Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Wat is je vraag?
Snel zelf regelen
Het lukt mij niet om in te loggen in Mijn NS Zakelijk/ik ben mijn inloggegevens kwijt
Heb je een persoonlijke NS-Business Card, maar kun je niet inloggen op Mijn NS Zakelijk? Het kan zijn dat je jouw account nog niet hebt geactiveerd. Doe dit dus eerst om daarna in te kunnen loggen.
Ben je contactpersoon voor jouw organisatie en heb je nog geen account?
Neem dan contact op met klantenservice NS Zakelijk via 030-3001111.
Heb je wel al een account, maar ben je jouw inloggegevens kwijt?
Dan kun je:
  • als kaarthouder een nieuw wachtwoord aanvragen.
  • als contactpersoon inloggegevens opvragen.
Hoe kan ik één of meer nieuwe NS-Business Cards bestellen? ​
Ben je nog geen klant bij NS Zakelijk?
Online bestel je tot maximaal 5 NS-Business Cards tegelijkertijd. Tijdens het bestellen moet je een IDEAL-betaling van 1 cent doen ter verificatie van het rekeningnummer. Ook is de naam van de persoon nodig die vanuit jouw organisatie bevoegd is om het contract met NS te ondertekenen. Het bestellen van 1 tot maximaal 5 NS-Business Cards doe je op ns.nl/zakelijk/businesscardaanvragen.
Wil je meer dan 5 kaarten bestellen? Gebruik dan ons aanvraagformulier. We nemen binnen 5 werkdagen contact met je op.
Na je eerste bestelling kun je in Mijn NS Zakelijk onbeperkt NS-Business Cards toevoegen. Mijn NS Zakelijk is je persoonlijke beheeromgeving.
Ben je al klant bij NS Zakelijk?
Ga naar Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen. Kies voor 'NS-Business Cards bestellen' om kaarten te bestellen.
Hoe kan ik een abonnement toevoegen op een NS-Business Card?
Heb je nog geen NS-Business Card, dan voeg je een abonnement toe tijdens het bestellen van je kaart. Ga naar de bestelpagina om 1 tot maximaal 5 NS-Business Cards met of zonder abonnement te bestellen. Wil je meer dan 5 kaarten bestellen, ga dan naar ons aanvraagformulier.
Reizen jij en/of je medewerkers al met de NS-Business Card, dan kun je een abonnement toevoegen als contactpersoon, of - als dit door je organisatie is bepaald - als kaarthouder.
Abonnement toevoegen als contactpersoon
Je kunt als contactpersoon een abonnement toevoegen op een NS-Business Card in Mijn NS Zakelijk. Dit doe je onder het kopje 'Kaarten en kaarthouders beheren'. Klik op het kaartnummer van je medewerker, kies voor 'Abonnement wijzigen' en daarna voor het gewenste abonnement.
Wil je een Traject op Maat abonnement? Neem dan contact op met je NS-accountmanager. Of als je zzp'er bent met Klantenservice NS Zakelijk via 030 300 11 11. Het Traject op Maat abonnement voegen we dan toe aan je overeenkomst met NS. Daarna is het beschikbaar in Mijn NS Zakelijk en kun je als contactpersoon het abonnement toevoegen aan één of meerdere NS-Business Cards. Dit doe je onder het kopje 'Kaarten en kaarthouders beheren'.
Nadat je in Mijn NS Zakelijk een abonnement op een NS-Business Card hebt gezet, is het belangrijk dat degene die met de kaart reist het abonnement ophaalt bij een NS-kaartautomaat op één van onze stations. De kaarthouder ontvangt hierover een e-mail met meer informatie.
Abonnement toevoegen als kaarthouder
Het kan zijn dat je organisatie in de overeenkomst met NS heeft vastgelegd dat kaarthouders zelf abonnementen kunnen bestellen en wijzigen. Dit doe je als kaarthouder in Mijn NS Zakelijk onder 'Mijn NS-Business Card'. Nadat je een abonnement op de NS-Business Card hebt gezet, is het belangrijk dat je het abonnement ophaalt bij een NS-kaartautomaat op één van onze stations. Je ontvangt hierover een e-mail met meer informatie.
Hoe kan ik een abonnement op de NS-Business Card beëindigen?
Je kunt als contactpersoon een zakelijk abonnement op de NS-Business Card van je medewerker na de eerste maand elke dag beëindigen. Dit doe je in Mijn NS Zakelijk onder 'Kaarten en kaarthouders beheren' en door daarna op het kaartnummer te klikken.
Ben je een medewerker en is de afspraak binnen je organisatie dat jij als kaarthouder ook je abonnement kan beëindigen? Dan doe je dat in Mijn NS Zakelijk onder 'Mijn NS-Business Card'.
Heb je een abonnement in Mijn NS Zakelijk beëindigd? Dan is de volgende stap de beëindiging ophalen bij een NS-kaartautomaat op één van onze stations. Degene die met de NS-Business Card reist, ontvangt hierover een e-mail van ons met meer informatie.
