Geld terug
Tijdens of rondom je reis kan er soms iets misgaan. Of je recht hebt op een vergoeding verschilt per situatie. Met onze vragenlijst ontdek je in een paar klikken of en hoe je geld terug kan vragen.
Wat veel mensen zoeken
Vind je antwoord
Geld terug bij vertraging
Heb je vertraging gehad met een trein van NS? Dan kun je een aanvraag indienen om reiskosten terug te krijgen. Dit kan al vanaf een half uur vertraging, en bij de hogesnelheidslijn (Intercity direct of de Intercity Den Haag-Eindhoven via Breda) zelfs al vanaf een kwartier. Alle informatie over geld terug bij vertraging staat op deze pagina bij elkaar.
Geld terug bij vergeten OV-chipkaart
Heb je een NS-abonnement, maar moest je door een vergeten OV-chipkaart alsnog een kaartje kopen? Of heb je gereisd met je betaalpas in plaats van je OV-chipkaart? Geen nood: je kunt de gemaakte extra kosten van je reis met NS terugvragen.
OV-verklaring aanvragen
Betaal je zelf je reiskosten om naar je werk te gaan? Dan kun je bij de Belastingdienst reisaftrek aanvragen. Daarvoor heb je een OV-verklaring of reisverklaring nodig.
Boete betalen en bezwaar maken
Je kunt in de trein een boete krijgen. Bijvoorbeeld omdat je geen geldig vervoerbewijs hebt. Deze boete mag je meteen betalen, of achteraf. Ook kun je een bezwaar indienen tegen de boete. Alle informatie over boetes en bezwaar vind je hier bij elkaar.
Geld afgeschreven door NLOV
Zie je op je bankrekening een afschrijving die begint met NLOV, gevolgd door 14 cijfers en letters? Je hebt dan gereisd door in en uit te checken met je betaalpas. De afschrijving komt van OVpay, aan wie je de reiskosten hebt betaald.
Welke vergoeding biedt NS?
Ook als het tegenzit zijn we er graag voor je. Hieronder vind je een overzicht wat we je in welke situatie bieden in het geval van verstoringen en vertragingen.