Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Zó stimuleer je medewerkers (vaker) met de trein te reizen
Steeds meer werkgevers geven hun medewerkers een NS-Business Card om gemakkelijk met het openbaar vervoer te kunnen reizen. En dat werkt. Toch blijft het een uitdaging om medewerkers de auto te laten verruilen voor de trein. Zelfs als de trein een prima (of de beste) optie is, is een overstap niet zomaar gemaakt. Er is vaak méér nodig dan alleen het geven van een NS-Business Card. Hoe kun je als werkgever je medewerkers stimuleren om (vaker) de trein te nemen? We helpen je met zes praktische tips.
Als je liever wil spreken met één van onze mobiliteitsexperts, vraag dan een gratis adviesgesprek aan. We helpen je graag.
Vraag adviesgesprek aan
Loading...
Vrouw checkt het vertrekbord op het treinperron
Artikel
Leestijd: 2 minuten
Leuk, lekker en makkelijk
Als mens zijn we helemaal niet zo rationeel, integendeel zelfs. We kiezen het liefst voor wat we ‘leuk en lekker’ vinden. En voor wat we altijd al doen; we houden enorm van routines. Ook doen we graag wat andere mensen doen, zoals vrienden, familie of collega’s.
We passen ons – meestal onbewust - graag aan. Kies binnen je organisatie daarom niet (alleen) voor een rationele aanpak, maar sluit aan bij de échte behoeften van de medewerkers.
Tip 1: Pas je beleid aan
Jouw regelingen hebben (veel) invloed op de manier waarop je medewerkers reizen. Zorg daarom voor een goede basis. Een persoonlijk mobiliteitsbudget geeft bijvoorbeeld een financiële prikkel. Door met het openbaar vervoer te reizen, kan de medewerker extra budget overhouden. Of kies voor een hogere vergoeding voor het openbaar vervoer dan voor de auto – of voor een volledige vergoeding van het openbaar vervoer. Kunnen medewerkers onderweg in de trein werken? Geef ze dan de mogelijkheid om een deel van hun ov-reis als werktijd aan te merken.
Tip 2: Val op en verras
Die medewerker die nooit met het openbaar vervoer reist… die leest jouw intranetberichtjes over de trein en de NS-Business Card waarschijnlijk niet. Mensen nemen selectief waar; we bekijken en lezen alleen de dingen waarvan we denken dat ze relevant voor ons zijn. Zorg dan ook dat je opvalt en verrast. Wees creatief. Organiseer een evenement, plaats een metershoge teddybeer in de hal, ga met mensen in gesprek of laat vlogs van treinreizende collega’s zien in de bedrijfskantine.
Tip 3: Stimuleer de fiets en OV-fiets
De fiets is meestal de snelste manier om van huis naar het station te gaan, of van het station naar het werk. Dat besef is vaak niet aanwezig. Benoem het gemak van de fiets en de OV-fiets dan ook in alle communicatie. De medewerkers kunnen met de NS-Business Card een OV-fiets gebruiken en hun eigen fiets veilig stallen bij het station. En vergoed je de fietskilometers naar het station al?
Tip 4: Ga op treinsafari
Mensen die nooit met het openbaar vervoer reizen, voelen vaak drempels om toch eens de trein te nemen. Zoals het in- en uitchecken, het vinden van het juiste perron of een eventuele overstap. Een keer samen reizen kan die - bewust én onbewuste - drempels wegnemen. Ga bijvoorbeeld met z’n allen met de trein en OV-fiets naar de locatie van het teamuitje. Op treinsafari dus.
Tip 5: Geef persoonlijk reisadvies
Bied medewerkers een persoonlijk reisadvies aan. Bijvoorbeeld tijdens de week van de duurzaamheid of bij de start van een nieuw jaar. En natuurlijk bij het arbeidsvoorwaardengesprek met je nieuwe medewerkers. Een reisadvies kan misverstanden wegnemen; automobilisten schatten de afstand naar het station of de bushalte en de reisduur namelijk gemiddeld zo’n 50% te hoog in. Ook denken mensen vaak onterecht dat de trein veel duurder is dan de auto. Neem de kosten - inclusief vaste lasten en afschrijving voor de auto - dan ook mee in het reisadvies.
Tip 6: Goed voorbeeld doet volgen
Mensen laten zich sterk beïnvloeden door anderen. Door wat zij doen – of door wat we denken dat zij doen. Daar kun je als werkgever gebruik van maken. Maak zichtbaar dat veel collega’s met de trein reizen. Deel hun verhalen, bijvoorbeeld in interviews of vlogs. Ze kunnen bijvoorbeeld vertellen dat ze onderweg kunnen werken, daardoor eerder thuis zijn en hun werk-/privébalans beter is. Presenteer het openbaar vervoer als een logische keuze. Dit doe je bijvoorbeeld door op beeldschermen in het bedrijf de actuele reistijden van het openbaar vervoer te laten zien. Zo werk je aan jullie eigen sociale norm.
Vraag adviesgesprek aan
Ben je benieuwd wat jij kan doen om jouw medewerkers de trein in te krijgen? Onze mobiliteitsexperts staan klaar om je te helpen.
Vraag adviesgesprek aan
Loading...
Klantenservice