OV-chipkaart kwijt of gestolen, wat nu?
Is je OV-chipkaart kwijt of gestolen? Wij helpen je graag weer op weg. Volg de instructies op deze pagina en je hebt snel een nieuwe kaart. En als je Tijdelijk Reisrecht aanvraagt, kun je ondertussen gewoon blijven reizen met je abonnement.
OV-chipkaart met abonnement kwijt of gestolen
Belangrijk: het eerste wat je moet doen is je OV-chipkaart blokkeren. Zo zorg je dat niemand anders ermee kan reizen. Je blokkeert je kaart op ov-chipkaart.nl. En handig, daar kun je meteen een nieuwe aanvragen. Binnen 5 werkdagen heb je hem in huis.
OV-chipkaart blokkeren en vervangen
Blijf reizen met Tijdelijk Reisrecht
OV-chipkaart geblokkeerd en een nieuwe aangevraagd? Dan is het nu tijd om te zorgen dat je kunt blijven reizen met je abonnement. Hiervoor hoef je alleen Tijdelijk Reisrecht aan te vragen. Dit kan op twee manieren: bij een NS-servicebalie op een station, of bij de NS Klantenservice. Je krijgt dan een couponcode voor een e-ticket zonder extra kosten.
OV-chipkaart met studentenreisproduct kwijt of gestolen
Allereerst is het belangrijk dat je je kaart blokkeert op ov-chipkaart.nl. Daar kun je ook meteen een nieuwe kaart aanvragen. Gemiddeld duurt het drie dagen voordat je hem hebt.
OV-chipkaart blokkeren en vervangen
Blijf reizen met tijdelijk studentenreisproduct
Wil je ondertussen blijven reizen met je abonnement? Vraag dan een tijdelijk studentenreisproduct aan. Dit heb je gemiddeld binnen een uur geregeld. Aanvragen kun je het beste doen met DigiD, maar zonder DigiD kan ook.
OV-chipkaart zonder abonnement kwijt of gestolen
Is je persoonlijke OV-chipkaart weg? Dan is het belangrijk dat je die blokkeert. Doe dit zo snel mogelijk, zodat niemand met je kaart kan reizen. Je blokkeert je kaart op ov-chipkaart.nl. En handig, daar kun je meteen een nieuwe aanvragen. Binnen 5 werkdagen heb je hem in huis.
OV-chipkaart blokkeren en vervangen
Saldo tijdelijk beschermd
Reis je op saldo met je persoonlijke OV-chipkaart? Dit geld is binnen 24 uur beschermd. Zodra OV-chipkaart je aanvraag voor een vervangende kaart binnen heeft, duurt het gemiddeld 3 werkdagen om deze aan te maken. Je krijgt het eventueel resterende saldo binnen 15 dagen op je rekening teruggestort.
Blijf reizen met Tijdelijk Reisrecht
OV-chipkaart geblokkeerd en een nieuwe aangevraagd? Dan is het nu tijd om te zorgen dat je kunt blijven reizen met je abonnement. Hiervoor hoef je alleen even Tijdelijk Reisrecht aan te vragen. Dit kan op twee manieren: bij een NS-servicebalie op een station, of bij de NS Klantenservice. Je krijgt dan een couponcode voor een e-ticket zonder extra kosten.
Is je anonieme OV-chipkaart weg? Dan hebben we geen gegevens van je. Hierdoor kunnen we de kaart niet blokkeren, vervangen of resterend saldo terugstorten. Ook kunnen we je helaas geen Tijdelijk Reisrecht aanbieden. Wil je toch blijven reizen? Vraag dan zelf een nieuwe OV-chipkaart aan.
NS-Business Card kwijt of gestolen
Hoe sneller je een verloren of gestolen kaart blokkeert, hoe beter. Ga daarom meteen naar Mijn NS Zakelijk om dit te doen. Handig: daar kun je meteen een nieuwe kaart aanvragen. Binnen 10 dagen heb je hem in huis.
Voorkom dubbele kosten. Als je de kaart niet blokkeert, worden gemaakte reizen na verlies doorberekend op je maandelijkse factuur.
Zo blokkeer je een kaart als kaarthouder
- Log in op Mijn NS Zakelijk met je zakelijke e-mailadres
- Ga naar ‘Mijn NS-Business Card’ en klik op ‘Direct regelen’
- Blokkeer je kaart via ‘NS-Business Card gestolen, verloren of beschadigd? Duplicaat aanvragen’
Zo blokkeer je een kaart als contactpersoon
- Log in op Mijn NS Zakelijk met je gebruikersnaam
- Ga naar ‘Kaarten en kaarthouders beheren’ en zoek de juiste kaarthouder op
- Klik op de kaart die je wilt blokkeren en vervangen en dan op ‘Direct regelen’
- Blokkeer de kaart via de knop ‘NS-Business Card gestolen, verloren of beschadigd? Duplicaat aanvragen’
Bekijk de video 'wat moet ik doen als ik mijn NS-Business Card kwijt ben?'
Geld terug bij verlies of diefstal
Tot je een nieuwe NS-Business Card hebt, wil je vast blijven reizen. Heb je een Traject Vrij-, Trein Vrij- of OV Vrij-abonnement, dan kun je reiskosten die binnen jouw abonnement vallen terugvragen. Dit kan tot uiterlijk 90 dagen na de reisdatum, en maximaal drie keer per kalenderjaar.