Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Twee Veiligheid & Servicemedewerkers wijzen een vrouwelijke reiziger de weg en staan op het perron met andere reizigers.

Veilig reizen met NS

We werken er continu aan om je reis zo veilig en aangenaam mogelijk te maken. Voel je je onveilig of ervaar je overlast? Meld het direct, zodat we je snel kunnen helpen. Onze meldkamer is 24/7 bereikbaar en ons personeel in de trein en op het station staat altijd voor je klaar.


Meld een onveilige situatie via WhatsApp of sms

Onze meldkamer staat dag en nacht voor je klaar om je te helpen. Ervaar je overlast of wil je een onveilige situatie in de trein of op het station melden? Stuur een WhatsApp- of smsbericht naar het telefoonnummer 06 13 18 13 18. Heb je directe hulp nodig van politie of ambulance? Bel dan altijd 112.

Wat doen we met jouw melding?

Elke situatie is uniek. In sommige gevallen schakelen we ons Veiligheid & Service-team of de politie in. Ook kan de conducteur reizigers die overlast veroorzaken aanspreken of hulp inroepen bij het eerstvolgende station. In andere gevallen is het voldoende om te luisteren en te helpen de situatie te verlichten. Wat er ook speelt, samen zorgen we voor een veilige reis.

Wat kun je doen bij een onveilige situatie op het station?

Allereerst is het belangrijk dat je denkt aan je eigen veiligheid door afstand te houden. Hier zijn praktische tips om jezelf en anderen te beschermen:

  • Zoek hulp bij NS-personeel of via de SOS-knop van de Service & Alarmzuil bij de poortjes of op het perron
  • Bij ernstige situaties bel je direct 112 en geef je je locatie of treinstelnummer door
  • Vraag om hulp of help medereizigers waar nodig en mogelijk. Samen sta je sterker
  • Stel het slachtoffer gerust en bied eerste hulp als je daartoe in staat bent
  • Onthoud kenmerken van de verdachte. Noteer belangrijke details en maak foto's als dat veilig kan
  • Alleen als het veilig is, mag je een verdachte vasthouden tot de politie arriveert. Gebruik geen onnodig geweld
Een reiziger is in gesprek met een Veiligheid & servicemedewerker op het station en laat haar telefoon aan de medewerker zien.

Wat te doen bij een calamiteit in de trein?

Bij een ongeval of brand in de trein is het belangrijk om snel en veilig te handelen. Volg de instructies die ook op de groene stickers bij de treindeuren te vinden zijn:

  • Waarschuw het treinpersoneel of bel 112
  • Volg de aanwijzingen van het treinpersoneel
  • Houd gangpaden, deuren, uitgangen en brandblussers vrij van bagage
  • Ga naar een ander treindeel als dat nodig is of als het treinpersoneel dit vraagt
  • Alleen in een noodgeval kun je de deuren openen met de noodontgrendeling. Let op: er kunnen treinen rijden
  • Help medereizigers waar mogelijk en veilig. Heb je zelf hulp nodig? Aarzel niet om anderen om hulp te vragen
Een illustratie van een reiziger die bij de uitgang van een trein staan en kijkt naar de groene sticker.

Extra maatregelen bij een calamiteit in een tunnel

Een brand in een tunnel is gelukkig zeldzaam, maar als het gebeurt, dan zijn er naast bovenstaande instructies extra stappen om jezelf en anderen veilig te houden. Waarschuw het treinpersoneel als je rook of brand ruikt of ziet. Zij bellen direct de hulpdiensten. Blijf kalm en volg de aanwijzingen van het treinpersoneel. Onderstaande instructies worden door de conducteur of machinist omgeroepen in de trein:

  1. Trek nooit aan de noodrem, dit vertraagt de evacuatie
  2. Laat je bagage achter en houd de gangpaden vrij
  3. Verlaat de trein pas zodra de deuren ontgrendelen. Druk op de knop bij de uitgang om de deur aan de vluchtroute-kant te openen
  4. Volg de groene borden naar de dichtstbijzijnde nooduitgang. Vraag hulp aan medereizigers als je assistentie nodig hebt
Een illustratie van twee reizigers die in een tunnel naar de nooduitgang lopen met hulp van groene bordjes met aanwijzigingen.

Veelgestelde vragen

  • Waar vind ik een Service- en Alarmzuil?

    Op alle NS-stations vind je Service- en Alarmzuilen op het perron of bij de toegangspoortjes. Hier kun je 24 uur per dag en 7 dagen per week om informatie vragen. De Service- en Alarmzuil heeft twee knoppen:

    • een blauwe serviceknop (de bovenste knop)
    • een rode alarmknop (SOS) (de onderste knop)

    Een reiziger maakt gebruik van de service- en alarmzuil waar de knoppen op te zien zijn

    Het onderscheid tussen de twee knoppen is ook in braille weergegeven. Het spreekgedeelte is ook bereikbaar als je in een rolstoel zit.

    Heb je een noodgeval? Dan kun je de SOS-knop gebruiken op de Service- en Alarmzuil.

  • Hoe zorgen we voor de veiligheid van onze reizigers?

    Veiligheid voor onze reizigers staat voorop. Elke dag zetten we ons samen met de overheid, ProRail en de politie in voor een veiliger openbaar vervoer:

    • Op veel stations hangen camera’s die continu de situatie monitoren
    • Poortjes op het station verkleinen de kans op zwartrijden en verhogen de sociale veiligheid
    • In treinen en op stations voeren we regelmatig veiligheidscontroles uit
    • Onze medewerkers Veiligheid & Service zijn speciaal opgeleid om snel en doortastend te handelen
    • We werken intensief samen met gemeenten, andere vervoerders en hulpdiensten om de sociale veiligheid verder te verbeteren

    Dankzij onze inspanningen voelt 90% van de reizigers zich veilig op het station en in de trein. We blijven ons inzetten en zoeken continu naar verbeteringen om jouw reis nog veiliger te maken.