze keer gaat Chantal van der Wees in gesprek met Maybritt van Engeland, Sr. Specialist Reward & People Operations bij Tony’s Chocolonely.
Loading...
Maybritt van Engeland
Over Tony’s Chocolonely
Tony’s Chocolonely zet zich sinds 2005 in om een einde te maken aan uitbuiting in cacao dat wordt veroorzaakt door de systematische onderbetaling van cacaoboeren. De naam van het merk is een knipoog naar de Nederlandse oprichter, Teun van der Keuken. Teun, ‘Tony’, nam de bijnaam ‘Chocolonely’ aan als ‘eenzame strijder’ tegen de ongelijkheid in de cacao-industrie. Er werken wereldwijd meer dan 300 medewerkers waarvan zo’n 150 op het hoofdkantoor in Amsterdam.
Meer informatie
Tony’s Chocolonely is veel meer dan een chocolademerk. Het bedrijf heeft een duidelijke missie: een einde maken aan uitbuiting in de cacao. Duurzaamheid staat bij Tony’s hoog in het vaandel. Ook intern werkt het bedrijf actief aan haar duurzaamheidsambities, ook als het gaat om mobiliteit.
Wat maakt dit bedrijf zo speciaal?
Tony’s Chocolonely is een impactbedrijf dat chocolade maakt, niet andersom. Het structureel onderbetalen van de cacaoboeren zorgt ervoor dat zij geen betaalde arbeid kunnen inhuren, en genoodzaakt zijn om kinderen op de plantages te laten werken. Dit is zware uitbuiting en drijft hen tot extreme armoede. Wij maken samen een einde aan uitbuiting in cacao via onze 5 samenwerkingsprincipes:
  1. Wij werken met 100% traceerbare bonen.
  2. Wij betalen een hogere prijs zodat cacaoboeren een leefbaar inkomen kunnen verdienen.
  3. Wij supporten boeren om samen te werken in coöperaties omdat ze zo kunnen professionaliseren.
  4. Wij werken met hen samen voor de lange termijn.
  5. Wij trainen boeren om hun productiviteit te verhogen en de kwaliteit van hun cacao te verbeteren.
Deze aanpak heeft inmiddels geleid tot een positieve impact op meer dan 17.000 boeren verdeeld over 9 partnercoöperaties.
Wij willen laten zien dat een bedrijf zowel winstgevend kan zijn als goed kan doen voor de wereld.
Loading...
Maybritt-van-Engeland-thumb
Maybritt van Engeland, Sr. Specialist Reward & People OperationsTony's Chocoloneley
Loading...
tony-choco1
Welke impact creëren jullie hiermee?
Wij willen laten zien dat een bedrijf zowel winstgevend kan zijn als goed kan doen voor de wereld. Om andere bedrijven te inspireren en een nieuwe norm in cacao te zetten, hebben wij in 2019 Tony’s Open Chain opgezet, een samenwerkingsinitiatief waarmee wij andere chocoladebedrijven uitnodigen om mee te doen met onze strijd tegen uitbuiting in cacao. Grote namen zoals Ben & Jerry’s, Albert Heijn, Hema en Jumbo zijn al aangehaakt, en we hopen dat er nog meer zullen volgen.
Welke rol heeft duurzaamheid binnen jullie organisatie?
Wij hebben duurzaamheid niet alleen als externe missie, maar besteden hier ook intern veel aandacht aan. Een voorbeeld daarvan is ons mobiliteitsbeleid. Wij willen onze medewerkers stimuleren om duurzaam te reizen. Het gaat daarbij niet alleen om het aanbieden van een NS-Business Card of een fietsenplan, maar ook om medewerkers bewust te maken van hun impact op het milieu. Reizen met de trein of fiets voelt misschien als een kleine stap, maar het draagt bij aan een grotere verandering voor het milieu. Tenslotte gaat een beter milieu hand in hand samen met het voortbestaan van cacao.
Loading...
tony-choco2
Hoe werkt dat in de praktijk?
Ons mobiliteitsbeleid richt zich op het verminderen van de afhankelijkheid van auto’s en het stimuleren van het gebruik van openbaar vervoer en fietsen. Medewerkers die buiten een straal van 10 kilometer van kantoor wonen, komen in aanmerking voor een NS-Business card of een reiskostenvergoeding. Het grootste verschil is dat wij bij een NS-Business card de volledige kosten van deur tot deur vergoeden. Bij een reiskostenvergoeding draagt de medewerker zelf nog wat bij aan de reis. Dit maakt reizen met de trein of bus financieel aantrekkelijk en praktisch!
Wat doen jullie verder op het gebied van mobiliteit?
