Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Vrouw checkt NS Reisplanner op mobiele telefoon

Het voorbereiden van je reis

Ga je op reis? Maak dan van tevoren een plan. Dit kan op verschillende manieren. Een handige manier om je reis te plannen is met de reisplanner in de NS-app. Steffie heeft een uitleg gemaakt hoe je de NS-app kunt downloaden en hoe je je reis kunt plannen. Je kan de reisplanner ook vinden op ns.nl.


De reisplanner

Vul in waar je reis begint en vul het station of adres in waar je naar toe wilt. Kies op welke dag je wilt reizen en hoe laat je wilt vertrekken of aankomen. Dan klik je op Plan je reis.

Nu zie je een aantal reismogelijkheden. Je ziet hoe laat je kan vertrekken en hoe laat je dan aankomt. Ook zie je hoe lang de reis duurt, hoe vaak je moet overstappen en of het druk is in de trein. Eén poppetje betekent dat dat het rustig is in de trein. Twee poppetjes betekent gemiddeld druk en bij drie poppetjes is het druk in de trein.

Klik op één van de reizen voor meer informatie over die reis. Dan zie je hoe die reis stap voor stap gaat, waar je moet overstappen en van welk spoor de trein vertrekt. 

Tip: controleer vlak voordat je gaat reizen nog een keer je reis in de NS-app. Ook onderweg kun je de NS-app gebruiken als je een trein of overstap mist. 

Close-up van de Reisplanner in de NS-app

Het kiezen van je kaartje

Ga je met de trein reizen? Dan heb je een geldig kaartje nodig: een vervoerbewijs. 

Los treinkaartje

Als je niet vaak met de trein reist kan je een los treinkaartje kopen. Je koopt je treinkaartje bij de kaartautomaat. Je kan het kaartje betalen met een betaalpas en bij sommige automaten ook met munten. 

Kies bij de kaartautomaat eerst het soort kaartje. Wil je dezelfde dag met de trein terug? Kies dan voor een dagretour. Kies daarna je eindstation. Je kan nu kiezen hoe je wilt betalen. Wil je op een andere dag met de trein reizen? Dan kan je dit aanpassen.

Vind je de kaartautomaat lastig? Je kan altijd gratis het telefoonnummer op de automaat bellen. Een medewerker van NS vraagt dan het automaatnummer en kan je dan verder helpen.

Close-up van het telefoonnummer en automaatnummer van een kaartautomaat

OV-chipkaart 

Reis je vaker met de trein? Of reis je ook wel eens met de bus, tram of metro? Dan is een OV-chipkaart misschien handiger voor jou. Een OV-chipkaart kan je op verschillende plekken kopen, bijvoorbeeld in de supermarkt of bij een NS-kaartautomaat. Een OV-chipkaart kost € 7,50.

Op een OV-chipkaart zet je geld. Aan het einde van je reis wordt het juiste bedrag van de kaart afgehaald. De rest van het geld blijft op de kaart staan. Bewaar de kaart dus goed. Om met de trein te reizen moet er tenminste € 20,- op je OV-chipkaart staan.
 

Man bij kaartautomaat

Reizen met je betaalpas

Je kan nu ook reizen met je betaalpas. Handig als je af en toe met het openbaar vervoer reist. Je kan meteen op deze manier reizen. Je checkt op dezelfde manier in en uit bij een poortje of paaltje als met een ander vervoerbewijs.

NS Klantenservice

Als je vragen hebt kun je bellen met 030 751 51 55. Iemand van NS helpt je dan verder. Als je veel gaat reizen kunnen ze je advies geven over abonnementen. Ook kun je op ns.nl/klantenservice informatie vinden over het melden van een klacht of het terugvragen van geld bij een lange vertraging. 

NS Reisassistentie

Heb je hulp nodig bij het in- en uitstappen? Dan kun je Reisassistentie boeken. Dat kost niets extra.