Veelgestelde vragen over OV-fiets
Bekijk hier alle veelgestelde vragen over OV-fiets.
Bekijk alle vragen over:
Huren en rit starten
-
Hoe huur ik een OV-fiets?
Huur een OV-fiets met je persoonlijke OV-chipkaart met daarop een gratis OV-fietsabonnement óf een NS Flex-abonnement.
De huur start zodra je bij de huurlocatie het slot opent.
- Controleer voordat je een OV-fiets pakt bij een huurlocatie, altijd eerst of deze wel op slot staat met het ringslot.
- Hou je OV-chipkaart met OV-fietsabonnement tegen het slot. Als het ringslot opent is je huur gestart. Er knippert een groen lampje op het slot.
Huur je een OV-fiets met sleutel?
Laat dan de fietssleutel en je OV-chipkaart scannen bij een medewerker. Op een zelfservice locatie krijg je toegang met je OV-chipkaart. Volg daarna de aanwijzingen op (de display van) de huurlocatie.
-
Waar huur ik een OV-fiets?
Huur een OV-fiets op één van de bijna 300 huurlocaties bij stations, bushaltes en P+R terreinen.
-
Hoeveel OV-fietsen zijn er beschikbaar?
Bekijk vooraf online hoeveel OV-fietsen er beschikbaar zijn op de huurlocatie waar jij een OV-fiets wil huren.
De informatie over de beschikbaarheid wordt elke 15 minuten bijgewerkt en kan dus achterlopen op de werkelijkheid.
-
Kan ik een OV-fiets reserveren?
Nee, je kan een OV-fiets niet reserveren. Bekijk vooraf online hoeveel OV-fietsen er beschikbaar zijn op de huurlocatie waar jij een OV-fiets wil huren.
Hoeveel OV-fietsen er beschikbaar zijn, wordt elke 15 minuten bijgewerkt en kan dus achterlopen op de werkelijkheid.
-
Hoe lang mag ik een OV-fiets huren?
Je mag een OV-fiets maximaal 21 dagen huren.
-
Kan ik 2 OV-fietsen huren met één OV-chipkaart ?
Ja, met één OV-chipkaart kan je één of twee fietsen openen en huren.
Huur je een OV-fiets met een sleutel?
In een bewaakte fietsenstalling scant de medewerker twee keer je OV-chipkaart. Bij een zelfservice fietsenstalling doorloop je twee keer het huurproces op de terminal.
-
Kan ik een OV-fiets huren met een anonieme OV-chipkaart?
Nee, je kan geen OV-fiets huren met een anonieme OV-chipkaart. Om een OV-fiets te huren heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig met daarop een gratis OV-fietsabonnement óf een NS Flex-abonnement.
-
Kan ik een OV-fiets huren zonder abonnement?
Nee, dat kan niet. Om een OV-fiets te huren, heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig met daarop een gratis OV-fietsabonnement óf een NS Flex-abonnement nodig.
-
Kan ik met mijn studenten OV een OV-fiets huren?
Nee, dat kan niet. Om een OV-fiets te huren, heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig met daarop een gratis OV-fietsabonnement óf een NS Flex-abonnement nodig.
Inleveren en rit stoppen
-
Hoe lever ik een OV-fiets in?
Lever de OV-fiets weer in bij dezelfde locatie als waar je hem hebt gehuurd. Wil je hem bij een andere huurlocatie inleveren? Dan betaal je een toeslag van € 10.
- Zet de fiets in de OV-fietszone van de huurlocatie.
- Druk daarna kort op de knop. Het lampje knippert groen. Sluit het slot door de hendel van het ringslot aan de rechterkant naar beneden te duwen.
Je huur stopt wanneer het ringslot is gesloten in de OV-fietszone van de huurlocatie. Het lampje op het slot knippert dan blauw.
Huur je een OV-fiets met sleutel?
Dan stopt de huur zodra je de fietssleutel laat scannen door een medewerker of deze inlevert volgens de instructies op een zelfservicelocatie. -
Kan ik een OV-fiets op een andere locatie inleveren?
Dat kan, maar dan betaal je € 10 extra. Deze extra kosten zijn voor het verplaatsen van de fiets. Als je de fiets bij een andere locatie op hetzelfde station inlevert, betaal je niks extra.
-
Ik heb de OV-fiets ingeleverd, maar krijg een e-mail dat ik hem nog heb
Wat vervelend! Neem in dat geval contact op met de NS Klantenservice. We helpen je graag verder.
Huurde je een fiets met een nieuw slot? Zorg dat je het ringslot van de fiets altijd sluit in de OV-fietszone van de huurlocatie. Pas dan stopt je huur.
