Verkoop- en reisinformatie op het station
Verkoop- en reisinformatie vind je op het station bij de NS kaartautomaat, de NS Tickets & Service winkel of OV Service & Tickets winkel. Daarnaast kun je voor alleen informatie ook terecht bij de OV Informatiebalie en de NS Service- en Alarmzuil.
NS-kaartautomaat
Bij een NS-kaartautomaat laad je eenvoudig saldo of een product op jouw OV-chipkaart. Daarnaast kun je ook eenmalige chipkaarten (papieren kaartje met chip) en anonieme OV-chipkaarten kopen. Deze zijn alleen te koop bij de NS-kaartautomaten met bovenaan het blauwe bord met het NS-logo erop.
De kaartautomaat geeft stap voor stap aan wat je moet doen. Je betaalt bij de NS-kaartautomaat met je pinpas of creditcard (V PAY, Maestro, Mastercard, Visa en American Express). Voor betalingen met creditcard is een pincode vereist. Bij sommige automaten kun je ook met muntgeld betalen.
Wat kun je bij een NS-kaartautomaat verkrijgen?
- Saldo voor op jouw OV-chipkaart
- Producten voor op jouw OV-chipkaart (o.a. Klassewissel)
- Eenmalige chipkaarten met € 1 toeslag: Enkele reis en retour en Dagkaart)
- Eenmalige chipkaarten zonder toeslag: Railrunner, Dagkaart Hond en Fietskaart Dal
- Intercity direct en ICE Toeslag enkele reis en dagretour
- Intercity direct Maandtoeslag (uitsluitend op jouw OV-chipkaart te laden)
- Treinkaartjes naar België, het westelijk deel van Duitsland en Luxemburg. Kijk voor meer informatie over internationale treinkaartjes op de site van NS International.
Hulp bij de NS-kaartautomaat
Kom je er even niet uit bij de NS-kaartautomaat en is er geen NS-medewerker in de buurt? Dan helpt onze Klantenservice je graag verder. Het telefoonnummer (gratis) en het automaatnummer staan rechtsboven op de automaat (ook in braille en reliëf). Wij kijken op afstand met je mee en helpen je direct. Bijvoorbeeld met vragen over het laden van saldo op jouw OV-chipkaart of het kopen van een vervoerbewijs. Je kunt de handelingen zelf doen terwijl je de medewerker aan de telefoon hebt. Of je kunt de bediening van de kaartautomaat aan de medewerker overlaten, zodat je kunt meekijken. Onze medewerkers staan dag en nacht voor je klaar.
OV-chipkaart ophaalpunten
Op veel locaties in Nederland kun je terecht voor het regelen van jouw OV-chipkaartzaken. Bijvoorbeeld saldo opladen, een anonieme OV-chipkaart kopen, een bestelling uit de webwinkel ophalen of reizen op saldo van NS activeren. Dit regel je bij de NS-kaartautomaat, maar kan vaak ook bij een supermarkt of tabakszaak bij jou in de buurt. Op de adresvinder vind je alle ophaalpunten bij jou in de buurt.
NS Tickets & Service winkel en OV Service & Tickets winkel
Op diverse stations is een NS Tickets & Service winkel of een OV Service & Tickets winkel aanwezig. Prettig als je persoonlijke service wilt. Je kunt hier terecht met vragen over jouw reis van deur tot deur. Ook kun je hier bijvoorbeeld een abonnement of een eenmalige chipkaart kopen. Voor een eenmalige chipkaart betaal je zowel bij de balie als bij de NS-kaartautomaat € 1 toeslag bovenop de prijs die je betaalt als je met de OV-chipkaart reist. Op grotere stations zijn onze servicemedewerkers bovendien aanwezig in de stationshal en op het perron.
NS Service- en Alarmzuil
Op stations die voorzien zijn van toegangspoortjes bevindt zich bij de poortjes een NS Service- en Alarmzuil. Op die stations waar geen poortjes zijn, maar ook geen servicemedewerkers aanwezig zijn bevindt zich een NS Service- en Alarmzuil op het perron. Je kunt via de zuil rechtstreeks contact maken met een NS-medewerker, 24 uur per dag, 7 dagen per week. De NS Service- en Alarmzuil heeft twee knoppen: de blauwe serviceknop en de rode alarmknop (SOS).
De blauwe serviceknop
De blauwe serviceknop is bedoeld voor:
- Opvragen van reisinformatie
- Informatie over abonnementen en andere vervoerbewijzen
- Inlichtingen over voorzieningen op het station
- Doorgeven van defecten of beschadigingen
- Opgeven van verloren of gevonden voorwerpen
- Vragen over het passeren van de poortjes
De rode alarmknop (SOS)
De rode alarmknop (SOS) is uitsluitend bedoeld voor noodsituaties. Wanneer je op deze knop drukt, krijg je direct contact met onze veiligheidscentrale. Je kunt onveilige situaties of ongevallen melden. Noodoproepen worden afgehandeld in samenwerking met de politie en andere hulpdiensten.
NS Service- en Alarmzuil bedienen met een functiebeperking
De zuil heeft speciale voorzieningen voor mensen met een functiebeperking. Het onderscheid tussen de 2 knoppen is in braille weergegeven en het spreekgedeelte is bereikbaar voor mensen in een rolstoel.