Mijn NS-Business Card is gestolen, kwijt of beschadigd. Wat nu?
Wat vervelend dat je NS-Business Card gestolen, kwijt of beschadigd is. Ben je zzp’er, dan kun je in Mijn NS Zakelijk een vervangende kaart (‘duplicaat’) aanvragen waarna je gestolen, beschadigde of verloren kaart automatisch geblokkeerd wordt. Heb je als medewerker van een organisatie een NS-Business Card, vraag dan na binnen je organisatie wie een vervangende kaart mag aanvragen: jijzelf of de contactpersoon van NS Zakelijk.
Het aanvragen van een duplicaat kaart doe je als volgt:
  1. Log in op Mijn NS Zakelijk voor kaarthouders met je zakelijke e-mailadres.
  2. Ga naar 'Mijn NS-Business Card'.
  3. Onder 'Direct regelen' zie je een knop 'NS-Business Card gestolen, verloren of beschadigd? Duplicaat aanvragen'. Door hierop te klikken, wordt je kaart automatisch geblokkeerd.
  4. Doorloop de stappen.
  5. Je ontvangt een bevestigingsmail met het referentienummer.
Je ontvangt je nieuwe NS-Business Card binnen 10 werkdagen op het adres dat je hebt ingevoerd.
Vergoeding tijdelijke reizen
Het is belangrijk dat je kunt blijven reizen, ook als je wacht op een vervangende kaart. Had je een NS-Business Card met abonnement, dan vergoeden we de reizen die je maakt vanaf het moment dat je een nieuwe kaart hebt aangevraagd tot het moment dat je deze kaart ontvangt. Dit geldt voor alle abonnementen, behalve Dal Voordeel.
Je kunt de kosten voor bijvoorbeeld losse kaartjes of reizen met je OV-chipkaart indienen via dit formulier. Kies bij de reden van declaratie voor 'Verloren of gestolen abonnement'.
Wat moet ik als reiziger doen als mijn NS-Business Card bijna verloopt?
Een NS-Business Card is 5 jaar geldig. Ongeveer 3,5 week vóór de vervaldatum ontvang je een nieuwe kaart. We sturen je hier op tijd meerdere e-mails over. Zorg ervoor dat je adres juist is én dat je als dat nodig is een pasfoto van jezelf hebt opgestuurd, zodat je kunt blijven reizen.
1. Controleer je adres in Mijn NS Zakelijk
We sturen je nieuwe NS-Business Card naar het adres dat bij ons bekend is. Staat het adres nog goed in Mijn NS Zakelijk? Bekijk je adresgegevens onder 'Persoonlijke gegevens' en wijzig ze direct mocht dat nodig zijn, zodat je zeker weet dat je de nieuwe NS-Business Card ontvangt.
2. Upload eventueel een nieuwe pasfoto
Heb je een Traject Vrij, Trein Vrij, OV Vrij of Traject op Maat abonnement? Dan staat op je NS-Business Card een pasfoto. Als je toestemming hebt gegeven om de pasfoto te bewaren, hoef je niets te doen en vragen we je ook niet in onze e-mails om een nieuwe pasfoto te uploaden.
Heb je geen toestemming gegeven? Dan sturen we je 8 weken voor de vervaldatum een e-mail met daarin het verzoek een nieuwe pasfoto aan te leveren. Een paar weken later sturen we je een herinnering.
Let op: zonder geldige pasfoto kunnen wij geen nieuwe NS-Business Card naar je toesturen. Upload dus op tijd een nieuwe foto. Je oude kaart werkt namelijk niet meer na de vervaldatum.
3. We sturen de nieuwe NS-Business Card op
We sturen je een e-mail als we de nieuwe NS-Business Card naar je toesturen. Uiterlijk 10 werkdagen later ontvang je deze op het adres dat bij ons bekend is. Je oude kaart kun je dan doorknippen en weggooien.
Hoe wissel je voor één keer of blijvend van 2e naar 1e klas?
Het wisselen van 2e naar 1e klas regel je heel eenvoudig via de NS-app, Mijn NS Zakelijk, of de NS-kaartautomaat. Voor 1 treinreis, de hele dag, of voor (on)bepaalde tijd.
Klassewissel regelen via de NS-app
Je kunt een klassewissel regelen voordat je hebt ingecheckt, maar ook nadat je hebt ingecheckt. Dit kan tot 15 minuten ná inchecken.
Een klassewissel regel je in enkele stappen:
  1. Ga naar de NS-app.
  2. Kies voor 'Meer' rechts onderin je scherm en daarna voor 'Mijn NS'. Is je NS-Business Card nog niet gekoppeld aan de app? Lees hoe je jouw kaart koppelt.
  3. Terwijl je naar beneden gaat, zie je vanzelf de klasse staan waarin jij reist. Deze kun je aanpassen naar 1e klas.
Je kunt de klassewissel via de NS-app ook weer uitzetten. Of meerdere keren per dag regelen en weer terugdraaien.
