Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

NS Reisassistentie

Hulp nodig bij het in-, over- of uitstappen? Met NS Reisassistentie helpt een assistentieverlener je bij het in- en uitstappen. NS Reisassistentie kun je op verschillende manieren aanvragen. Wij leggen je uit hoe het werkt.


Als dat (tijdelijk) nodig is, helpen we je graag bij het in-, over- en uitstappen, of bij het navigeren op het station. Deze service bieden we aan op alle NS-stations, voor alle NS-treinen (dus ook voor nachttreinen). Op enkele stations zijn de perrons nog niet toegankelijk met een lift of hellingbaan: hier bieden we tot de aanleg van de lift of hellingbaan alleen hulp voor reizigers die geen lift of hellingbaan nodig hebben bij het reizen. Op station Hoogkarspel en Bovenkarspel-Grootebroek is het perron te smal om een brug of oprijplaat te plaatsen: hier is alleen assistentieverlening mogelijk aan reizigers die geen brug of oprijplaat nodig hebben bij de in- of uitstap. 

Hoe vraag ik Reisassistentie aan?

Om online Reisassistentie bij NS aan te vragen voor jouw reis, moet je eerst je gegevens aanvullen in Mijn NS. Hier geef je aan met welk(e) hulpmiddel(en) je reist en wie je contactpersoon in geval van nood is. Ook kun je aangeven of je een boekingsbevestiging wilt ontvangen nadat je Reisassistentie hebt aangevraagd voor je reis, en of je Reisassistentie wilt tonen in de NS-app. Heb je al je gegevens aangevuld, dan kun je Reisassistentie op drie manieren aanvragen:

  1. Online via ns.nl/reisassistentie
  2. In de NS-app*
  3. Telefonisch via onze Klantenservice

* Het is belangrijk om de NS-app regelmatig te updaten. Zo blijven jouw persoonsgegevens zo goed mogelijk beschermd en kun je gebruik blijven maken van alle functionaliteiten die de app te bieden heeft. Meer informatie

Heb je nog geen Mijn NS-account? Maak dan in een paar eenvoudige stappen een account aan. Heb je hulp nodig bij het aanvragen van je Mijn NS-account? Neem dan contact op met onze Klantenservice. We helpen je graag.

Overzicht van alle stations met Reisassistentie

1 Stap Verder-service op grote stations

Op een aantal stations bieden we aan reizigers met een visuele beperking begeleiding naar een eerstvolgende vorm van openbaar vervoer. De reisassistent begeleidt je naar de bus-, tram- of metrohalte, de officiële taxistandplaats of naar de ‘halen en brengen’-plaats bij het station. 
 
Je kunt de 1 Stap Verder-service telefonisch aanvragen via onze Klantenservice voor de volgende stations:

  • Almere Centrum 
  • Amersfoort Centraal 
  • Amsterdam Amstel 
  • Amsterdam Bijlmer Arena 
  • Amsterdam Centraal 
  • Amsterdam Sloterdijk 
  • Amsterdam Zuid 
  • Arnhem Centraal 
  • Breda 
  • Delft 
  • Den Haag Centraal 
  • Den Haag HS 
  • Deventer 
  • Eindhoven 
  • Enschede 
  • Groningen 
  • Haarlem 
  • Leeuwarden 
  • Leiden Centraal 
  • Maastricht 
  • Nijmegen 
  • Rotterdam Centraal 
  • 's-Hertogenbosch 
  • Schiphol Airport 
  • Utrecht Centraal 
  • Zaandam 
  • Zwolle 

Vraag en antwoord

  • Wat zijn de voorwaarden voor reizen met NS Reisassistentie?

    Om veilig te kunnen reizen is het belangrijk dat je je houdt aan de reisvoorwaarden. Zorg voor een volledige reservering van je reis, en check of jouw hulpmiddel voldoet aan de voorwaarden. Bekijk de Voorwaarden NS Reisassistentie. Houd daarnaast rekening met het volgende:

    • Vraag reisassistentie altijd minimaal 1 uur voor je wilt vertrekken aan. 
    • Vermeld de datum, de vertrektijd en het vertrek- en aankomststation van de reis die je wilt maken. 
    • Het is helaas niet mogelijk om voor meerdere personen tegelijk reisassistentie aan te vragen 

    In de boekingsbevestiging van je reis met assistentie staat de ontmoetingsplek op jouw station vermeld. Hier meld je je een kwartier voor vertrek. Onze medewerker helpt je bij het in-, over- en uitstappen. Hij of zij begeleidt je naar de trein en de uitgang van het aankomststation.

  • Welke hulpmiddelen en bagage zijn toegestaan?

    In de voorwaarden staat vermeld  welke hulpmiddelen zijn toegestaan in de trein. Via Op ns.nl/reisassistentie onder ‘Ggegevens en instellingen’ kun je jouw hulpmiddel registeren, zodat wij je passende assistentie kunnen verlenen. Voor je (zware) bagage moet je zelf zorgen. Met vragen over je reis kun je uiteraard ook bij de assistentieverlener terecht. 

    Via ns.nl/reisassistentie of de NS-app kun je jouw reis annuleren. Je kunt telefonisch jouw reis wijzigen via NS Klantenservice 030-2357822. Dit is helaa niet mogelijk via de site. 

  • Hoe kan ik mijn reis wijzigen of annuleren?

    Via ns.nl/reisassistentie of de NS-app kunt je jouw reis annuleren. Je kunt telefonisch jouw reis wijzigen via NS Klantenservice 030-2357822. Dit is niet mogelijk via de site.

  • Wat als er onderweg iets misgaat?

    Als je reis met reisassistentie anders loopt dan gepland, is onze Klantenservice er voor je. We bewaken je reis, sturen waar nodig in overleg met jou bij en zijn telefonisch bereikbaar. Je kunt ook vanuit de NS-app direct contact opnemen met onze Klantenservice. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar. 

  • Waarom lukt het mij niet om in te loggen?

    Wanneer je niet kunt inloggen op ns.nl/reisassistentie, check dan je wachtwoord en vraag indien nodig via ns.nl/reisassistentie een nieuw wachtwoord aan. Lukt het dan nog niet, bel dan met onze Klantenservice via telefoonnummer 030-2357822. Ook als je geen boekingsbevestiging ontvangt, is het goed om contact op te nemen met onze Klantenservice.

  • Hoe werkt NS Reisassistentie bij internationaal reizen en bij andere treinvervoerders?

    Reis je met een rolstoel of scootmobiel dan kun je treinen met een verplichte zitplaatsreservering niet online boeken, maar alleen via NS International Klantenservice via 030-2300023 of bij een NS International-balie in de OV-servicewinkel op het station. Hulp bij in- en uitstappen in binnen- en buitenland vraag je tot 48 uur voor vertrek aan op 030-2357822 (dag en nacht bereikbaar).

  • Is er begeleiding van en naar Schiphol Airport mogelijk?

    Ja, dat kan! Voor in- en uitstaphulp op het station Schiphol Airport kun je NS Reisassistentie aanvragen. Heb je een functiebeperking en wil je begeleiding van, naar of op het vliegveld? Maak dan gebruik van de Airport Caddy. Meer informatie vind je op de website van Schiphol.

OV-Begeleiderskaart

Met een OV-Begeleiderskaart reist één begeleider gratis met je mee.