Een grote kluif van onze medewerkers woont in Amsterdam, en dan is het veel makkelijker om met de fiets naar kantoor te komen. Daarom bieden wij meerdere fietsinitiatieven aan, waarbij we samenwerken met Swapfiets en Lease a Bike. Via Swapfiets leasen wij makkelijk een fiets voor de medewerker. Met Lease a Bike kunnen medewerkers zelf via een bruto-netto regeling een fiets leasen, wat fiscaal voordelig is en na het leasecontract in het bezit zijn van een prachtige fiets. Dit initiatief hebben we sinds kort geïntroduceerd en wordt al heel goed ontvangen.
Ons mobiliteitsbeleid richt zich op het verminderen van de afhankelijkheid van auto’s en het stimuleren van het gebruik van openbaar vervoer en fietsen.
Loading...
Maybritt-van-Engeland-thumb
Maybritt van Engeland, Sr. Specialist Reward & People OperationsTony's Chocoloneley
Loading...
tony-choco3
Maken jullie nog gebruik van leaseauto’s?
We hebben een klein aantal leaseauto’s, voornamelijk voor onze salesmedewerkers. Dit is een bewuste keuze, omdat sommige collega’s simpelweg hun werk niet kunnen doen zonder auto. Wel is het van belang dat ook hier duurzaamheid op #1 staat. Zo bieden wij nog enkel elektrische leaseauto’s aan en stellen wij ook een deelauto ter beschikking. Het doel is om reisgedrag nog slimmer en groener te maken, zonder in te boeten op flexibiliteit. Dat is een uitdaging, maar ook een kans om écht impact te maken.
Wat zijn jullie uitdagingen en toekomstplannen?
De wereld van cacao staat voor enorme uitdagingen. Klimaatverandering bedreigt de landbouwgrond waarop cacao wordt verbouwd. Als er geen actie wordt ondernomen, kan een groot deel van de huidige cacaoteelt in 2050 verdwijnen. Daarom investeren wij in duurzame initiatieven zoals herbebossing en wateropvangsystemen. Wij willen niet alleen gerechtigheid voor de boeren, maar ook voor het klimaat. Deze twee thema’s zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat maakt onze missie niet alleen vandaag relevant maar ook in de toekomst.
En voor jullie HR en employee benefits beleid?
We herzien ons HR-beleid voortdurend om het beter af te stemmen op onze duurzame missie. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar het duurzame aspect in onze arbeidsvoorwaarden. Daarbij zijn wij op zoek naar de juiste balans tussen wat onze medewerkers nodig hebben, marktconformiteit en duurzaamheid. Daarnaast wordt ook nagedacht hoe wij impact kunnen maken op kwetsbare groepen in de samenleving en hen verder helpen in onze maatschappij. In deze fase van het bedrijf zijn we echt op alle vlakken aan het professionaliseren, van productie, transport tot verpakking. Dat geeft ons de kans om in alle facetten van ons bedrijf ons duurzame DNA te integreren.
Binnen NS Zakelijk help ik het (groot) zakelijk MKB met het verduurzamen door het bieden van innovatieve mobiliteitsoplossingen
Loading...
Chantal van der Wees
Chantal van der Wees, AccountmanagerNS Zakelijk
Neem contact op met Chantal
Loading...
tony-choco4
Wat maakt Tony’s zo’n aantrekkelijke werkgever?
Steeds meer mensen zien in hoe belangrijk het is dat bedrijven ook goed zijn voor onze wereld en dat het niet alleen maar om geld draait. Dit zie je meer en meer bij de jongere generatie. Ik denk dat traditionele, puur commerciële bedrijven op den duur moeite zullen hebben om talent aan te trekken en te behouden. Werken bij Tony’s heeft mijn eigen gedrag ook veranderd. Ik ben veel bewuster geworden van mijn keuzes. Dingen die eerst niet altijd vanzelfsprekend waren, zoals afval scheiden of duurzame producten kiezen, zijn nu voor mij een tweede natuur geworden. Het voelt goed om te werken bij een bedrijf dat écht het verschil maakt.
Tenslotte, welke verbeteringen zien jullie in de toekomst voor mobiliteit?
Een van de grootste uitdagingen is het behouden van flexibiliteit en marktconforme arbeidsvoorwaarden terwijl we tegelijkertijd verduurzamen. Voor sommige medewerkers, blijft de auto een praktische noodzaak in bepaalde rollen. Niet iedereen komt altijd in aanmerking voor een leaseauto, maar maken wel regelmatig gebruik van onze deelauto Een mogelijk toekomstplan zou kunnen zijn om een elektrisch wagenpark op te zetten dat gedeeld kan worden door medewerkers. Dit zou een mooie volgende stap zijn.