Klantenservice & veelgestelde vragen

Onderwerp

Betalen

  • Hoe kan ik mijn bestelling betalen?

    Je betaalt in de Spoordeelwinkel snel en eenvoudig met iDEAL. Momenteel is dit de enige manier om een uitje te betalen.

  • Kan ik een deel van mijn uitje betalen met een cadeaukaart en de rest met iDEAL?

    Ja, dat kan. Als je een cadeaukaart gebruikt, rekenen we zoveel mogelijk van het uitje af met het saldo op de kaart. Pas als het saldo op is, betaal je bij met iDEAL. Gaat er iets mis met de cadeaukaart? Neem dan contact op met onze klantenservice. Zij helpen je graag verder.

  • Er is iets misgegaan met de betaling, wat moet ik doen?

    Gaat er iets mis tijdens de betaling? Neem dan contact op met onze klantenservice. Zij helpen je graag verder.

  • Ik heb een klacht, waar kan ik terecht?
    Heb je een klacht, vraag of opmerking over een uitje? Neem dan contact op met onze klantenservice. Zij helpen je graag verder.
  • Kan ik een factuur met BTW-specificatie ontvangen?

    Nee, de uitjes en arrangementen in de Spoordeelwinkel zijn bedoeld voor consumenten. Wij verstrekken daarom geen factuur met BTW-specificatie.

Bestellen

  • Hoe ontvang ik mijn bestelling?

    Tijdens het bestellen vul je al je gegevens in. Vervolgens ontvang je een e-mail met een link naar de treinkaartjes, entreekaartjes en een eventueel busticket.

  • Wat is een e-ticket?

    Een e-ticket is een via de website gekocht vervoer- of toegangsbewijs. Heb je een bestelling geplaatst in Spoordeelwinkel, dan ontvang je per e-mail een link naar de kaartjes. Neem deze geprint mee naar je uitje. 

  • Hoe bestel ik een uitje?

    Zo bestel je een uitje in de Spoordeelwinkel:

    1. Kies een uitje.
    2. Klik op de blauwe knop om het uitje te bestellen.

    3. Selecteer het aantal kaarten en kies de gewenste datum van jouw bezoek en ga verder.

    4. Vul je betaalgegevens in, lees de voorwaarden en klik op ‘Verder’ om akkoord te gaan.

    5. Controleer de bestelling en je betaalgegevens.

    6. Betaal met iDEAL. Heb je een kortingscode of cadeaukaart? Vul die dan tijdens deze stap in.

    7. Als de betaling is gelukt, ontvang je binnen een half uur een bevestigingsemail. In deze mail vind je de link naar de kaartjes. Bij sommige partners is reserveren noodzakelijk. Check daarom eerst de informatie op de productpagina.

    8. Neem je e-tickets geprint mee naar het uitje.

  • Kan ik direct gebruikmaken van mijn bestelling?

    Binnen een half uur nadat je een bestelling hebt geplaatst ontvang je een bevestigingsmail. Hierin vind je een link naar een selfservicepagina. Voordat je kunt reizen moet je hierop eerst de reizigersgegevens invullen. Op de selfservicepagina lees je hoe je dit doet. Je kunt daarna direct de e-tickets printen óf in de NS-app laden.

  • Ik heb geen bevestiging ontvangen, wat nu?

    Als de betaling is gelukt, ontvang je binnen een half uur een bevestiging in je mailbox. Heb je na een uur niks ontvangen? Check dan je spambox. Is ook hier niks te vinden, neem dan contact op met de Spoordeelwinkel Klantenservice.

  • Ik heb een fout gemaakt tijdens de bestelling, wat nu?

    Heb je een foutje gemaakt tijdens de bestelling? Neem dan contact op met onze klantenservice. Zij helpen je graag verder.

  • Ik ben mijn bevestigingsmail met tickets kwijt.

    Ben je de bevestigingsmail met je tickets kwijt, neem dan contact op met de Spoordeelwinkel Klantenservice.

  • Ik wil een uitje bestellen maar de bestelling loopt vast.

    Loopt de pagina al een paar minuten vast tijdens het bestellen? Sluit de pagina dan af, verwijder de cookies en de browsergeschiedenis en plaats de bestelling opnieuw.

  • Zijn de aanbiedingen uit de Spoordeelwinkel ook ergens anders te koop?