-
Ik kan de OV-fiets of sleutel niet inleveren
Kan je de fiets(sleutel) niet inleveren omdat bijvoorbeeld de stalling al dicht is? Zet de fiets dan dicht bij de stalling op slot. Doe de sleutel in het blauwe dropboxje die je op de locatie vindt.
Neem daarna contact op met de NS Klantenservice om de huur te stoppen. De risico's (zoals diefstal) van de fiets achterlaten zijn voor jezelf.
-
Er staat al een OV-fiets in de fietskluis
Sluit de deur van de kluis en begin opnieuw met de inleverprocedure.
Zijn er geen andere kluizen beschikbaar?
Zet dan de OV-fiets op slot in het rek naast de OV-fietskluizen en doe de sleutel in het blauwe dropboxje die je op de locatie vindt.Neem daarna contact op met NS Klantenservice om aan te geven waar je de OV-fiets achter hebt gelaten en de huur te stoppen.
-
De huur van een OV-fiets stoppen
De OV-fiets huur stopt automatisch wanneer je de fiets op slot zet met het ringslot in een OV-fietszone van een huurlocatie.
Huur je een OV-fiets met sleutel? Dan stopt de huur zodra een medewerker jouw OV-chipkaart scant of je de sleutel inlevert op een zelfservice locatie.
Heb je de fiets al ingeleverd maar loopt de huur nog door?
Wat vervelend! Neem dan contact op met de NS Klantenservice. Zij kunnen de huur voor jou stopzetten.Huur je een OV-fiets met een nieuw slot en wil je deze terugbrengen naar een huurlocatie met alleen fietsen met een sleutel? Neem dan contact op met de NS Klantenservice, zodat zij de huur voor je kunnen stopzetten.
Problemen onderweg of iets melden
-
Ik ben mijn OV-fietssleutel kwijt
Stuur ons een e-mail via info@ov-fiets.nl met als onderwerp 'OV-fietssleutel kwijt.
Vermeld in de correspondentie het OV-fietsnummer (zie het spatbord of frame van de fiets), de huurlocatie en de datum en het tijdstip waarop je de sleutel bent kwijtgeraakt. Je betaalt zelf voor het kwijtraken van de sleutel.
-
Mijn OV-fiets(sleutel) is gestolen
- Doe direct aangifte bij de politie
- Neem contact met ons op
Stuur ons een e-mail via info@ov-fiets.nl met als onderwerp 'OV-fiets gestolen'.Vermeld in de correspondentie het OV-fietsnummer (zie fietssleutel of spatbord/frame van de fiets), de huurlocatie en de datum en het tijdstip waarop de OV-fiets(sleutel) is gestolen. - Stuur ons het proces-verbaal en/of de fietssleutel
Stuur vervolgens het proces-verbaal en de fietssleutel (als je die hebt) op naar ons adres:
NS Klantenservice Afdeling OV-fiets
Postbus 2572
3500 GN Utrecht
Bij diefstal betaal je een eigen risico. Als je géén proces-verbaal en OV-fietssleutel opstuurt, dan betaal je ook een aanschafwaarde van de OV-fiets.
-
De OV-fiets heeft een lekke band
Breng de OV-fiets dan terug naar de huurlocatie waar je hem hebt gehuurd. De band wordt daar gratis geplakt of vervangen. Als je de fiets ergens anders laat repareren, vergoeden wij deze kosten niet.
Lever je hem in bij een andere stalling? Dan betaal je € 10 toeslag.
-
De OV-fiets is beschadigd of kapot
Breng de OV-fiets altijd terug naar de huurlocatie. Geef het defect door bij de huurlocatie of neem contact op met de NS Klantenservice. Als je schade aan ons doorgeeft, vermeld dan ook het fietsnummer. Dit staat op het spatbord of het frame van de fiets.
Is er schade aan de OV-fiets als gevolg van onzorgvuldig gebruik? Dan betaal je de schade zelf.
-
Ik kan het nieuwe slot niet openen
Bekijk het lampje op het slot terwijl je de fiets probeert te openen.
Knippert dit lampje rood en geeft het een error geluid?
Als je nog op de huurlocatie staat, betekent dit dat je geen OV-fietsabonnement op je pas hebt staan en dus geen fiets kan huren met deze pas. Als je onderweg bent, dan is de fiets die je probeert te openen waarschijnlijk niet de fiets die jij hebt gehuurd.Knippert het lampje paars?
Controleer dan of het slot goed geopend is. Probeer anders het slot nog eens te sluiten en weer open te maken.Lukt het nog niet?
Neem dan contact op met de NS Klantenservice.
