Skip to main content

Main navigation

NS Travel Assistance

Are you travelling with a physical disability and do you need help entering, exiting or transferring between trains? Or do you have a visual impairment and need somebody to guide you through the station? In that case you can take advantage of our free NS Travel Assistance. This page provides a full explanation of how to request NS Travel Assistance for your journey.


Trained travel assistant

NS Travel Assistance provides you with the help of a trained travel assistant when boarding or exiting the train. You can currently request NS Travel Assistance at most stations in the Netherlands. NS Travel Assistance is available 24/7, so you can also request it for night trains.

List of all stations offering NS Travel Assistance

How can I request NS Travel Assistance?

{strong}To request NS Travel Assistance for your journey, you must first enter your data in your Mijn NS account. Here you can describe which mobility aids you use for travel, and whom to contact in the event of an emergency. You can also select whether you would like to receive a booking confirmation after requesting NS Travel Assistance for your journey, and if you would like to display NS Travel Assistance in the NS app.

Once you have entered all of your data, there are three methods for requesting NS Travel Assistance:

  1. Online via ns.nl/reisassistentie
  2. In the NS app*
  3. By telephone via 030-235 78 22.

* It's important to regularly update the NS app. The most recent version of the app protects your data moest effectively and enables you to keep using all of the functionalities that the app offers. More information.

Don't have a Mijn NS account yet?

If you don't yet have a Mijn NS account, you can create one in just a few easy steps. If you need assistance creating your Mijn NS account, please feel free to call us at tel.: 030-751 51 55, and we would be happy to help.

1 Stap Verder service at major stations

With '1 Stap Verder', we offer travellers with visual impairment guidance to their connecting transportation upon arrival at one of the stations listed below. The travel assistant will guide you to the correct bus, tram or metro stop, the official taxi row, or the pick-up and drop-off lane at the station. 

You can request the 1 Stap Verder service by telephone via NS Customer Service (030 2357822) for the following stations:

 

  • Almere centrum
  • Amersfoort centraal
  • Amsterdam Amstel
  • Amsterdam bijlmer Arena
  • Amsterdam Centraal
  • Amsterdam Sloterdijk
  • Amsterdam Zuid
  • Arnhem centraal
  • Breda
  • Delft
  • Den Haag Centraal
  • Den haag HS
  • Deventer
  • Eindhoven
  • Enschede
  • Groningen
  • Haarlem
  • leeuwarden
  • Leiden Centraal
  • Maastricht
  • Nijmegen
  • Rotterdam Centraal
  • S hertogenbosch
  • Schiphol Airport
  • Utrecht Centraal
  • Zaandam
  • Zwolle

Contact NS Customer Service during your journey

If you have problems during the journey, you can call NS at 030 - 235 78 22, or you can contact NS Customer Service directly via the NS-App. We are standing by 24 hours per day. If you'd rather send a message, you can also contact us via WhatsApp. Simply open WhatsApp from the NS App under the heading 'NS Travel Assistance'. This service will initially be available on weekdays between 09:00 and 17:00, but we will gradually expand the service hours in the future. The NS App always shows if it is possible to send a message via WhatsApp.

Frequently Asked Questions

  • Wat zijn de voorwaarden voor reizen met NS Reisassistentie?

    Om veilig te kunnen reizen is het belangrijk dat je je houdt aan de reisvoorwaarden. Zorg voor een volledige reservering van je reis, en check of jouw hulpmiddel voldoet aan de voorwaarden. Bekijk de Voorwaarden NS Reisassistentie. Houd daarnaast rekening met het volgende:

    • Vraag reisassistentie altijd minimaal 1 uur voor je wilt vertrekken aan. 
    • Vermeld de datum, de vertrektijd en het vertrek- en aankomststation van de reis die je wilt maken. 
    • Het is helaas niet mogelijk om voor meerdere personen tegelijk reisassistentie aan te vragen 

    In de boekingsbevestiging van je reis met assistentie staat de ontmoetingsplek op jouw station vermeld. Hier meld je je een kwartier voor vertrek. Onze medewerker helpt je bij het in-, over- en uitstappen. Hij of zij begeleidt je naar de trein en de uitgang van het aankomststation.

  • Welke hulpmiddelen en bagage zijn toegestaan?

    In de voorwaarden staat vermeld  welke hulpmiddelen zijn toegestaan in de trein. Via Op ns.nl/reisassistentie onder ‘Ggegevens en instellingen’ kun je jouw hulpmiddel registeren, zodat wij je passende assistentie kunnen verlenen. Voor je (zware) bagage moet je zelf zorgen. Met vragen over je reis kun je uiteraard ook bij de assistentieverlener terecht. 

    Via ns.nl/reisassistentie of de NS-app kun je jouw reis annuleren. Je kunt telefonisch jouw reis wijzigen via NS Klantenservice 030-2357822. Dit is helaa niet mogelijk via de site. 

  • Hoe kan ik mijn reis wijzigen of annuleren?

    Via ns.nl/reisassistentie of de NS-app kunt je jouw reis annuleren. Je kunt telefonisch jouw reis wijzigen via NS Klantenservice 030-2357822. Dit is niet mogelijk via de site.

  • Wat als er onderweg iets misgaat?

    Als je reis met reisassistentie anders loopt dan gepland, is onze Klantenservice er voor je. We bewaken je reis, sturen waar nodig in overleg met jou bij en zijn telefonisch bereikbaar. Je kunt ook vanuit de NS-app direct contact opnemen met onze Klantenservice. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar. 

  • Waarom lukt het mij niet om in te loggen?

    Wanneer je niet kunt inloggen op ns.nl/reisassistentie, check dan je wachtwoord en vraag indien nodig via ns.nl/reisassistentie een nieuw wachtwoord aan. Lukt het dan nog niet, bel dan met onze Klantenservice via telefoonnummer 030-2357822. Ook als je geen boekingsbevestiging ontvangt, is het goed om contact op te nemen met onze Klantenservice.

  • Hoe werkt NS Reisassistentie bij internationaal reizen en bij andere treinvervoerders?

    Reis je met een rolstoel of scootmobiel dan kun je treinen met een verplichte zitplaatsreservering niet online boeken, maar alleen via NS International Klantenservice via 030-2300023 of bij een NS International-balie in de OV-servicewinkel op het station. Hulp bij in- en uitstappen in binnen- en buitenland vraag je tot 48 uur voor vertrek aan op 030-2357822 (dag en nacht bereikbaar).

  • Is er begeleiding van en naar Schiphol Airport mogelijk?

    Ja, dat kan! Voor in- en uitstaphulp op het station Schiphol Airport kun je NS Reisassistentie aanvragen. Heb je een functiebeperking en wil je begeleiding van, naar of op het vliegveld? Maak dan gebruik van de Airport Caddy. Meer informatie vind je op de website van Schiphol.