Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Reizen en betalen met de Betaalpas en OV-pas

De negen Nederlandse openbaarvervoerders (“Vervoerders”) en Translink faciliteren gezamenlijk twee extra mogelijkheden om te reizen met het openbaar vervoer. Dit zijn het aanschaffen van een Vervoerbewijs door in en uit te checken met je Betaalpas en met je OV-pas. Voor de Betaalpas doen we dit in samenwerking met een aantal betaaldiensten . Bij deze betaaldiensten is aan je Betaalpas een openbaar vervoerreisfunctie in Nederland verbonden. Je betaalt voor je reizen via de Bankrekening die hoort bij je Betaalpas. Voor de OV-pas doen we dit in samenwerking met bunq en Mastercard. Je betaalt voor je reizen via de Rekening die hoort bij je OV-pas.


¹ Arriva, Connexxion, EBS, GVB, HTM, Keolis, NS, Qbuzz en RET. Zie ovpay.nl voor het meest actuele overzicht.
² Maestro, Mastercard, VPAY en VISA. Zie ovpay.nl voor het meest actuele overzicht.

De OV-pas wordt in 2024 geïntroduceerd. Dit gebeurt in fases bij de verschillende vervoerders in (delen van) hun concessie(s). Tot de landelijke acceptatie van de OV-pas gelden de delen met betrekking tot de OV-pas slechts voor die Partijen die de OV-pas accepteren als vervoer- en betaalbewijs.

Als je reist op basis van in- en uitchecken met je Betaalpas of OV-pas gaan jij en NS een vervoersovereenkomst aan waarop de AVR-NS van toepassing zijn. Bij het gebruik van de Betaalpas zijn daarnaast de ‘OVpay Voorwaarden in-/uitchecken met je Betaalpas en Creditcard’ van toepassing. Bij het gebruik van de OV-pas zijn de ‘Algemene Voorwaarden OV-pas’ van toepassing. Bij het gebruik van een kortingsproduct of kortingsprofiel, zijn de desbetreffende productvoorwaarden ook van toepassing. Indien je reist met de Intercity Direct zijn ook de Productvoorwaarden Intercity Direct van toepassing.

Het Verwerken van je Persoonsgegevens is nodig bij het in- en uitchecken met je Betaalpas of OV-pas. Je kunt hierdoor reizen en afrekenen met je pas in het openbaar vervoer van NS. NS en Translink kunnen je ook service verlenen.Wil je niet dat NS en Translink over de benodigde Persoonsgegevens beschikken? Dan kun je niet reizen en betalen met je Betaalpas of OV-pas en moet je gebruik moeten maken van een ander Vervoerbewijs.

Bij de inrichting van de processen is uitgegaan van privacy by design. Dit betekent dat Translink en de Vervoerders het systeem zo hebben ontworpen en ingericht om de privacy van jou als reiziger zo goed mogelijk te beschermen. 

De hieronder met een hoofdletter geschreven begrippen hebben een definitie zoals vermeld in de begrippenlijst aan het eind van dit privacystatement.

Pseudonimiseren, heridentificatie en gebruik tokens

Direct nadat je hebt ingecheckt wordt het unieke identificatienummer (“PAN”) van je Betaalpas of OV-pas Gepseudonimiseerd. Iedere pas krijgt hierbij een eigen uniek nummer, een zogeheten token. Deze unieke tokens worden gebruikt voor de verschillende doeleinden zoals reizen, betalen, service, inspectie en overzichtsrapporten. 

Translink heeft een centraal administratiesysteem waar Translink voor Vervoerders o.a. Vervoerbewijzen registreert, de prijs voor een rit berekent en het totale bedrag waarvoor je die dag hebt gereisd bijhoudt. Dit systeem  kent iedere Vervoerder eigen unieke identificatienummers voor de tokens toe. Hierdoor hebben Vervoerders onderling geen inzicht in reispatronen van door een reiziger gemaakte reizen bij andere Vervoerders. 

Gepseudonimiseerde gegevens zijn zonder aanvullende informatie niet te herleiden naar je Betaalpas- of OV-pasgegevens. Dit Pseudonimiseren is een maatregel om de risico’s voor jou als reiziger te verminderen bij het Verwerken van jouw Persoonsgegevens. Door Gepseudonimiseerde gegevens te combineren met andere gegevens is een organisatie wellicht in staat is om te achterhalen welke Betaalpas of OV-pas hoort bij het pseudoniem. Hiermee kan het dan mogelijk zijn de reishistorie van deze pas in te zien. 

De Vervoerders en Translink  hebben met elkaar afspraken gemaakt om dit risico op heridentificatie te minimaliseren.

Welke persoonsgegevens gebruiken wij? En hoe werkt reizen en betalen met de Betaalpas of OV-pas?

A. Aanschaffen en opladen OV-pas

Je kunt nu een fysieke OV-pas aanschaffen. Dit doe je via de OVpay app4  en www.ovpay.nl. Via de OVpay app en www.ovpay.nl kun je saldo laden op de OV-pas. Je kunt zo ook zien wat je saldo is. 

Als je een OV-pas bestelt, krijgt deze OV-pas een uniek nummer. Dit is nodig om het saldo op de kaart bij te houden en gemaakte reizen te verrekenen met het saldo op de OV-pas. bunq maakt daarna een Rekening aan die wordt gekoppeld aan jouw OV-pas. Het saldo op deze rekening verandert als je reist met de OV-pas en als je op de rekening geld stort of er van af haalt. 