    Nee, de aanbiedingen zijn uitsluitend online verkrijgbaar via de Spoordeelwinkel.

  • Ik heb een NS-abonnement: zijn er voor mij speciale kortingen?

    Nee, we houden de prijs graag zo laag mogelijk en gunnen iedereen de beste aanbieding. Daarom zijn er geen speciale kortingen voor NS-abonnementhouders.

  • Wat heb ik nodig om een bestelling te plaatsen?
    • Een geldig e-mailadres
    • Adobe Reader (min. versie 3.0). Installeer gratis Adobe Reader als je dit programma niet hebt
    • Een printer
    • Wil je de treinkaartjes laden in de NS-app, zorg dan voor een goed werkend en voldoende opgeladen apparaat.
    • Internetbankieren met iDEAL

Wijzigen of annuleren

  • Wat zijn de voorwaarden?

    Bekijk de Algemene Voorwaarden Spoordeelwinkel. Voor hotelovernachtingen: bekijk ook de Voorwaarden Hotelarrangementen.

  • Kan ik mijn bestelling wijzigen?

    Nee, je kunt je bestelling helaas niet wijzigen. Als je nog geen reizigersgegevens hebt ingevuld op de selfservicepagina kun je dit nog wel wijzigen. Zodra deze bevestigd zijn kun je deze helaas ook niet wijzigen.

  • Kan ik een uitje annuleren?

    Nee, zodra je een uitje hebt geboekt, kun je deze niet meer annuleren. Ook niet als je onverwachts verhinderd bent. Daarnaast geven we geen geld terug.

  • Kan ik mijn hotelboeking annuleren?

    Ja, annuleren van dit arrangement is mogelijk. Voor annuleren brengt NS annuleringskosten in rekening. Als je de boeking voor de aankomstdatum annuleert, ontvang je €17,50 per boeking retour.

  • Kan ik mijn hotelreservering wijzigen?

    Eenmaal geboekte arrangementen zijn persoonsgebonden en kunnen niet worden gewijzigd. Wel kun je het arrangement en de treinkaartjes overdragen aan een andere persoon die voldoet aan de voorwaarden van het arrangement, mits je NS uiterlijk zeven dagen vóór de vertrekdatum op de hoogte stelt. Indien er kosten zijn verbonden aan deze overdracht, dan dien je deze aan NS te vergoeden. Ook kan je het arrangement annuleren tegen betaling van annuleringskosten. De treinkaartjes zijn gekoppeld aan de datum van de overnachting en kunnen niet worden gewijzigd.

  • Hoe kan ik mijn e-mailadres aanpassen?

    Je kunt je e-mailadres wijzigen in Mijn NS. Heb je geen Mijn NS? Dan kun je je e-mailadres voor de nieuwsbrief aanpassen in 2 stappen. Eerst schrijf je je oude e-mailadres uit voor de nieuwsbrief van Spoordeelwinkel. Dan schrijf je je met je nieuwe e-mailadres weer in voor de nieuwsbrief.

  • Hoe schrijf ik me uit voor de nieuwsbrief?

    Onderaan de nieuwsbrief staat een link waarmee je je kunt uitschrijven. Vink hier ook aan dat je geen nieuwsbrieven meer van NS wilt ontvangen. Je ontvangt dan geen nieuwsbrieven van de Spoordeelwinkel meer.

Treinkaart

  • Is het ticket persoonsgebonden?

    Ja, het ticket is persoonsgebonden. Als je tickets voor iemand anders wil bestellen, vul je tijdens het bestellen direct de gegevens in van die persoon.  De tickets kunnen na aankoop van de bestelling niet meer gewijzigd of geannuleerd worden.

  • Kan ik mijn treinkaartje laden op een OV-chipkaart?

    Nee, dat is niet mogelijk. Je kunt je treinkaartje wel laden in de NS-app op je telefoon.

  • Hoe laad ik mijn treinkaartje op mijn mobiel?

    Installeer de NS-app op je telefoon via de App Store of Google Play Store en laad het ticket in de app. Bekijk het stappenplan voor uitgebreidere instructies.

  • Hoe kan ik inchecken met een treinkaartje op mijn mobiel?

    Open je treinkaartje in de NS-app en houd je scherm tegen de scanner bij het poortje.

Tickets uitjes

  • Hoe ontvang ik mijn e-tickets?

