Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Samen vooruit: Hoe NS Zakelijk voor Wakker Dier werkt
Mobiliteit is voor veel organisaties een uitdagend vraagstuk. Aan de ene kant wil je medewerkers flexibiliteit en gemak bieden. Maar duurzaamheid en kosten besparen spelen ook een belangrijke rol. Gelukkig helpt NS Zakelijk jou daarbij! In de serie ‘Samen vooruit’ gaan onze mobiliteitsexperts in gesprek met hun klanten over hun samenwerking, uitdagingen en toekomstwensen. Deze keer gaat Chantal van der Wees in gesprek met Anne Hilhorst (directeur) en Suzanne Freeling (office & project manager) van Stichting Wakker Dier.
Over Wakker Dier
Stichting Wakker Dier is een 100% onafhankelijke, niet-gesubsidieerde organisatie die opkomt voor de dieren in de vee-industrie. Hun droom is een dierwaardig leven voor alle dieren in de veehouderij. Kernwaarden zijn eigenwijs, strijdvaardig en volhardend. Het team in Amsterdam bestaat uit rond de 30 mensen met elk een eigen expertise - van biologie en communicatie tot grafische vormgeving en wetgeving.
Meer informatie
Anne, wat motiveert jou om te werken voor deze stichting?
Wakker Dier is een dierenwelzijnsorganisatie die opkomt voor de dieren in de intensieve veehouderij. Hier maak ik mij van kinds af aan al heel druk over. Daarom was het voor mij heel logisch om na mijn studie Biologie in Wageningen te kiezen voor verandering door actie te voeren en druk op het systeem te zetten. Daar maak ik sinds 13 jaar mijn levenswerk van. Ik denk dat mensen onvoldoende realiseren hoe groot deze industrie is en hoeveel geld, lobby en macht erachter zit. Dus het is echt een hele grote draak om te bevechten. Maar iemand moet het doen en we doen het met liefde.”
Suzanne, heb jij een vergelijkbare drijfveer?
“Ik ben niet opgegroeid met de dierenliefde die ik nu voel. Wel voor huisdieren maar niet zoals ik nu voel voor alle dieren waar we ons voor inzetten. Acht jaar geleden ben ik vegan geworden. Toen ben ik na een periode in het buitenland naar Nederland gekomen. Ik voelde niet echt passie voor mijn werk in de sales maar bij Wakker Dier voel ik die wel. Ik vecht niet direct voor de dieren maar wel indirect.”
Loading...
Anne Wakker Dier
Wat maakt de aanpak van Wakker Dier uniek?
Anne: “Wat ons uniek maakt, is onze focus op realistische, concrete stappen. Dat zijn verbeteringen zoals een keurmerk, betere leefomstandigheden en een hogere prijs voor vlees, wat leidt tot betere zorg voor dieren. Daarnaast nemen we bedrijven mee in deze verantwoordelijkheid en zetten we innovatieve campagnes in om bewustwording te creëren. Deze pragmatische aanpak, gecombineerd met lef en creativiteit, onderscheidt ons.” Suzanne vult aan: “Wat mij ook heel erg opvalt is dat onze mensen over enorm veel kennis beschikken. Het is geen nattevingerwerk wat wij doen.”
Hoe omschrijven jullie de werkcultuur bij Wakker Dier?
Anne: “De werkcultuur bij Wakker Dier is informeel en open. Ons team is klein en bestaat uit mensen die allemaal dezelfde passie en waarden delen. Hierdoor kunnen we effectief samenwerken en vertrouwen we elkaar. Dit zorgt voor een goede, persoonlijke sfeer en een sterke band tussen collega’s.” Suzanne voegt hieraan toe dat werken bij Wakker Dier voor haar een verademing is: “Iedereen gaat heel respectvol met elkaar om op de werkvloer en iedereen is welkom hier. Dat vind ik heel mooi.”
We spreken bedrijven vaak aan op hun verantwoordelijkheid, en daarom vinden we dat we zelf ook het goede voorbeeld moeten geven. We reizen voornamelijk met het OV en maken veel gebruik van OV-fietsen.
Loading...
Anne Wakker Dier
Anne Hilhorst, DirecteurWakker Dier
Loading...
Suzanne Wakker Dier
Hoe komt jullie duurzame karakter tot uiting in jullie bedrijfsvoering en reisgedrag?