Voor de fysieke OV-pas hebben Translink en bunq jouw naam en een bezorgadres nodig, zodat we deze aan jou kunnen sturen. Deze Persoonsgegevens voor het bezorgen bewaart Translink 30 dagen zodat als er iets mis mocht gaan in het productie- en verzendproces Translink en bunq een nieuwe OV-pas kunnen produceren en aan jou kunnen sturen.

In het najaar 2024 kun je naar verwachting een fysieke OV-pas ook aanschaffen (en saldo opladen) bij een aantal landelijk opererende retailers. Dit kan zowel met contant geld als met een Betaalpas. Translink verwerkt bij de aanschaf op deze wijze geen Persoonsgegevens en Translink komt ook niet te weten wie de OV-pas heeft aangeschaft. Translink weet dus wel welke reizen er zijn gemaakt met zo’n OV-pas, maar niet wie de persoon of personen zijn die deze reizen hebben gemaakt. Als jij als reiziger de OV-pas niet koppelt in de App van een vervoerder en/ of in de OVpay app, dan weten de Vervoerder en/ of Translink ook niet wie welke persoon of personen met deze OV-pas reizen.

Opladen, beheren en terugstorten van saldo op de OV-pas

Via de OVpay app en www.ovpay.nl kun je saldo laden op de OV-pas. Je kunt zo ook zien wat je saldo is. Als je de OV-pas bent verloren of als deze gestolen of defect is, dan dien je dit te melden via de OVpay app of de OVpay klantenservice. De OV-pas wordt dan geblokkeerd en kan niet langer gebruikt worden om te reizen. Daarvoor hebben we de gegevens van de OV-pas nodig, zoals het pasnummer en de verificatiecode. Deze staan op jouw OV-pas. Ook een verlopen OV-pas wordt geblokkeerd en is niet meer geschikt om mee te reizen. Als je een nieuwe OV-pas aanvraagt, wordt het saldo van de Rekening gekoppeld aan de nieuwe OV-pas.

Wel of geen persoonsgebonden OV-pas

Bij de fysieke OV-pas heb je de keuze om de pas wel of niet persoonsgebonden te maken. Je maakt een OV-pas persoonsgeboden door op de OV-pas één of meer persoonsgebonden producten te laden, zoals leeftijdskorting, een vastrecht of een andersoortige korting. Ook door het koppelen van jouw OV-pas in de App van een Vervoerder of in de OVpay app mak je de OV-pas persoonsgebonden  Een niet persoonsgebonden fysieke OV-pas kan en mag door iedereen die de kaart in zijn bezit heeft worden gebruikt om mee te reizen.

OV-pas verloren

Als je de OV-pas bent verloren of als deze gestolen of defect is, dan dien je dit te melden via de OVpay app of de OVpay klantenservice. De OV-pas wordt dan geblokkeerd en kan niet langer gebruikt worden om te reizen. Daarvoor hebben we de gegevens van de OV-pas nodig, zoals het pasnummer en de verificatiecode5. Deze staan op jouw OV-pas. Ook een verlopen OV-pas wordt geblokkeerd en is niet meer geschikt om mee te reizen. Als je een nieuwe OV-pas aanvraagt, wordt het saldo van de Rekening gekoppeld aan de nieuwe OV-pas.

4. De OVpay app heeft een eigen privacyverklaring, die je kunt vinden in de OVpay app en op de OVpay website onder privacy.

5. Het pasnummer en de verificatiecode staan beide op jouw OV-pas.

B. Reizen met je Betaalpas of OV-pas

Bij het inchecken met je Betaalpas of OV-pas leest de kaartlezer de Technische gegevens uit. Wij controleren hierbij of er met deze pas kan worden gereisd en koppelen dit via de kaartlezer terug aan je. Dit aanbieden van je pas aan een kaartlezer is een “tap”.

Als je kunt reizen met de Betaalpas of OV-pas dan worden bij het in- en uitchecken vanuit de kaartlezers van de Vervoerder waarmee je reist Persoonsgegevens verstuurd naar Translink. Dat zijn naast de Technische gegevens ook de datum, de tijd en halte of station waar je bent in- of uitgecheckt. Translink legt alle check-ins en check-outs vast en zorgt voor de ritreconstructie en het bepalen van de ritprijs. Je reis wordt samengesteld en de ritprijs berekend met zowel deze gegevens als, indien relevant, met aanvullende gegevens van kortingsproducten en kortingsprofielen. 

Let erop dat je bij het in- en uitchecken altijd je pas los aanbiedt bij je kaartlezer en niet vanuit bijvoorbeeld een portemonnee. Zo voorkom je dat je per ongeluk in- of uitcheckt met een andere kaart dan bedoeld, waardoor je mogelijk teveel betaalt voor je reis.

Eerste keer reizen met je Betaalpas

De eerste keer dat je incheckt met je Betaalpas vindt een automatische controle plaats om vast te stellen of aan je Betaalpas een openbaar vervoerreisfunctie in Nederland is verbonden. Dit gebeurt ook wanneer je gedurende een periode van 14 dagen niet hebt gereisd met de betreffende Betaalpas en vervolgens opnieuw incheckt. 

Translink controleert ook bij de Bank van je Betaalpas of je kaart is geblokkeerd. Als dat zo is, dan wordt de reisfunctie in het openbaar vervoer van je Betaalpas geblokkeerd en kun je hiermee niet reizen. Dit is een beslissing van de Bank. De Vervoerders en Translink kunnen hier niets aan veranderen.