    Binnen een half uur na je bestelling ontvang je een bevestigingsmail. In deze e-mail vind je een link naar de tickets. Neem de tickets uitgeprint mee op de dag van je bezoek. 

  • Tot wanneer kan ik de tickets voor een uitje gebruiken?

    Dit verschilt per uitje. Meestal kun je de tickets tot 1 maand na aankoop gebruiken. In de voorwaarden van het uitje lees je tot wanneer de aanbieding precies geldig is.

  • Mijn printer werkt niet. Kan ik de vervoer- en toegangsbewijzen op een andere wijze ontvangen?

    Nee, we verstrekken de vervoer- en entreebewijzen alleen per mail. Wat je wel kunt doen, is de treinkaartjes laden op je mobiele telefoon via de NS-app. Tickets voor het uitje moet je wel printen. Let op: treinkaartjes i.c.m. (pendel)bus, tram en/of metro kunnen niet geladen worden in de NS-app.

  • Ik wil mijn toegangskaarten printen, maar ik krijg een error in mijn scherm.

    De tickets open je via Adobe Reader. Heb je dit programma niet? Installeer Adobe Reader gratis. Als de linkjes daarna nog steeds niet werken, zijn ze waarschijnlijk verlopen. Neem dan contact op met de Spoordeelwinkel Klantenservice.

  • Ik heb geen kleurenprinter, is zwart/wit ook goed?

    Ja, zowel kleur als zwart/wit is prima. Op je ticket staat links in de hoek de barcode. Zorg dat die code duidelijk geprint is.

Treinreis

  • Wat is een Dagretour?

    Met een Dagretour reis je op dezelfde dag van een vertrek- naar een eindstation en weer terug. Je reist dus heen en terug over hetzelfde traject. Een dagretour is geldig van 0.00 uur tot de volgende ochtend 4.00 uur. Voor een Dagretour heb je geen OV-chipkaart nodig.

    Reis je op een andere dag terug, of reis je terug naar een andere bestemming? Kies dan voor 2 enkele reizen.

  • Daluren? Wanneer kan ik dan reizen met de trein?

    Je kunt elke dag reizen tijdens de daluren:

    • Maandag t/m vrijdag voor 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur
    • Weekend: hele dag
    • Feestdagen: hele dag

    Je mag met een daluren e-ticket alleen binnen die tijden in de trein zitten. Je kunt dus bijvoorbeeld niet jouw reis op maandag om 15.55 uur starten en tijdens de spits blijven zitten.

    Kijk ook altijd naar de specifieke productvoorwaarden. Die vind je bij het uitje en op je e-ticket.

  • Met welke treinen mag ik reizen?

    Bij je uitje koop je een treinkaartje voor de 1e of 2e klas. Met dit kaartje mag je met alle treinvervoerders in Nederland reizen.

    Reis je met de Intercity Direct tussen Rotterdam en Schiphol? Of reis je met de ICE International? Denk er dan aan om toeslag te kopen. Je kunt met de treinkaarten niet met Thalys en Nightjet reizen.

  • Mag ik omreizen met mijn ticket?

    Nee, je mag niet omreizen met een Dagretour.

  • Kan ik op tussengelegen stations uitstappen?

    Ja, je kunt onderweg uitstappen op tussengelegen stations. Wel staat het vertrek- en eindstation vast.

  • Moet ik de afgedrukte tickets meenemen?

    Ja, maar wist je dat je de treinkaartjes ook in de NS-app kunt laden? Tickets voor het uitje neem je wel geprint mee. Vergeet ook niet (verplichte) legitimatiebewijs mee te nemen.

  • Met hoeveel personen mag ik op een treinkaartje reizen?

    Het treinkaartje is voor 1 persoon geldig.

  • Ik heb vertraging opgelopen tijdens de reis, heb ik recht op een vergoeding?

    Soms heb je bij vertraging recht op een vergoeding. Lees hier wanneer je geld terug krijgt en hoe je een aanvraag indient. Dit geldt alleen voor het treinkaartje, niet voor een uitje uit Spoordeelwinkel.

