Zakelijke mobiliteit: de situatie nu
Steeds meer medewerkers verwachten een duurzaam en flexibel mobiliteitsbeleid van bedrijven. Dit is één van de belangrijkste arbeidsvoorwaarden. Niet alleen medewerkers hechten daar veel waarde aan. Ook de overheid zet hier flink op in. Er komen continu strengere milieuregels waar zakelijk reisbeleid op moet worden aangepast. Het is dus belangrijk om goed op de hoogte te blijven van de huidige emissienormen en rapportageverplichtingen.
Vijf trends in zakelijke mobiliteit
1. Groene arbeidsvoorwaarden
Veel bedrijven kiezen ervoor om 'groen' te zijn. Dit betekent dat ze hun werknemers helpen om duurzamer te leven en te reizen. Sommige bedrijven geven daarom extra vakantiedagen als zij de trein voor hun reis gebruiken. Er zijn ook werkgevers die een bonus uitkeren als een medewerker het hele jaar duurzaam reist. Het geven van een hogere kilometervergoeding bij gebruik van openbaar vervoer t.o.v. de auto is ook een mooi voorbeeld van groene arbeidsvoorwaarden.
2. Vrijheid in hoe je reist
Werknemers mogen vaker zelf kiezen hoe ze naar hun werk komen. Met de NS-Business Card maken ze gemakkelijk gebruik van de verschillende vormen van openbaar (deel)vervoer. Van fiets tot trein tot auto. Dit maakt het reizen flexibel en helpt mee om aan nieuwe overheidsregels te voldoen.
3. Kritisch kijken naar leaseauto's
Veel bedrijven vragen zichzelf af of het nog slim is om leaseauto's aan te bieden voor woon-werkverkeer. Met meer mensen die thuiswerken, worden leaseauto's minder gebruikt. Een budget voor reizen kan een beter idee zijn. Medewerkers kunnen dan zelf kiezen hoe ze reizen.
4. Slim parkeerbeheer
Met minder beschikbare parkeerplaatsen als gevolg van bebouwing, gebruiken sommige bedrijven slimme systemen om parkeerplekken te reserveren. Zo gebruik je de beperkte ruimte beter en weten werknemers zeker dat ze een plek hebben zodra zij naar kantoor komen.
5. Meedoen aan grotere afspraken
Veel bedrijven zetten zich in om minder CO2 uit te stoten. Ze starten zelf duurzame initiatieven of doen mee aan grotere afspraken zoals het Klimaatakkoord. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook vaak een wens van werknemers en klanten.