Controle op geldigheid Betaalpas en OV-pas

Iedere keer dat je incheckt met je OV-pas vindt een automatische controle plaats om vast te stellen of op je OV-pas voldoende saldo staat om te kunnen reizen met het openbaar vervoer. Het minimumvereiste saldo dat nodig is om te kunnen reizen kan verschillen per Vervoerder en wordt bepaald door de Vervoerder in de productvoorwaarden.

Iedere keer dat je met je Betaalpas of OV-pas incheckt, vindt een automatische controle plaats op de signaleringslijst bij Translink of de pas niet is geblokkeerd. Deze lijst wordt beheerd bij Translink en gedistribueerd naar Vervoerders. Een Betaalpas of OV-pas wordt door Translink aan deze lijst toegevoegd als 

  • blijkt dat je in het openbaar vervoer gebruikte Betaalpas of OV-pas op een signaleringslijst staat van
  • blijkt dat je in het openbaar vervoer gebruikte Betaalpas of OV-pas op een signaleringslijst staat van de Bank dan wel bunq, bijvoorbeeld omdat deze als gestolen of vermist staat geregistreerd;
  • een afrekening van de Betaalpas of OV-pas voor het gebruik van het openbaar vervoer niet heeft plaats gevonden, bijvoorbeeld omdat je bij de afrekening over onvoldoende saldo op jouw Bankrekening beschikte.
  • blijkt dat je gebruikmaakt van een kortingsproduct of kortingsprofiel en je niet voldoet aan de daarop van toepassing zijnde voorwaarden.

C. Betalen

Betalen met je Betaalpas

Bij het met de Betaalpas in- en uitchecken berekent Translink de ritprijs van de reizen die je maakt. Translink handelt samen met de betaalinstelling EMS (European Merchant Services B.V. (“EMS”), www.emspay.com) en jouw Bank de betaling af voor de door jou gemaakte reizen. In de nacht na de Reisdag waarop je hebt gereisd, wordt het verschuldigde bedrag voor alle reizen die je op één Reisdag maakt in één keer aangeboden via EMS en aan jouw Bank.

Translink verstrekt voor de afhandeling van de betaling de Technische gegevens en het Betalingskenmerk aan de Bank.

Bij een succesvolle betaling kun je op je (digitale) rekeningafschrift terugzien welk bedrag is afgeschreven en ontvang je een Betalingskenmerk voor elke dag dat je reist. Dit Betalingskenmerk wordt uniek aangemaakt per dagelijkse betaling en wordt voorafgegaan door de letters “NLOV”. Het digitale rekeningafschrift kun je vinden door in te loggen op je beveiligde Bankomgeving. 

Dit betekent ook dat als je dit Betalingskenmerk en bijbehorend bedrag met een andere persoon of organisatie deelt, deze persoon of organisatie inzicht kan krijgen in de reizen die je hebt gemaakt.

Tijdens de Reisdag worden al de gemaakte reizen afgerekend als het bedrag aan verschuldigde ritprijzen een door Vervoerders te bepalen drempelbedrag overschrijdt. De verschuldigde ritprijzen worden dan direct afgeschreven van jouw Bankrekening. Na succesvolle betaling worden de ritten die je als reiziger daarna nog maakt in rekening gebracht aan het einde van de Reisdag, tenzij tussentijds weer het drempelbedrag wordt bereikt. 

Betalen met je OV-pas

Bij het in- en uitchecken met de OV-pas berekent Translink de ritprijs van de reizen die je maakt. Na het uitchecken worden de kosten van de gemaakte rit direct afgeschreven van de aan jouw OV-pas gekoppelde Rekening. Translink verstrekt voor de afhandeling van de betaling de Technische gegevens aan bunq. Bij een succesvolle betaling kun je in de OVpay app en op www.ovpay.nl direct terugzien welk bedrag is afgeschreven.

Overzichtsrapporten

Alle Vervoerders krijgen ieder dagelijks overzichtsrapporten van Translink om de juistheid van hun eigen transacties en betalingen te kunnen controleren, mogelijke fouten op te sporen en te corrigeren en om de integriteit van het openbaarvervoersysteem te waarborgen. Dit betreft rapportages over transacties (zoals check-in, check-uit of mislukte taps), reizen (check-in combineren met een check-uit) en betalingen binnen het domein van de betreffende Vervoerder. Translink zorgt ook dat iedere Vervoerder dagelijks alle betalingen voor de gemaakte reizen met je Betaalpas ontvangen. Voor de gemaakte reizen met de OV-pas hebben de Vervoerders en bunq afspraken gemaakt zodat ook hiervoor de betalingen door bunq dagelijks plaatsvinden.

Een niet gelukte betaling

Als de betaling niet lukt met de Betaalpas of OV-pas, bijvoorbeeld omdat het saldo te laag is, dan blokkeren wij tijdelijk de OV-pas of de reisfunctie die is verbonden aan de Betaalpas . Je kunt dan niet meer reizen met je Betaalpas of OV-pas in het gehele openbaar vervoer, totdat het openstaande bedrag is voldaan.

Openstaand bedrag betalen voor de Betaalpas

Binnen een periode van 62 kalenderdagen worden herhaald betaalverzoeken door het centraal administratiesysteem gedaan om het verschuldigde bedrag voor je Betaalpas van je rekening af te schrijven. Als de betaling succesvol is, wordt de blokkade opgeheven. 

