Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Veelgestelde vragen over werk aan het spoor

Bekijk hier alle veelgestelde vragen over werkzaamheden aan het spoor. En ontdek hoe het werkt met omreizen of reizen met een NS-bus.


Omreizen

  • Hoe werkt in- en uitchecken?

    Moet je omreizen door werkzaamheden? Check dan in- en uit op het begin- en eindstation zoals je gewend bent. Je betaalt niets extra's als je moet omreizen door werkzaamheden. Opnieuw in- en uitchecken zorgt dus niet voor extra kosten. 

    Reis je met een NS-bus?
    Check dan uit op het station waar je de trein uitstapt en overstapt op de bus. Bij de bus staat een tijdelijke in- en uitcheckpaal. Hier check je opnieuw in en op je bestemming check je uit bij de bushalte.

    Als je verder reist met de trein, check dan weer in op het station waar je in de trein stapt.

    Reis je met ander openbaar vervoer of andere treinvervoerder?
    Wanneer wij bij de werkzaamheden adviseren om op deze manier om te reizen, dan hoef je niet in- en uit te checken bij deze vervoerder. Je NS-vervoerbewijs is dan een geldig vervoerbewijs bij deze vervoerder. Je betaalt dus niets extra's.

    Bijvoorbeeld: wij raden aan om om te reizen met de metro. Dan hoef je bij de metro niet in- en uit te checken. Dit doe je alleen bij de trein op je begin- en eindstation.

  • Ik reis 1e klas.

    Je kan het alternatieve vervoer gebruiken dat we aanbieden tijdens de werkzaamheden. Als we NS-bussen inzetten, kan je niet 1e klas reizen. Bij andere vervoerders ook niet altijd. We kunnen hiervoor helaas geen vergoeding bieden.

Kosten en betalen

  • Betaal ik extra als ik moet omreizen?

    Als je op hetzelfde station in- en uitcheckt als normaal, dan betaal je niets extra's voor je reis.

    Moet je omreizen met een andere vervoerder?
    Wanneer wij bij de werkzaamheden adviseren om met een ander vervoerder te reizen, hoef je niet in- en uit te checken bij deze vervoerder. Je betaalt dan niets extra's. Je NS-vervoerbewijs is een geldig vervoerbewijs bij deze vervoerder.

    Reis je om met een NS-bus?
    Ook dan betaal je niet meer dan normaal. Wel moet je uitchecken bij de trein en opnieuw in- en uitchecken bij de NS-bus.

    Zit er meer dan 35 minuten tussen een uitcheck en incheck?
    Dan kan het zijn dat je meer betaalt dan normaal, omdat wij dit zien als nieuwe reis. 

    Heb je teveel betaald?
    Bekijk dan deze vragenlijst en kijk of je geld terug kan krijgen.

  • Kan ik geld terugvragen bij vertraging?

    Bij geplande werkzaamheden passen wij de reis(tijd) aan in de Reisplanner. Het kan zijn dus zijn dat je een langere reistijd hebt dan normaal. Omdat het om geplande werkzaamheden gaat, krijg je geen geld terug als je hierdoor later op je bestemming bent.

    Natuurlijk kan je wel geld terugvragen als je trein minstens 30 minuten vertraagd is ten opzichte van de dienstregeling in de Reisplanner.

  • Kan ik gratis reizen met een NS-bus?

    Nee, dat kan niet. Je hebt in het vervangend vervoer zoals een NS-bus, ook een geldig vervoerbewijs nodig. Maar als je een deel van je reis met de NS-bus moet, betaal je niets extra's voor je totale reis.

    Zo werkt in- en uitchecken
    Check dan uit op het station waar je de trein uitstapt en overstapt op de bus. Bij de bus staat een tijdelijke in- en uitcheckpaal. Hier check je opnieuw in en op je bestemming check je uit bij de bushalte.

    Als je met de trein verder reist, check je opnieuw in op dat station.

  • Krijg ik korting omdat ik een abonnement heb en niet kan reizen op mijn traject?

    Nee, je krijgt geen korting omdat het om vooraf geplande werkzaamheden gaat. We zorgen voor vervangend vervoer (bijvoorbeeld in de vorm van NS-bussen) of een omreisroute.  

Reizen met de NS-bus

  • Hoe werkt in- en uitchecken bij de NS-bus?

    Reis je met een NS-bus?
    Check dan uit op het station waar je de trein uitstapt en overstapt op de bus. Bij de bus staat een tijdelijke in- en uitcheckpaal. Hier check je opnieuw in en op je bestemming check je uit bij de bushalte.

    Reis je vervolgens verder met de trein?
    Dan check je weer in op het station waar je in de trein stapt.

  • Kan ik mijn fiets meenemen in een NS-bus?

    Nee, je kunt je fiets niet meenemen in de NS-bus. Hier is helaas geen plaats voor.

  • Kan ik koffers meenemen in de NS-bus?

    Ja, koffers kunnen mee in het bagageruim.

Reizen met een beperking

  • Ben je minder mobiel?

    Hou dan rekening met: 

    • een hoge opstap bij de bus.
    • langere loopafstanden van en naar de bus.
    • dat je mogelijk meer moet staan tijdens het wachten op de bus.

    Reis je met een rolstoel of ander hulpmiddel en zetten wij bussen in?
    Maak dan gebruik van onze gratis rolstoeltaxi. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.

    Heb je een visuele beperking en hulp nodig?
    Wij helpen je om van of naar het vervangend vervoer te komen. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.

  • Kan ik met een rolstoel of ander hulpmiddel in de NS-bus?

    Nee, je kan met een rolstoel of ander hulpmiddel de NS-bus niet in. Natuurlijk bieden we je wel een andere oplossing namelijk een gratis rolstoeltaxi.

    Wil je deze gebruiken? Bel dan met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.

Heb je een andere vraag?

Neem dan contact op met onze Klantenservice. Zij helpen je graag verder.