Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Gevonden en verloren voorwerpen

Iets verloren of vergeten in de trein of op het station? Dat is heel vervelend. Bekijk online of jouw voorwerp tussen onze gevonden voorwerpen zit.


Heb je een voorwerp gevonden?

Heb je een voorwerp gevonden in de trein of op het station? Geef een gevonden voorwerp aan één van onze medewerkers op het station of in de trein. Op deze manier is de kans het grootst dat het voorwerp weer terugkomt bij de eigenaar.

Als het niet lukt om het voorwerp aan een medewerker te geven, kan je het ook meenemen en online aanmelden op verlorenofgevonden.nl of iLost.co. Je kan het voorwerp niet telefonisch aanmelden via onze Klantenservice.

Ben je een voorwerp verloren?

Ben je iets kwijtgeraakt of vergeten in de trein of op het station? Lees dan hieronder hoe we omgaan met gevonden voorwerpen.

Dit werkt net iets anders dan je was gewend. Je kan je verloren voorwerp nu namelijk zelf online zoeken. Zo heb je hem hopelijk sneller terug.

1. Je zoek online tussen de gevonden voorwerpen 

Als je een voorwerp bent verloren, kijk dan bij onze online gevonden voorwerpen of wij hem hebben gevonden.

Ben je je OV-chipkaart, legitimatiebewijs of bankpas verloren?
Deze passen mogen wij niet bewaren en geven wij aan de verantwoordelijke instanties. Je moet deze zelf blokkeren en vervangen.  

  • Ik ben mijn identiteitskaart, paspoort of rijbewijs kwijt

    Wij mogen paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen volgens de wet helaas niet bewaren. Als deze worden gevonden, geven wij ze aan de marechaussee. Je kan ze dus niet terugvinden tussen onze gevonden voorwerpen.

    Meld zelf het verlies bij de gemeente om misbruik van je oude identiteitsbewijs te voorkomen. Hier vraag je ook een nieuw identiteitsbewijs aan.

    Meld verloren identiteitskaart of paspoort via Rijksoverheid

    Meld verloren rijbewijs via RDW

  • Ik ben mijn OV-chipkaart of NS-Businesscard kwijt

    Wij mogen OV-chipkaarten en NS-Businesscards volgens de wet helaas niet bewaren. Als deze worden gevonden, geven wij ze aan Translink. Translink geeft namelijk die kaarten uit. Je kan ze dus niet vinden tussen onze gevonden voorwerpen.

    Blokeer je OV-chipkaart zo snel mogelijk om fraude te voorkomen. En vraag hier ook gelijk een nieuwe kaart aan.

    Blokkeer je persoonlijke OV-chipkaart

    Blokkeer je NS-Businesscard

  • Ik ben mijn bankpas of andere persoonlijke pas kwijt

    Wij mogen bankpassen of persoonlijke passen volgens de wet niet bewaren. Als deze worden gevonden, geven wij ze aan de verantwoordelijke instantie. Je kan ze dus niet vinden tussen onze gevonden voorwerpen.

    Je moet deze passen zelf blokkeren en vervangen.  Je bankpas blokkeer je via je eigen bank.

    Lees bij de Consumentenbond hoe je een verloren bankpas meldt

2. Je vindt je voorwerp en verstuurt een aanvraag

Staat jouw voorwerp tussen de gevonden voorwerpen? Wat fijn! Verstuur een aanvraag om je voorwerp terug te krijgen.

Vertel ons zo veel mogelijk over je voorwerp, want dan is de kans groter dat wij zeker weten dat jij de eigenaar bent. Omschrijf dus alle details en kenmerken zo precies mogelijk. 

We doen ons best binnen 24 uur te reageren op je aanvraag. In het weekend en op feestdagen kan dit iets langer duren. Je krijgt van ons een e-mail waarin staat of je aanvraag is goedgekeurd.

3. Je haalt je voorwerp op of laat het opsturen

Is je aanvraag goedgekeurd? Dan kan je in de meeste gevallen kiezen hoe je je voorwerp terugkrijgt.

(Laten) ophalen op het station
Kies je voor ophalen op een station met servicepunt? Dan heb je 7 dagen de tijd om het zelf op te halen of op te laten halen door iemand anders. Het is helaas niet mogelijk om een uitzondering te maken om jouw voorwerp langer te bewaren op een station.

We geven het voorwerp alleen mee als je je legitimatiebewijs kan laten zien en het aanvraagnummer weet (deze staat in de e-mail die je krijgt).

Laten opsturen
Wil je het voorwerp laten versturen of heb je hem niet binnen 7 dagen opgehaald? Dan geef je je gegevens aan ons door en betaal je eerst de verzendkosten. Deze zijn € 15 voor een standaardverzending binnen Nederland.

De verzendkosten zijn hoger voor verzending naar het buitenland of voor grotere pakketten.

Veelgestelde vragen over gevonden voorwerpen

  • Ik kan mijn voorwerp niet vinden

    Kan je je voorwerp niet vinden? Dat vinden wij natuurlijk heel vervelend voor je. Het kan een aantal dagen duren voordat voorwerpen online komen. Probeer het over een paar dagen nog een keer.

    Probeer daarnaast op verschillende manieren te zoeken:

    • Zoek in een andere categorie.
    • Pas de datum aan. Soms wordt een voorwerp namelijk later gevonden dan jij het bent kwijtgeraakt. 
    • Zoek met minder filters (dus bijvoorbeeld niet op het merk van je tas). Hierdoor zie je meer resultaten.

    Ben je je item voor of rond 11 november kwijtgeraakt?
    Wij zijn sinds 11 november over op een nieuwe werkwijze. Het kan zijn dat jouw item nog op de oude manier bij ons is aangemeld en niet online komt. Neem contact op met de Klantenservice om te vragen of het item misschien toch gevonden is. 

    Kan je je voorwerp na een aantal weken nog steeds niet vinden?
    Je kan ook nog zoeken naar je voorwerp via websites als iLost.co en verlorenofgevonden.nl. Wie weet is het toch ergens gevonden.
     

  • Wat als mijn aanvraag wordt afgekeurd?

    Als je je voorwerp terugvindt, moet  je een aantal vragen te beantwoorden. Dit doen wij zodat we zeker weten dat jij de eigenaar bent. We willen namelijk zorgvuldig omgaan met de gevonden voorwerpen en niet zomaar aan iemand meegeven. 

    Is je aanvraag afgekeurd?
    Dan kan het zijn dat we niet genoeg informatie hebben gekregen om zeker te weten dat jij de eigenaar bent. Doe opnieuw een aanvraag en beschrijf hierbij zoveel mogelijk details van je voorwerp die alleen jij weet. Zo weten wij zeker dat jij ook echt de eigenaar bent.

    Je kunt ook bellen met onze Klantenservice. Dan leggen we graag uit waarom we de aanvraag hebben afgekeurd. En kun je eventueel extra informatie doorgeven.  

  • Ik ben iets kwijtgeraakt in een trein van een andere vervoerder?

    Ga naar iLost of verlorenofgevonden.nl of maak er een melding van bij de betreffende vervoerder.