Zowel in deze periode als erna kun je als reiziger ook zelf het openstaand bedrag betalen. Dit doe je door je Betaalpas bij een kaartlezer op in-/uitcheckapparatuur van een willekeurige vervoerder aan te bieden. Via Translink wordt dan een betaalverzoek gedaan aan jouw Bank. Je kan ook in de OVpay app het openstaand bedrag voldoen. Er wordt dan via EMS een betaalverzoek gedaan aan jouw Bank. Voor beide manieren geldt dat als de betaling lukt, kun je ongeveer 15 minuten later weer reizen met je Betaalpas.

Openstaand bedrag betalen voor de OV-pas

Om de blokkade op je OV-pas op te heffen kun je het openstaand bedrag betalen in de OVpay app. Er wordt dan via EMS een betaalverzoek gedaan aan jouw Bank. Als de betaling lukt, dan kun je ongeveer 15 minuten later weer reizen met je OV-pas. Let erop dat op de OV-pas dan wel het minimum vereiste saldo staat wat nodig is om te kunnen reizen.

Blokkering reisfunctie

De blokkering van de OV-pas of de reisfunctie van een Betaalpas kun je checken door je pas aan te bieden bij een kaartlezer van een Vervoerder en te letten op de melding op het display of door contact op te nemen met de OVpay klantenservice.

Je kunt, zolang de OV-pas of de reisfunctie van de Betaalpas geblokkeerd is, natuurlijk altijd een ander Vervoerbewijs gebruiken om te reizen met het openbaar vervoer.

D. Service

We begrijpen goed dat je vragen kunt hebben over bijvoorbeeld een reis, in rekening gebrachte kosten of een gemiste in- of uitcheck. Of wellicht wil je inzicht in je gemaakte reizen van de afgelopen periode(s). Dit kan door via de OVpay website, OVpay App en OVpay klantenservice (delen van) je reizen op te vragen (De OVpay app heeft een eigen privacyverklaring, die je kunt vinden in de OVpay app en op de OVpay website). Het is ook mogelijk om je Betaalpas aan je MijnNS account te koppelen voor service en informatie voor ritten gemaakt bij NS.  Voor specifieke vragen over NS-dienstverlening kun je ook terecht bij NS Klantenservice. 

Om je te kunnen helpen, heb je voor de Betaalpas het Betalingskenmerk in combinatie met het bijbehorende bedrag van je rekeningafschrijving nodig. Wij kennen jouw pasnummer niet en wij kunnen ook niet zoeken op je IBAN. Voor de OV-pas heb je het OV-pasnummer en de verificatiecode nodig. Deze staan op jouw OV-pas.

App en website

Er bestaat de mogelijkheid om één of meerdere van jouw Betaalpassen en/of OV-passen te koppelen aan de OVpay App, te downloaden via de app stores. Dit kan op verschillende manieren. Je maakt eerst een account aan met een eigen wachtwoord in de App. Het koppelen kan bij de Betaalpas dan op basis van een Betalingskenmerk en bijbehorend bedrag in de app. Dit kan alleen binnen 31 dagen nadat je hebt gereisd en een betaling hebt gedaan. Het koppelen kan bij de OV-pas met je OV-pasnummer en verificatiecode. 

Een andere manier om je Betaalpas of OV-pas te koppelen in de OVpay app is mogelijk door  de PAN en vervaldatum van jouw Betaalpas of OV-pas invoeren in het online account en daarna met die pas gaan reizen. In de OVpay app kun je jouw Betaalpas eveneens koppelen door IBAN en pasvolgnummer van jouw Betaalpas in het online account in te voeren en door daarna binnen 60 dagen met die Betaalpas te gaan reizen. Koppelen op basis van de IBAN kan niet met de OV-pas.

Via jouw online account kun je onder andere zien of je hebt in- en/ of uitgecheckt, de ritprijs inzien voor gemaakte ritten en ook je betalingen, de betaalstatus en een eventuele blokkade van je Betaalpas en OV-pas inzien. In de OVpay app kun je ook een gemiste in- of uitcheck corrigeren en een eventuele openstaande vordering voldoen.

In de accountomgeving van een Vervoerder (web of App, indien beschikbaar) kun je alleen de bij die Vervoerder gemaakte ritten met je Betaalpas en OV-pas inzien, ook van de laatste 18 maanden. Je kunt in de OVpay app ook instellen dat je notificaties ontvangt bij in- en uitchecken en van het openstaande bedrag.

Op www.ovpay.nl kun je voor de Betaalpas en OV-pas met een Betalingskenmerk en bijbehorend bedrag alleen de door jou gemaakte ritten inzien die horen bij die specifieke betaling. Hier kun je ook terecht voor het corrigeren van een gemiste check-in of check-uit bij NS. Voor de OV-pas kan je dit met je OV-pasnummer en verificatiecode inzien.

Liep je tijdens je reis met een Betaalpas vertraging op bij NS en kom je in aanmerking voor compensatie op basis van de regeling ‘Geld terug bij Vertraging’? Dan kun je een restitutieverzoek indienen via het webformulier op ns.nl, met opgave van Betalingskenmerk en bijbehorend bedrag.

Klantenservice

Vragen over het reizen met een Betaalpas of OV-pas kun je stellen aan de klantenservice van NS of de OVpay klantenservice. De medewerkers van de klantenservice hebben geen inzage in jouw Betaalpasgegevens. de gegevens van je Betaalpasrekening of van je OV-pas Rekening. 

Een medewerker zal altijd expliciet vragen om jouw gegevens als dit voor de beantwoording van je vragen noodzakelijk is. Afhankelijk van de vragen die je stelt aan de klantenservice, kan de klantenservice vragen om je Betalingskenmerk en het bijbehorend bedrag van afschrijving dan wel je OV-pasnummer en de verificatiecode.