Hotelovernachting

  • Hoe boek ik een hotelovernachting?
    1. Klik onder ‘Nachtje weg’ op een hotel of stad naar keuze.
    2. Ga naar ‘Bekijk deal’ en klik daarna op 'Boek deal'.
    3. Kies hier je reisgezelschap en vul het aantal personen in waarmee je op reis gaat. Klik dan op 'Ga naar datum'.
    4. Kies het aantal dagen je wil overnachten en kies in de kalender de datum van je bezoek.
    5. Vervolgens kies je de kamer en vul je de persoonsgegevens in.
    6. Ga akkoord met de voorwaarden en klik op ‘Betalen en boeken’ . Heb je een kortingscode of cadeaukaart? Vul die dan tijdens deze stap in.
    7. Betaal met iDEAL.
    8. Als je betaling is geslaagd, ontvang je twee bevestigingsmails. Eén bevestigingsmail van NS met daarin je treinkaartjes en één bevestigingsmail van Bookit met de bevestiging van je hotelreservering.
    9. Volg de instructies in de bevestigingsmail van Bookit.
  • Ik heb geen bevestiging van het hotel ontvangen.

    Neem contact op met Bookit. Zij kunnen je verder helpen.

  • Kan ik ook een kamer voor 1 persoon of 3 personen boeken?

    Nee, dit kan niet. Je kunt alleen een 2-persoonskamer boeken.

  • Hoeveel boekingen kan ik per persoon maken?

    Iedere overnachting of 2 overnachtingen boek je per 2 personen. Je kunt voor maximaal 10 personen boeken.

  • Kan ik mijn hotelreservering wijzigen?

    Eenmaal geboekte arrangementen zijn persoonsgebonden en kunnen niet worden gewijzigd. Wel kun je het arrangement en de treinkaartjes overdragen aan een andere persoon die voldoet aan de voorwaarden van het arrangement, mits je NS uiterlijk zeven dagen vóór de vertrekdatum op de hoogte stelt. Indien er kosten zijn verbonden aan deze overdracht, dan dien je deze aan NS te vergoeden. Ook kan je het arrangement annuleren tegen betaling van annuleringskosten. De treinkaartjes zijn gekoppeld aan de datum van de overnachting en kunnen niet worden gewijzigd.

  • Kan ik mijn hotelboeking annuleren?

    Ja, annuleren van dit arrangement is mogelijk. Voor annuleren brengt NS annuleringskosten in rekening. Als je de boeking voor de aankomstdatum annuleert, ontvang je €17,50 per boeking retour.

  • Mag mijn baby gratis mee?

    Bij de meeste hotels mogen kinderen tot 3 jaar gratis mee. Maar dit kan per hotel verschillen. Controleer dit dus altijd vooraf bij het hotel.

  • Ik ben nog geen 18, kan ik wel een hotel boeken?

    Nee, je kunt alleen een hotelovernachting boeken als je 18 jaar of ouder bent.

  • Ik ben nog geen 23, mag ik overnachten in een easyHotel?

    Als je jonger bent dan 23 jaar, mag je alleen samen met een ouder of verzorger in een easyHotel overnachten. Ben je jonger dan 23 jaar en is degene met wie je komt overnachten wel ouder dan 23, maar niet je ouder of verzorger, dan kun je geen gebruikmaken van het easyHotel. Deze voorwaarde geldt voor alle easyHotels.

  • Komen er nog andere kosten bij?

    Je betaalt voor iedere overnachting toeristenbelasting. Iedere stad hanteert een ander bedrag. Kijk in de Spoordeelwinkel bij het hotel dat je hebt geboekt voor de bedragen.

Klachten

  • Ik heb een vraag of klacht over mijn treinticket.

    Heb je een vraag of klacht bij het ophalen of reserveren van het treinkaartje? Neem dan contact op met de klantenservice van de Nederlandse Spoorwegen.

  • Ik heb een vraag of klacht over mijn toegangsbewijs.

    Bij vragen of klachten over je toegangsbewijs, kun je contact opnemen met onze klantenservice.

  • Ik heb een vraag of klacht over een uitje.

    Heb je een vraag of klacht over een uitje of aanbieding? Neem dan contact op met onze klantenservice.

  • Ik heb een vraag of klacht over een hotelarrangement.

    NS is verantwoordelijk voor de goede uitvoering van het hotelarrangement. Komt het arrangement niet overeen met wat je geboekt hebt? Dan doen we ons best om dit te verhelpen.

    Neem daarvoor contact op met de Spoordeelwinkel klantenservice via 088 6721002 (24 uur per dag telefonisch bereikbaar). Of bel met Weekendjeweg op 088 08901100.