Loading...
Loading...
Ontkenning: Bij mensen in ontkenning komt de verandering niet binnen. Het gevoel is nog niet geraakt, dus ze reageren gelaten en afhoudend. (“Het gaat toch goed zoals het is?”). Weerstand: Bij mensen in weerstand komt de verandering wel binnen, het gevoel wordt geraakt. Dat geeft een emotionele reactie. Reflectie: Mensen overwegen de verandering. Ze stellen vragen en tonen interesse. Commitment: Mensen zijn intrinsiek gemotiveerd om deel te nemen aan de verandering. Dit is de gewenste situatie.
Loading...
Loading...
Loading...
Diagnosticeer reacties: Begrijp waar jouw medewerkers staan in het veranderproces (ontkenning, weerstand, reflectie of commitment) en pas je strategie daarop aan. Vermijd doel-middelverwarring: Zorg dat je verandering altijd gekoppeld is aan een waarde die voor medewerkers betekenisvol is. Balans tussen vrijblijvend en verplicht: Weeg af waar ruimte is voor keuze en waar je verplichtingen moet stellen. Investeer in leiderschap: Leiders moeten getraind worden om met weerstand om te gaan en functionele frictie te benutten. Maak het persoonlijk: Begrijp de context en waarden van je medewerkers. Eén oplossing past niet voor iedereen.