E. Inspectie

Iedereen die gebruik maakt van het openbaar vervoer dient over een geldig Vervoerbewijs te beschikken. Als je met je Betaalpas of OV-pas incheckt, dan is je Vervoerbewijs op dat moment gekoppeld aan die Betaalpas of OV-pas middels een digitale registratie bij Translink. Medewerkers van NS controleren in de vervoersmiddelen en op haltes en stations reizigers regelmatig op het hebben van een geldig Vervoersbewijs. Dit omvat ook het controleren op de geldigheid van je kortingsproduct en kortingsprofiel. Als een medewerker van NS je Vervoerbewijs controleert, dien je je Betaalpas of OV-pas tegen de kaartlezer aan te houden.

Om als medewerker van NS ook coulance en/ of service te kunnen verlenen aan jou, vraagt de medewerker van NS daarvoor apart je goedkeuring. De medewerker van NS kan dan op diens apparaat de laatste 10 handelingen van het gebruik van jouw Betaalpas of OV-pas in het openbaar vervoer inzien (tot maximaal 62 dagen terug). Deze gegevens worden maximaal vijf minuten op het apparaat getoond of verdwijnen op het moment dat er een andere Betaalpas of OV-pas tegen de kaartlezer wordt gehouden. 

Als je gebruikmaakt van een kortingsproduct, dan is dit bij inspectie zichtbaar voor de medewerker van NS. Dit product of profiel is alleen zichtbaar als deze van toepassing is op de rit die je dan maakt. In alle andere gevallen ziet de medewerker van NS deze gegevens niet.

Als de door jou voor het kortingsproduct of -profiel opgegeven gegevens niet kloppen, dan kan de medewerker van NS dit kortingsproduct of -profiel blokkeren en kan je hier geen gebruik meer maken. In de OVpay app of via de OVpay klantenservice kun je jouw gegevens (laten) corrigeren, waarna je weer gebruik kunt maken van het kortingsproduct of -profiel.

Grondslag van de verwerking

Als je in- en uitcheckt met de Betaalpas of OV-pas bij NS is de grondslag voor de Verwerking van Persoonsgegevens het uitvoeren van een overeenkomst. Dit betreft de vervoersovereenkomst waarop de AVR-NS van toepassing zijn en de ‘OVpay Voorwaarden in-/uitchecken met je Betaalpas en Creditcard’ dan wel de ‘Algemene Voorwaarden OV-pas’ afhankelijk van welke betaalmiddel je voor je reis gebruikt.

Voor het in de OVpay app instellen van notificaties bij in- en uitchecken en openstaande bedragen is de grondslag jouw toestemming.

Voor het beheren door Translink van signaleringslijsten en het distribueren van deze naar de Vervoerders is de grondslag gerechtvaardigd belang.

Geautomatiseerde besluitvorming

In drie gevallen worden er geautomatiseerd beslissingen genomen. 

1. Een nog verschuldigde ritprijs

Als reiziger dien je altijd de verschuldigde ritprijs te voldoen. Als de afhandeling van je betaling niet lukt, dan wordt je OV-pas of de reisfunctie van de Betaalpas automatisch  geblokkeerd. Je kunt dan nog wel uitchecken voor een reis, maar je kunt niet meer inchecken voor een nieuwe reis.Je kunt tegen dit geautomatiseerde besluit, waarbij jouw Betaalpas of OV-pas is geblokkeerd, bezwaar maken. Dit kan via de OVpay klantenservice. Deze beoordeelt waarom je Betaalpas of OV-pas is geblokkeerd en deblokkeert deze als daar aanleiding voor is.

2. Een door een Bank geblokkeerde Betaalpas

Als een in het openbaar vervoer gebruikte Betaalpas door een Bank als gestolen of vermist is genoteerd, of als er een andere reden is waarom deze kaart door de Bank is geblokkeerd, dan wordt de reisfunctie van de Betaalpas ook automatisch geblokkeerd. Voor de Betaalpas is dit onderdeel van de algemene voorwaarden voor het gebruik van je Betaalpas zoals je bent overeengekomen met je Bank.

Aan deze blokkade kunnen de Vervoerders en Translink niets veranderen. Voor vragen hierover kun je je richten tot je Bank.

3. Een verloren of gestolen OV-pas

Als een OV-pas als gestolen of vermist is geregistreerd via de OVpay klantenservice, dan wordt deze ook automatisch geblokkeerd. Dit kan niet ongedaan worden gemaakt. Ook als je je OV-pas later terugvindt, zul je een nieuwe moeten aanvragen.

Wie zijn de Verwerkingsverantwoordelijken? Waarvoor gebruiken wij uw persoonsgegevens?

Je Persoonsgegevens worden Verwerkt door: NS (“NS”), en Translink. NS, de overige Vervoerders en Translink zijn gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijken voor de verwerking van Persoonsgegevens ten aanzien van het reizen met je Betaalpas en OV-pas. De onderlinge afspraken zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen de Vervoerders en Translink. De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijkheid betreft de volgende processen en bijbehorende Persoonsgegevens:

Tappen (in- en uitchecken)

Wettelijke grondslag: uitvoering van overeenkomst

  • Doeleinde: Statuscontrole Betaalpas of OV-pas en validatie van de tap.
  • Persoonsgegevens: Technische pas gegevens (PAN, PAN volgnummer en geldigheidsdatum); Tapgegevens.
  • Bewaartermijnen: Maximaal 24 uur.