Anne: “Duurzaamheid en dierenwelzijn zijn voor ons nauw met elkaar verbonden. We spreken bedrijven vaak aan op hun verantwoordelijkheid, en daarom vinden we dat we zelf ook het goede voorbeeld moeten geven. Dat betekent dat we zo duurzaam mogelijk proberen te werken. Zo geven we geen bloemen als cadeaus, werken we zoveel mogelijk digitaal en eten we op kantoor plantaardig en biologisch. We reizen voornamelijk met het openbaar vervoer en maken veel gebruik van OV-fietsen. Er is geen parkeergelegenheid bij kantoor en autorijden wordt ontmoedigd; autokosten worden bijvoorbeeld niet vergoed. Suzanne: “Ik reis eigenlijk altijd met het openbaar vervoer, zowel zakelijk als privé. Ik heb zelfs mijn eigen auto weggedaan. Voor het laatste stukje gebruik ik vaak de OV-fiets of loop ik als het lekker weer is.”
Hoe zit het met lastig bereikbare plekken?
Anne: “Soms moeten we inderdaad naar locaties die lastig bereikbaar zijn met het OV, zoals boerenbedrijven. In die gevallen maken we gebruik van OV-fietsen of Greenwheels. Het komt ook wel eens voor dat we carpoolen als dat de enige optie is. Structureel rijden we niet met de auto naar kantoor, en medewerkers die dat wel doen krijgen geen reiskostenvergoeding, noch een parkeerplek. We zitten immers in Amsterdam, dus de fiets of het OV zijn de beste keuzes.”
Junioren moesten soms wel 400 euro aan OV-kosten per maand voorschieten. En al die declaraties elke maand was veel werk voor de administratie. Nu hebben we dat opgelost met de NS-Business Card.
Loading...
Suzanne Wakker Dier
Suzanne Freeling, Office & Project ManagerWakker Dier
Loading...
Chantal van der Wees
Hoe is de samenwerking met NS Zakelijk ontstaan?
Suzanne: “Eigenlijk was het mijn eigen idee, want ik vond het voorschieten en declareren van mijn reiskosten echt een hoop gedoe. Ik had één OV-kaart die ik privé en zakelijk gebruikte. En dan moet je achteraf uitzoeken wat zakelijk was, niet handig. Dus ik dacht, dat kan vast makkelijker. Dus hebben we contact opgenomen met NS Zakelijk.”
Hoe ging het reizen voorheen, voordat jullie de NS-Business Card gebruikten?
Anne: "Voorheen gebruikten we Traject op Maat abonnementen. Ik reisde zelf heen en weer van Utrecht naar Amsterdam en had een Traject op Maat abonnement voor dat stuk. We kochten die kaarten jaarlijks, dat was overzichtelijk en praktisch. Door covid veranderde dit, want sindsdien werkt iedereen gemiddeld twee dagen per week op kantoor. Traject op Maat was daardoor niet meer de juiste oplossing voor ons."
En hoe losten jullie het daarna op?
Suzanne: "Iedereen moest in de nieuwe situatie alle reiskosten voorschieten en declareren. Junioren moesten soms wel 400 euro aan OV-kosten per maand voorschieten, dat was serieus veel geld. En al die declaraties elke maand was veel werk voor de administratie. Dus zowel voor de medewerkers als voor de organisatie was dit geen wenselijke situatie. Nu hebben we dat opgelost met de NS-Business Card."
Is er sindsdien nog iets veranderd in jullie reisgedrag?
Anne: "Het concrete verschil dat ik zie is dat mensen meer gebruikmaken van de OV-fiets. Omdat alles op één kaart staat, is de drempel lager. De OV-fiets is vooral handig voor bijvoorbeeld werkbezoeken die verder van een station liggen.”
Ik help MKB-bedrijven met het inrichten van een flexibel en duurzaam mobiliteitsbeleid.
Loading...
Chantal van der Wees
Chantal van der Wees, AccountmanagerNS Zakelijk
Neem contact op met Chantal
Hebben jullie nog wensen voor de toekomst op het gebied van vervoer?
Suzanne: "Op dit moment werkt alles goed voor ons, vooral omdat ons kantoor op fietsafstand van meerdere stations ligt. Een verbeterpunt zou zijn om woon-werkverkeer en zakelijke reizen duidelijker te scheiden op de NS-Business Card, zodat we beide reizen op één kaart maar op aparte facturen kunnen zien. Dat zou het overzichtelijker en administratief makkelijker maken."