Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Platform Beta

Writing copy

Een site is geen naslagwerk, dat uitputtend moet zijn. En gemiddeld heb je online maar 8 seconden de tijd om mensen te verleiden om je verhaal te gaan lezen. De truc is dus om zo snel mogelijk zo relevant mogelijk te zijn.

Focus op de taak van de bezoeker

Focus maakt relevant

Waar wil de bezoeker antwoord op? Dat is de belangrijkste vraag die je moet beantwoorden voordat je kunt gaan schrijven. Focus krijg je door eenvoud en door inhoud te schrappen, maar ook door structuur aan te brengen. Gebruik de juiste kopstijlen (H1, H2, H3), werk met goede samenvattingen en plaats op de juiste plekken een call to action.

Tips voor succes:

  • Zet de belangrijkste informatie bovenaan, zodat mensen snel de inhoud kunnen scannen
  • Kijk in databronnen als Google Analytics en de feedbacktool Usabilla waar mensen naar op zoek zijn
  • Durf inhoud te schrappen, to simplify is to take things away zegt webcontentgoeroe Gerry McGovern terecht

Ga voor eenvoud

Less is more

If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough. Albert Einstein zei dit niet voor niets. Richt je op de essentie van het verhaal, zeker online, waar mensen scannend lezen. Eenvoud zit ‘m in het weglaten van informatie, maar ook in laagdrempelig taalgebruik en de manier waarop je de informatie aanbiedt. Bedenk ook dat steeds meer mensen onze sites via hun mobiel bekijken, waar less = more helemaal geldt.

Tips voor succes:

  • Minder pagina’s: kijk in Google Analytics welke pagina’s in het afgelopen jaar zelden zijn bezocht en schrap deze
  • Minder tekst per pagina: uit onderzoek blijkt dat op de meeste pagina’s 80% tekst teveel staat!
  • Zorg voor een heldere pagina-opbouw: besteed aandacht aan de structuur van je pagina

Meer lezen over de richtlijnen voor online content (PDF).