Verwerking taps (transactieverwerking)

Wettelijke grondslag: uitvoering van overeenkomst.

  • Doeleinde:
    • Verwerking van taps.
    • Kwalificeren van taps: tap-in/ tap-uit/ tap openstaande schuld verrekenen.
    • Samenstellen van ritten o.b.v. check-in/ check-uit (reistransactiegegevens); vaststellen van ritprijs; gereed maken van reistransactiegegevens/tap openstaande schuld verrekenen.
    • Opknippen van ritten en creëren van synthetische deelritten per OV-bedrijf zodat de deelritten aan het juiste OV-bedrijf toegekend kunnen worden en de ritprijs bepaald kan worden
  • Persoonsgegevens: Technische pas gegevens (PAN, PAN volgnummer en geldigheidsdatum); pseudonimisatie-tokens; reistransactiegegevens.
  • Bewaartermijnen: 18 maanden.

Centrale reizigersondersteuning (self service) zonder of met serviceaccount

Wettelijke grondslag: uitvoering van overeenkomst

  • Doeleinde:
    • Inzichtelijk maken reis-, betaaltransacties en openstaande schuld via OVpay website en OVpay app;
    • Faciliteren gemiste check-uit via website, OVpay app   of OVpay klantenservice;
    • Aanschaffen persoonsgebonden (kortings-) product en toepassen bij het reizen met Betaalpas.
  • Persoonsgegevens: Betalingskenmerk; Betaaltransactiegegevens; Openstaande schuld; Reistransactiegegevens; Pseudonimisatie-tokens; naam of naam, geboortedatum en/of pasfoto.
  • Bewaartermijnen: Tot service is verleend, op website en in OVpay app blijven geen gegevens achter tot het moment waarop de gegevens niet langer noodzakelijk zijn voor een kortingsproduct of -profiel.

Decentrale reizigersondersteuning (self service) met serviceaccount bij OV-bedrijf

Wettelijke grondslag: uitvoering van overeenkomst

  • Doeleinde: Voor betrokkenen via website/ app van OV-bedrijf inzichtelijk maken van:
    • reistransacties en betaaltransacties bij het desbetreffende OV-bedrijf (transacties in de afgelopen 18 maanden);
    • openstaande schuld en de onderliggende transacties (eventueel) bij andere OV-bedrijven.
  • Persoonsgegevens: Betalingskenmerk; Betaaltransactiegegevens; Openstaande schuld; Reistransactiegegevens.
  • Bewaartermijnen: Tot service is verleend, op website/ in app blijven geen gegevens achter

Inspectie/controle geldig vervoersbewijs

Wettelijke grondslag: uitvoering van overeenkomst

  • Doeleinde:
    • Op basis van check-in/check-uit met Betaalpas of OV-pas controlerenof een reiziger een geldig elektronisch vervoersbewijs heeft tijdens gebruik openbaar vervoer;  en indien van toepassing controleren op de geldigheid van het toe te passen kortingsprofiel en/of het kortingsproduct;
    • Indien geen geldige check-in of check-uit bestaat, controle van de laatste tien transacties in het openbaar vervoer met dezelfde betaalpas of OV-pas om vervolgactie door OV-bedrijf te kunnen bepalen.
  • Persoonsgegevens: Technische betaalpas gegevens (PAN, PAN volgnummer en geldigheidsdatum); pseudonimisatie-tokens; reistransactiegegevens; productgegevens; naam of naam, geboortedatum en/ of pasfoto.
  • Bewaartermijnen: Gegevens worden automatisch verwijderd zodra op het inspectie apparaat het antwoord is ontvangen dat de Betaalpas of OV-pas wel/niet is in-/uitgetapt en er 5 minuten verstreken zijn of een volgende pas ter inspectie wordt aangeboden of wanneer de inspectie (app) wordt afgesloten.

Mobiele service aan reiziger

Wettelijke grondslag: toestemming

  • Doeleinde: Controleur kan n.a.v. vragen op verzoek van een reiziger de Betaalpas of OV-pas scannen om informatie te geven over de laatste tien reistransacties in het openbaar vervoer met dezelfde pas (nog in ontwikkeling, d.d. juli 2022)
  • Persoonsgegevens: Technische pas gegevens (PAN, PAN volgnummer en geldigheidsdatum); pseudonimisatie-tokens; reistransactiegegevens.
  • Bewaartermijnen: Gegevens worden automatisch verwijderd zodra op het inspectie apparaat het antwoord is ontvangen dat de Betaalpas of OV-pas wel/niet is in-/uitgetapt en er 5 minuten verstreken zijn of een volgende pas ter inspectie wordt aangeboden of wanneer de inspectie (app) wordt afgesloten.

Samenstellen en verstrekken van rapportages over de reistransactieverwerking

Wettelijke grondslag: Gerechtvaardigde belang Translink; Gerechtvaardigde belangen Vervoerders en wettelijke verplichting Vervoerders

  • Doeleinde: Integriteit van het OV-systeem bewaken (bijv. validatie van transacties); de administratie van vervoersovereenkomsten, het rond rekenen van transacties alsmede financiële administratie en verantwoording mogelijk maken.
  • Persoonsgegevens: Reistransactiegegevens (zoals check-in/ check-uit; datum/tijd; plaats; vervoermiddel; ritten en prijzen per rit); pseudonimisatie-tokens.
  • Bewaartermijnen: 18 maanden (gerechtvaardigde belang); 7 jaar (wettelijke verplichting). 

