Uitleg van je factuur
Je vindt de facturen van je NS Flex-abonnement of abonnement op saldo onder het tabblad 'Betaaloverzicht' in Mijn NS. Je ziet je abonnementskosten en eventueel je reiskosten. Log in op Mijn NS om je facturen te bekijken.
Onderdelen van je factuur
Wat betekenen alle onderdelen van je factuur? We hebben ze voor je op een rij gezet in een voorbeeldfactuur. Je ziet bijvoorbeeld:
- abonnementskosten (onder de naam van je abonnement);
- reiskosten van treinreizen;
- reiskosten van losse treinproducten als Intercity direct;
- reiskosten van bus, tram, metro-reizen;
- reiskosten van deur-tot-deurdiensten.
Let op: Stallen op rekening heet op je factuur 'NS Fiets'. Ritten met een OV-fiets heet gewoon 'OV-fiets'.
Veelgestelde vragen over je NS-factuur
-
Waar kan ik mijn facturen bekijken en downloaden?
Je kunt je facturen bekijken en downloaden in Mijn NS. Hiervoor moet je eerst wel even inloggen. Je vindt ze onder het tabblad 'Betaaloverzicht'.
-
Wanneer krijg ik mijn eerste factuur?
Het antwoord op deze vraag hangt af van je situatie.
Ik betaal mijn reiskosten achteraf
Je hebt een NS Flex-abonnement. Dat betekent dat je je abonnementskosten vooruitbetaalt en je reiskosten achteraf. De eerste factuur ontvang je nadat je je abonnement hebt afgesloten. Op deze eerste factuur zie je de abonnementskosten voor de eerste maand. Na de eerste maand ontvang je een factuur met de reiskosten over de afgelopen maand en de abonnementskosten voor de tweede maand.
Ik laad saldo op mijn OV-chipkaart vóór ik reis
Je hebt een abonnement op saldo. Dat betekent dat je je abonnementskosten vooruitbetaalt en je reiskosten ook vooraf op saldo. De eerste factuur ontvang je nadat je je abonnement hebt afgesloten. Op deze eerste factuur zie je de abonnementskosten voor de periode van je abonnement. Je reiskosten staan niet op de factuur, want die betaal je op saldo.
-
Ontvang ik nog een factuur als ik mijn abonnement heb opgezegd?
Het antwoord op deze vraag hangt af van je situatie.
Ik betaal mijn reiskosten achteraf
Je hebt een NS Flex-abonnement. Je ontvangt na het opzeggen van je abonnement nog één factuur. Op deze factuur kunnen staan:
- gemaakte reiskosten van de vorige maand;
- eventuele kosten van Deur-tot-deurdiensten (OV-fiets, Stallen op rekening, P+R);
- correctietarieven.
Let op: nadat je je abonnement hebt opgezegd, staat er NS Flex Basis op je OV-chipkaart. Hiermee kun je nog steeds reizen. Dit product moet je van je kaart verwijderen bij een NS-kaartautomaat. Daarna krijg je geen facturen meer.
Ik laad saldo op mijn OV-chipkaart vóór ik reis
Je hebt een abonnement op saldo. Je ontvangt na het opzeggen van je abonnement mischien nog één factuur. Op deze factuur staan de abonnementskosten die je eventueel van ons terugkrijgt. Je reiskosten heb je al betaald met saldo. Die blijven op je OV-chipkaart staan.
-
Waarom missen er reiskosten op mijn factuur?
Het kan voorkomen dat een rit met bus, tram of metro niet op je factuur staat. Of dat de naam van een halte mist. Hoe dat kan? NS heeft zelf geen toegang tot je bus-, tram- en metrogegevens, maar ontvangt deze van Translink. Soms kan dit tot 21 dagen duren. Als je precies in deze periode je factuur ontvangt, verrekenen we de ontbrekende rit op je volgende factuur.
Missende haltegegevens kunnen wij helaas niet voor je aanvullen. We zijn met andere vervoerders in gesprek om deze gegevens zo compleet mogelijk te krijgen.
-
Wanneer wordt het bedrag van mijn rekening afgeschreven?
Je ontvangt een e-mail als er een nieuwe factuur klaarstaat om te downloaden. In deze e-mail staat:
- het totaalbedrag;
- de verwachte incassodatum;
- het bankrekeningnummer waarvan wordt geïncasseerd.
Het bedrag wordt kort na de factuurdatum via automatische incasso van je bankrekening afgeschreven. Je hoeft hiervoor niets te doen. Als de incasso mislukt vanwege een te laag saldo, krijg je een e-mail met informatie over hoe je alsnog kunt betalen.
Staat op je factuur dat je geld terugkrijgt van NS, dan ontvang je dat ook enkele dagen later op je rekening.
-
Wat is mijn factuurdatum? Kan ik mijn factuurdatum aanpassen?
Het antwoord op deze vraag hangt af van je situatie.
Ik betaal mijn reiskosten achteraf
Je hebt een NS Flex-abonnement. De factuurdatum is de dag dat je het abonnement liet ingaan. We schrijven het bedrag kort na de factuurdatum automatisch van je bankrekening.
Liet je het abonnement bijvoorbeeld op 17 februari ingaan? Dan is jouw factuurdatum elke maand op de 17e.
Ik laad saldo op mijn OV-chipkaart vóór ik reis
Je hebt een abonnement op saldo. De factuurdatum is de dag dat je het abonnement liet ingaan. We schrijven het bedrag kort na de factuurdatum automatisch van je bankrekening.
Liet je het abonnement bijvoorbeeld op 17 februari 2023 ingaan? Dan is de factuurdatum van jouw nieuwe factuur op 17 februari 2024.
Factuurdatum aanpassen
Voor NS Flex-abonnementen en abonnementen op saldo is het helaas niet mogelijk om de factuurdatum aan te passen als je abonnement is ingegaan. Toch een andere datum kiezen? Zeg je abonnement dan op en bestel een nieuwe op de juiste datum.
-
Wat zijn correctietarieven en instaptarieven op mijn factuur?
Dit zijn tarieven om een vergeten uitcheck te corrigeren. Het antwoord op deze vraag hangt af van je situatie.
Ik betaal mijn reiskosten achteraf
Je hebt een NS Flex-abonnement. We corrigeren daarom automatisch jouw vergeten uitcheck. Je ziet op je factuur het correctietarief en om welke reis het gaat. Lees meer over het Correctietarief.
Ik laad saldo op mijn OV-chipkaart vóór ik reis
Je hebt een abonnement op saldo. Daarom zie je geen instaptarief op je factuur als je vergeet uit te checken. Op de factuur staan alleen je abonnementskosten. Je merkt het instaptarief alleen aan een lager saldo op je OV-chipkaart. Lees meer over het Instaptarief.
-
Wanneer betaal ik mijn abonnementskosten en reiskosten?
Het antwoord op deze vraag hangt af van je situatie.
Ik betaal mijn reiskosten achteraf
Je hebt een NS Flex-abonnement. Je betaalt je abonnementskosten aan het begin van de maand. De reiskosten betaal je achteraf, een paar dagen na de factuurdatum.
Ik laad saldo op mijn OV-chipkaart vóór ik reis
Je hebt een abonnement op saldo. Je betaalt je abonnementskosten op het moment dat je je abonnement koopt of als je abonnement automatisch wordt verlengd. De reiskosten betaal je op saldo. Dat betekent dat je minimaal € 10 op je OV-chipkaart zet als je gaat reizen. De kosten voor de treinreis gaan van dit saldo af.