Tip: komt het vaker voor dat je van klasse wilt wisselen? Kies op het startscherm van de NS-app voor 'Widget toevoegen' en dan 'Klassewissel'. Zo regel je direct en extra snel je klassewissel.
Goed om te weten over het regelen van een klassewissel via de NS-app:
  • De klassewissel is alleen geldig in treinen van NS.
  • Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op incheckpaaltjes, -poortjes of de kaartautomaat. De klassewissel is wel zichtbaar voor de conducteur.
  • Heb je nog niet de NS-app? Bekijk hoe je de app downloadt.
Klassewissel regelen via Mijn NS Zakelijk
Je kunt in Mijn NS Zakelijk kiezen tussen drie opties: een klassewissel voor onbepaalde tijd, een klassewissel alleen voor vandaag of een klassewissel voor een bepaalde datum/tijd. Aanvragen kan 24 uur per dag, maar regel de wissel altijd vóórdat je incheckt.
Een klassewissel regel je in enkele stappen:
  1. Ga naar Mijn NS Zakelijk. Heb je nog geen account of ben je jouw inloggegevens kwijt? Ontdek hoe je jouw account activeert of inloggegevens opvraagt.
  2. Kies onder 'Direct regelen' voor 'Klassewissel aanvragen'
Goed om te weten over het regelen van een klassewissel via Mijn NS Zakelijk:
  • De klassewissel is alleen geldig in treinen van NS.
  • Je kunt de wissel niet annuleren via de NS-kaartautomaat.
  • Houd er rekening mee dat de klassewissel niet zichtbaar is op incheckpaaltjes, -poortjes of de kaartautomaat. De klassewissel is wel zichtbaar voor de conducteur.
Klassewissel via kaartautomaat
Volg de instructies op de kaartautomaat om een klassewissel te regelen. Een klassewissel via de kaartautomaat is altijd automatisch geldig tot 04:00 de volgende dag en via de automaat ook weer terug te wisselen.
Hoe geef je een adreswijziging door?
Geef je adreswijziging door bij de Kamer van Koophandel. Zodra de wijziging is verwerkt, neem je contact op met Klantenservice NS Zakelijk. Wij zullen dan de adreswijziging controleren en verwerken.
Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer?
Maak je gebruik van automatische incasso, maar klopt het rekeningnummer niet meer? Dit kan je wijzigen in Mijn NS Zakelijk voor contactpersonen onder 'Bedrijfsgegevens'. Achter het rekeningnummer van je organisatie staat de optie 'Rekeningnummer wijzigen'. Na het wijzigen, vragen we je met het nieuwe rekeningnummer €0,01 over te maken ter verificatie.
Hoe kan ik mijn facturen inzien en downloaden?
Maandelijks krijgt je jouw factuur (in PDF-formaat) rond de 14e van de maand via e-mail toegestuurd.
De bijlagen bij de factuur zijn op dat moment ook voor jou, als contactpersoon van je organisatie, beschikbaar in Mijn NS Zakelijk onder 'Facturenoverzicht'. In die bijlagen, een factuurspecificatie (PDF-formaat) en transactieoverzicht (CSV-formaat), vind je gespecificeerde informatie over de gemaakte reizen en transacties en de kosten die hieraan verbonden zijn.
Hulp per onderwerp
NS-Business Card
  • Over NS-Business Card
  • Bestellen
  • Verlopen
Bekijk alle 6 onderwerpen
Abonnementen
  • Over zakelijke abonnementen
  • Dal Voordeel
  • Traject op Maat
Bekijk alle 7 onderwerpen
Reizen
  • Wisselen van reisklasse
  • In- en uitchecken
  • Geld terug bij vertraging
Bekijk alle 8 onderwerpen
NS Go
  • Over NS Go
  • Fiscale regelingen
  • Privacy & security
Bekijk alle 3 onderwerpen
Mijn NS Zakelijk
  • Inloggen
  • Wijzigen en inzicht
Betalen en factuur
  • Reizen
  • Betalen
  • Facturen
Bekijk alle 4 onderwerpen
Overeenkomst met NS
  • Klant worden
  • Beëindigen
Loading...
NS Business Card - NS
Regel het zelf
Ben je al klant van NS Zakelijk? Dan heb je een Mijn NS Zakelijk-account. In dit account kun je onder andere:
  • NS-Business Cards bestellen en beheren.
  • Abonnementen afsluiten en wijzigen.
  • Je facturen inzien en downloaden.
Inloggen Mijn NS Zakelijk
Liever contact?
Niet gevonden wat je zocht? We helpen je graag. Bel ons, vul ons contactformulier in of stuur een berichtje via X.
Bel ons
Je kunt ons 24/7 bereiken.
+31 (0)30 300 11 11
Vul ons contactformulier in
Ontvang binnen 5 werkdagen antwoord.
Stel je vraag
Stuur een X-bericht
Je krijgt binnen 15 minuten een reactie.
X (voorheen Twitter)