Translink en bunq

Translink en bunq zijn gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijken voor de verwerking van Persoonsgegevens ten aanzien van het produceren van de fysieke OV-pas. De onderlinge afspraken zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen beide partijen. De gezamenlijke Verwerkingsverantwoordelijkheid betreft het volgende proces en bijbehorende Persoonsgegevens:

Produceren fysieke OV-pas

Wettelijke grondslag: uitvoering van overeenkomst

  • Doeleinde: Produceren en leveren van de fysieke OV-pas
  • Persoonsgegevens: Naam en verzendadres; pseudonimisatie-tokens; Technische gegevens (PAN, PAR, geldigheidsdatum, kaartnummer, kaartverificatiecode)
  • Bewaartermijnen: 30 dagen (naam en verzendadres)

Met wie delen wij gegevens?

NS, de overige Vervoerders en Translink maken gebruik van diensten van Verwerkers, waarbij wij altijd schriftelijke afspraken maken met externe partijen (zoals IT-leveranciers) die in opdracht van ons Persoonsgegevens Verwerken. Dit doen wij door middel van het sluiten van een zogeheten “verwerkersovereenkomst”, waarin wij onder meer afspraken vastleggen over de beveiliging van je Persoonsgegevens en over het gebruik van de Persoonsgegevens.

Translink maakt gebruik van de diensten van EMS voor de afhandeling van de betaling met jouw Bank. Hierbij verstrekt Translink de Technische pasgegevens en het Betalingskenmerk. EMS Verwerkt deze gegevens in de hoedanigheid van Verwerkingsverantwoordelijke.

bunq is de uitgever en eigenaar van de OV-pas. Translink maakt gebruik van de diensten van bunq voor de afhandeling van de betaling van jouw OV-pas. Hierbij verstrekt Translink Technische gegevens, de bedragen waarvoor is gereisd en de geldstortingen en geldopnames voor de OV-pas. bunq Verwerkt deze gegevens in de hoedanigheid van Verwerkingsverantwoordelijke. Dit doet bunq voor (i) het aanmaken en beheren van een Rekening voor reizen op saldo met de OV-pas en (ii) het uitgeven van een fysieke of digitale OV-pas, inclusief token. Zie ook www.ovpay.nl/privacy voor de volledige privacyverklaring van bunq met betrekking tot de OV-pas. 

Translink maakt gebruik van de diensten van iProov voor het maken van de pasfoto in de OVpay app. iProov Verwerkt deze gegevens in de hoedanigheid van Verwerker.

De vervoerders, Translink en bunq zijn daarnaast in sommige gevallen op grond van wet- en regelgeving verplicht om je gegevens aan derden te verstrekken zoals bij een vordering van justitie.

Beveiliging van de Persoonsgegevens

NS, de overige Vervoerders, Translink en bunq beveiligen jouw Persoonsgegevens, bijvoorbeeld tegen onbevoegde toegang, verlies en diefstal. Alle partijen hebben beleid om betalen met de Betaalpas en OV-pas in het openbaar vervoer zodanig in te richten dat er standaard een passend beveiligingsniveau van toepassing is. 

Voor de beveiliging van de Technische gegevens hanteren de Vervoerders, Translink en bunq PCI DSS. Dit is een internationale beveiligingsstandaard. met als doel betaalkaartgegevens te beschermen en misbruik van kaartgegevens, en daarmee schade, te voorkomen.

Jouw Technische gegevens worden in de kaartlezers van NS en in het centraal administratiesysteem van Translink uitsluitend Gepseudonimiseerd Verwerkt.

Contactpunt voor vragen of uitoefening van je rechten met betrekking tot reizen met een Betaalpas of OV-pas

Als je vragen hebt over de Verwerking van je Persoonsgegevens met betrekking tot reizen met een Betaalpas of OV-pas, kun je daarvoor terecht bij de contactpunten bij NS en Translink. 

Specifieke vragen kunnen NS en Translink in principe alleen beantwoorden door gebruik te maken van de kenmerken van je Betaalpas of OV-pas. Als je een account hebt aangemaakt in de OVpay App, je Betaalpas of OV-pas aan dit account hebt gekoppeld en je daarbij je gegevens hebt opgegeven, kan Translink ook met deze gegevens je helpen. Voordat je inzicht krijgt in jouw reizen met een Betaalpas moet je het Betalingskenmerk en bijbehorend bedrag opgeven en voor de OV-pas het pasnummer en de verificatiecode.

Voor algemene vragen over reizen met een Betaalpas of OV-pas kun je contact opnemen met de klantenservice OVpay via telefoonnummer 0900-1433 (gebruikelijke belkosten) of het contactformulier op contactformulier van OVpay.

Voor specifieke vragen over de dienstverlening van NS kun je terecht bij NS Klantenservice via één van de vermelde contactkanalen, bij voorkeur via chat zodat je ook eventuele screenshots mee kunt sturen en zodoende makkelijker geholpen kunt worden.

Als je meer informatie wilt over hoe NS of Translink met je Persoonsgegevens omgaat, kun je contact opnemen met de functionaris voor gegevensbescherming van een van beide organisaties:

Uitoefenen van je rechten

Als je gebruik wilt maken van het uitoefenen van je rechten, dan kun je dat kenbaar maken bij NS, of via de Klantenservice van Translink of de functionaris voor gegevensbescherming van Translink, zie daarvoor de contactgegevens hierboven.

Begrippen

Voor het reizen met je Betaalpas of OV-pas, gebruiken we mogelijk begrippen die je (nog) niet kent. Voor het gemak hebben wij deze begrippen en de betekenis hiervan onder elkaar gezet.

