Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Moderniseren

Moderniseren is vaak goedkoper dan nieuw materieel aanschaffen. NS verzorgt de modernisering en revisie van grote materieelseries. De meeste werkzaamheden vinden plaats in onze grootste werkplaats: Trein modernisering Haarlem.


Renoveren is besparen

Verouderde treinstellen kunnen na een renovatiebeurt nog jaren mee. Renovatie is een stuk goedkoper dan de aanschaf van nieuwe treinen. Bovendien is er veel mogelijk: van kleine aanpassingen tot een compleet gemoderniseerde trein in een nieuw jasje.

Alles in huis voor treinrenovatie

Van elektro-, mechanische en hydraulische techniek tot cascowerkzaamheden: we hebben alle vakkennis in huis. We kiezen altijd de beste en meest geschikte materialen, ongeacht het merk.

Neem het oude treintype DD-AR. Deze trein is net omgebouwd als nieuwe Intercity en rijdt weer door Nederland. Met klimaatsysteem en volledig ingericht naar de wensen van de klant. Zo zijn er 2 zones aangebracht. De beneden-zone is ingericht voor ‘ontmoeten’ en is uitgerust met loungebanken en zithoeken. In de boven-zone kunnen reizigers in alle rust lezen of werken.

Inbouwen monitorsystemen

Naast zichtbare verbeteringen zijn er ook minder zichtbare verbeteringen. Om het treinverkeer nog veiliger te maken, bouwen we monitorsystemen in die problemen voortijdig signaleren. Daarnaast installeren we communicatiesystemen. Bijvoorbeeld Internet On Board voor internetmogelijkheden en actuele reisinformatie.

“Na revisie is een trein weer als nieuw, dat had ik niet verwacht” - Leerling-monteur Haarlem

Revisie van treinwielen

Een duurzame en financieel gunstige oplossing is het reviseren van treinwielen. We hebben daarom een speciale afdeling die versleten draai- of wielstellen een tweede leven geeft. Hiervoor zijn ongeveer 100 revisie-experts in dienst met veel kennis en ervaring. Zowel op het gebied van engineering als op het gebied van planning. Dat kan ook niet anders als je 13.000 wielstellen moet onderhouden. Per jaar worden maar liefst 1.100 draaistellen en 3.000 wielstellen gereviseerd. Hierna kunnen ze weer zo’n 1,2 miljoen kilometer mee.

Componentenbedrijf Tilburg

Ook het reviseren van componenten is onderdeel van treinonderhoud van NS. Componentenbedrijf Tilburg reviseert componenten die uit een trein komen. Dit varieert van grote en complexe componenten als pantografen en compressoren, tot kleine componenten zoals noodremtrekkers. Het Componentenbedrijf heeft verschillende productieafdelingen die gespecialiseerd zijn in pneumatiek, elektronica en mechanica. Hier worden componenten gereviseerd tot functioneel nieuw. Hoge kwaliteit en korte doorlooptijden staan hierbij voorop.