Hoe zit jullie organisatie in elkaar?
We hebben op dit moment bijna 30.000 medewerkers, die grofweg op te splitsen zijn in drie ‘bloedgroepen’. We hebben onze kantoormedewerkers. Daar is het grootste deel van Nederland wel mee te vergelijken: woon-werkverkeer of buitendienstfuncties met veelal een leaseauto. We hebben onze schoonmakers, die vaak op vaste tijden en locaties werken en gedeeltelijk 24/7. En we hebben onze thuishulpen die één, twee, soms drie cliënten per dag bezoeken. Dus we zien eigenlijk een heel afwisselend patroon in mobiliteit.
Hoe gaan jullie om met deze grote diversiteit aan reisgedrag?
De dynamiek is enorm. Om je een beeld te geven: bij T-zorg bezoeken we 70.000 adressen iedere twee weken, en bij CSU zijn dat er zo’n 15.000. Daar zit dus een enorme logistieke operatie achter, mede omdat medewerkers direct vanuit huis naar hun werklocatie reizen, dus niet via kantoor. Veel van onze medewerkers werken in verschillende wijken, en sommigen hebben meerdere afspraken per dag, soms ook op locaties die lastig te bereiken zijn met het openbaar vervoer.