-
Ik heb een OV-fiets gevonden
Wat fijn dat je ons helpt verloren fietsen terugvinden! Een OV-fiets kan maximaal 21 dagen gehuurd worden. Neem contact op met de NS Klantenservice. Zij checken of de fiets nog verhuurd wordt en halen hem op als dat niet het geval is.
Vermeld hierbij het fietsnummer (deze staat op het spatbord of het frame) en de locatie waar de OV-fiets staat.
Kosten en betalen
-
Wat kost het huren van een OV-fiets?
Het huren van een OV-fiets kost € 4,55 per dag (24 uur). Na 3 dagen huren (72 uur), is de huur € 9,55 per dag. Je betaalt dan namelijk een extra toeslag van € 5,- per dag.
We schrijven de huurkosten maandelijks automatisch van je rekening af. Het abonnement om een fiets te kunnen huren, is helemaal gratis.
-
Hoe betaal ik voor een OV-fiets?
Je betaalt maandelijks achteraf via een factuur.
-
Wat kost een OV-fietsabonnement?
Een OV-fietsabonnement is gratis. Je moet je alleen aanmelden en het gratis abonnement op je persoonlijke OV-chipkaart zetten.
Heb je een NS Flex-abonnement?
Dan staat het OV-fietsabonnement automatisch op je OV-chipkaart. Je kunt dus gelijk een OV-fiets huren. -
Is een OV-fiets gratis voor studenten?
Nee, een OV-fiets is niet gratis voor studenten. Als student bestel je een gratis OV-fietsabonnement en zet deze op je persoonlijke OV-chipkaart. Daarna betaal je de normale huurprijzen van een OV-fiets.
-
Waar vind ik de kosten van mijn OV-fiets huur?
Je vindt de facturen onder het tabblad 'Betaaloverzicht' in Mijn NS. Hierop staan ook de kosten voor de OV-fiets onder het kopje NS Fiets.
-
Ik heb te veel betaald
Controleer of je de OV-fiets niet langer hebt gehuurd dan je dacht. Je betaalt namelijk per 24 uur. Wanneer je de fiets inlevert op een andere huurlocatie, betaal je een toeslag.
Verklaart dit het extra bedrag niet?
Neem dan contact op met de NS Klantenservice. We zoeken het graag voor je uit.
Over de fiets
-
Kan ik een OV-fiets met een kinderzitje huren?
Nee, je kunt geen OV-fiets met een kinderzitje huren. OV-fietsen zijn alleen in één standaarduitvoering te huur.
-
Zit er een telefoonhouder op de OV-fiets?
Nee, op de OV-fiets zit helaas geen telefoonhouder. Let op dat je een boete kan krijgen voor fietsen met je telefoon in je hand.
Rijd je ergens waar je de route niet kent? Neem dan zelf een telefoonhouder mee of zet je routebegeleiding aan (op speaker of met oortjes in) en doe je telefoon in je zak.
-
Hoe open ik het nieuwe slot?
Huur starten op de huurlocatie
De huur start zodra je bij de huurlocatie het slot opent. Controleer voordat je een OV-fiets pakt bij een huurlocatie, altijd eerst of deze wel op slot staat met het ringslot.
- Hou je OV-chipkaart met OV-fietsabonnement tegen het slot. Als het ringslot opent is je huur gestart. Er knippert een groen lampje op het slot.
Onderweg het slot open maken
Het slot van je OV-fiets, opent alleen met jouw eigen OV-chipkaart.
- Hou je OV-chipkaart met OV-fietsabonnement tegen het slot. Als het ringslot opent knippert er een groen lampje op het slot.
- Druk 3 seconden op de knop. Er brandt een groen lampje: je kunt de ketting los halen.
Krijg je het slot niet open?
Bekijk wat je dan kan doen. -
Hoe sluit ik het nieuwe slot?
Onderweg op slot zetten
Zet onderweg de fiets zo vaak op slot als je wilt. Dit doe je zo:
- Druk eerst 3 seconden op de knop om de ketting los te halen.
- Maak de fiets met kettingslot ergens aan vast. Stop de ketting terug in het slot.
- Druk daarna kort op de knop. Het lampje op het slot knippert groen. Sluit het ringslot door de hendel aan de rechterkant naar beneden te duwen.
Huur stoppen op de huurlocatie
- Zet de fiets in de OV-fietszone van de huurlocatie.
- Druk daarna kort op de knop. Het lampje knippert groen. Sluit het slot door de hendel aan de rechterkant naar beneden te duwen.
Je huur stopt wanneer het ringslot is gesloten in de OV-fietszone van de huurlocatie. Het lampje op het slot knippert dan blauw.
-
Vanaf en tot welke lengte kan je een OV-fiets huren?
Je kan op een OV-fiets fietsen vanaf 1,55m en tot ongeveer 1,95m. Je kan het zadel verstellen.