  • Algemene voorwaarden stads- en streekvervoer: de Algemene voorwaarden voor het gebruik van het openbaar stads- en streekvervoer per bus, tram, lightrail, metro en regionaal openbaar vervoer per trein.
  • App: een door een Vervoerder individueel of Vervoerders en Translink gezamenlijk (onder de naam OVpay) ontwikkelde en aangeboden mobiele applicatie waarmee de reiziger met een Betaalpas of OV-pas diens online-account kan aanmaken, raadplegen, de Betaalpas of OV-pas hieraan kan koppelen en zo onder andere eenvoudig de reistransacties en betalingen kan inzien en serviceverzoeken kan indienen. Op het gebruik van een App zijn de gebruiksvoorwaarden van de betreffende App van toepassing.
  • AVR-NS: de vervoervoorwaarden van NS (de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van reizigers en handbagage door de Nederlandse Spoorwegen).
  • Bank: een financiële onderneming die betaaldiensten aanbiedt en waar de Bankrekening wordt aangehouden waaraan de Betaalpas van de reiziger is gekoppeld die gebruikt wordt in het openbaar vervoer. Hieronder verstaan wij ook een creditcardmaatschappij of andere gereguleerde financiële onderneming die als financiële onderneming betaaldiensten aanbiedt en die de Betaalpas heeft uitgegeven.
  • Betaalpas: een door een financiële onderneming uitgegeven contactloze pas (fysiek of digitaal op een mobiele telefoon/ smart device zoals je smartphone of smartwatch) waarmee je gebruik kunt maken van en kunt betalen voor het openbaar vervoer door in en uit te checken bij de daarvoor bestemde kaartlezer op het station, bij de halte of in het voertuig.
  • Betalingskenmerk: dit is een code bestaande uit een combinatie van in totaal veertien letters en cijfers, die uniek is voor iedere betaling. Deze code is gekoppeld aan het bedrag dat wordt afgeschreven van jouw bankrekening bij betaling met een Betaalpas.
  • Bunq: de partij die de OV-pas uitgeeft en waar de Rekening wordt aangehouden waaraan de OV-pas is gekoppeld. Bunq B.V. is statutair gevestigd en kantoorhoudende te Amsterdam.
  • Gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijke: Wanneer twee of meer Verwerkingsverantwoordelijken gezamenlijk de doeleinden en middelen van de Verwerking bepalen, zijn zij Gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken zoals bedoeld in de AVG.
  • OV-pas: een door bunq uitgegeven contactloze pas (fysiek of digitaal op een mobiele telefoon/ smartphone) waarmee je gebruik kunt maken van en kunt betalen voor het openbaar vervoer door in en uit te checken bij de daarvoor bestemde kaartlezer op het station, bij de halte of in het voertuig.
  • Persoonsgegevens: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon zoals bedoeld in de AVG.
  • Pseudonimisering: het Verwerken van Persoonsgegevens op zodanige wijze dat de Persoonsgegevens niet meer aan een reiziger kunnen worden gekoppeld zonder dat er aanvullende gegevens worden gebruikt, mits deze aanvullende gegevens apart worden bewaard en er technische en organisatorische maatregelen zijn genomen om ervoor te zorgen dat de Persoonsgegevens niet aan een geïdentificeerde of identificeerbare reiziger worden gekoppeld zoals bedoeld in de AVG.
  • Reisdag: de periode die begint om 00.00 uur en eindigt de volgende dag om 03.05 uur.
  • Rekening: een elektronisch geld rekening waarvoor geen vergunningsplicht bestaat en die niet onder toezicht van De Nederlandsche Bank N.V. of de Autoriteit Financiële Markten staat. 
  • Technische gegevens: deze technische gegevens bestaan uit de nummers van de Betaalpas of OV-pas, te weten de PAN, het PAN-volgnummer en de geldigheidsdatum van de pas. De PAN is een uniek pasidentificatienummer. Het PAN-volgnummer staat in de chip van de Betaalpas of OV-pas en is niet zichtbaar.
  • Translink: de organsiatie die o.a. Vervoerbewijzen registreert, ritprijzen berekent, betalingen int en verrekent in opdracht van Vervoerders en service verleent aan reizigers. Trans Link Systems B.V. is statutair gevestigd en kantoorhoudende te Amersfoort. 
  • Vervoerbewijs: het bewijs dat geldig toegang geeft tot de trein, bus, tram en metro en door de reiziger wordt aangeschaft door steeds voor iedere rit bij NS in te checken met de Betaalpas of OV-pas waarmee gereisd wordt. Een Vervoerbewijs is alleen geldig als aan alle eisen wordt voldaan die zijn genoemd in de Algemene voorwaarden stad- en streekvervoer (in het geval van reizen bij stad- of streekvervoerders) of de AVR-NS (in het geval van reizen bij NS).
  • Vervoerder(s): de Nederlandse bedrijven in het openbaar vervoer vermeld op de website OVpay.nl.
  • Verwerken: een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot Persoonsgegevens of een geheel van Persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde processen zoals bedoeld in de AVG.
  • Verwerker: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan die/dat ten behoeve van de Verwerkingsverantwoordelijke Persoonsgegevens Verwerkt zoals bedoeld in de AVG.
  • Verwerkingsverantwoordelijke: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan die/dat, alleen of samen met anderen, het doel van en de middelen voor de Verwerking van Persoonsgegevens vaststelt zoals bedoeld in de AVG.