Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Werkzaamheden provincie Groningen

ProRail verbetert in 2025 veel aan het spoor in de provincie Groningen. Bekijk hieronder wat dit voor jouw reis betekent. En plan je reis vanaf 10 dagen vooraf in de Reisplanner.


Werkzaamheden Groningen - Groningen Europapark

Van 10 mei t/m 12 juli werkt ProRail aan het spoor in Groningen. De werkzaamheden kennen zes fasen. Tijdens dit project worden meerdere wissels en sporen vernieuwd.

Lees hieronder per fase wat deze werkzaamheden voor jouw reis betekenen.

  • Zaterdag 10 en zondag 11 mei

    Van, naar en via station Groningen rijden geen treinen.

    Er rijden ook geen treinen tussen Groningen en Groningen Europapark, Zuidhorn, Eemshaven en Delfzijl. In plaats daarvan zetten we bussen in.

    Bekijk trein- en businzet voor deze periode (kaart)

  • Maandag 12 t/m vrijdag 16 mei

    Tussen Groningen en Groningen Europapark rijden geen treinen. We zetten bussen in om de treinen te vervangen.

    Bekijk trein- en businzet voor deze periode (kaart)

  • Zaterdag 17 en zondag 18 mei

    Tussen Groningen en Assen rijden geen treinen. We zetten bussen in om deze treinen te vervangen:

    • tussen Groningen en Assen
    • tussen Groningen Europapark, Groningen, Haren Transferium en Assen
    • tussen Haren Transferium en Haren

    Bekijk trein- en businzet voor deze periode (kaart)

  • Maandag 19 mei t/m vrijdag 13 juni

    Tussen Groningen en Groningen Europapark rijden geen treinen. We zetten bussen in om de treinen te vervangen.

    Bekijk trein- en businzet voor deze periode (kaart)

  • Zaterdag 14 juni t/m woensdag 9 juli

    Van, naar en via station Groningen rijden geen treinen.

    Er rijden ook geen treinen tussen Groningen en Groningen Europapark, Zuidhorn, Eemshaven en Delfzijl. In plaats daarvan zetten we bussen in.

    Bekijk trein- en businzet voor deze periode (kaart)

  • Donderdag 10 juli t/m zaterdag 12 juli

    Er rijden geen treinen:

    • van, naar en via station Groningen
    • tussen Groningen, Assen, Zuidhorn, Eemshaven en Delfzijl
    • tussen Groningen Europapark en Veendam/Bad Nieuweschans. 

    We zetten bussen in om de treinen te vervangen:

    • tussen Groningen, Assen, Zuidhorn, Eemshaven en Delfzijl
    • tussen Haren Transferium en Haren
    • tussen Groningen Europapark en Veendam, Bad Nieuweschans

    Bekijk trein- en businzet voor deze periode (kaart)

Reizen met de bus

Heb je een NS-vervoerbewijs? Dan reis je tussen Groningen en Assen zonder extra kosten met de vervangende bussen.

Heb je een Arriva-abonnement? Dan reis je in alle vervangende bussen zonder extra kosten.

Reis je met bus 2 van Q-buzz tussen Groningen Noord en Europapark? Dan betaal je de normale prijs voor een busreis.

Pak een OV-fiets

Op de OV-fiets doe je er ongeveer vijf minuten over om van Groningen naar Groningen Europapark fietsen. Daarom zetten wij extra OV-fietsen en fietsenrekken neer op beide stations.

Plan je reis in de NS-app

Plan kort van tevoren je reis van deur tot deur in de NS-app of via de Reisplanner. Zo heb je altijd het laatste reisadvies. En

Veelgestelde vragen

  • Kan ik geld terugvragen bij vertraging?

    Bij geplande werkzaamheden passen wij de reis(tijd) aan in de Reisplanner. Het kan zijn dus zijn dat je een langere reistijd hebt dan normaal. Omdat het om geplande werkzaamheden gaat, krijg je geen geld terug als je hierdoor later op je bestemming bent.

    Natuurlijk kan je wel geld terugvragen als je trein minstens 30 minuten vertraagd is ten opzichte van de dienstregeling in de Reisplanner.

  • Krijg ik korting omdat ik een abonnement heb en niet kan reizen op mijn traject?

    Nee, je krijgt geen korting omdat het om vooraf geplande werkzaamheden gaat. We zorgen voor vervangend vervoer (bijvoorbeeld in de vorm van NS-bussen) of een omreisroute.  

  • Kan ik gratis reizen met een NS-bus?

    Nee, dat kan niet. Je hebt in het vervangend vervoer zoals een NS-bus, ook een geldig vervoerbewijs nodig. Maar als je een deel van je reis met de NS-bus moet, betaal je niets extra's voor je totale reis.

    Zo werkt in- en uitchecken
    Check dan uit op het station waar je de trein uitstapt en overstapt op de bus. Bij de bus staat een tijdelijke in- en uitcheckpaal. Hier check je opnieuw in en op je bestemming check je uit bij de bushalte.

    Als je met de trein verder reist, check je opnieuw in op dat station.

  • Ben je minder mobiel?

    Hou dan rekening met: 

    • een hoge opstap bij de bus.
    • langere loopafstanden van en naar de bus.
    • dat je mogelijk meer moet staan tijdens het wachten op de bus.

    Reis je met een rolstoel of ander hulpmiddel en zetten wij bussen in?
    Maak dan gebruik van onze gratis rolstoeltaxi. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.

    Heb je een visuele beperking en hulp nodig?
    Wij helpen je om van of naar het vervangend vervoer te komen. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.

  • Betaal ik extra als ik moet omreizen?

    Als je op hetzelfde station in- en uitcheckt als normaal, dan betaal je niets extra's voor je reis.

    Moet je omreizen met een andere vervoerder?
    Wanneer wij bij de werkzaamheden adviseren om met een ander vervoerder te reizen, hoef je niet in- en uit te checken bij deze vervoerder. Je betaalt dan niets extra's. Je NS-vervoerbewijs is een geldig vervoerbewijs bij deze vervoerder.

    Reis je om met een NS-bus?
    Ook dan betaal je niet meer dan normaal. Wel moet je uitchecken bij de trein en opnieuw in- en uitchecken bij de NS-bus.

    Zit er meer dan 35 minuten tussen een uitcheck en incheck?
    Dan kan het zijn dat je meer betaalt dan normaal, omdat wij dit zien als nieuwe reis. 

    Heb je teveel betaald?
    Bekijk dan deze vragenlijst en kijk of je geld terug kan krijgen.

Bekijk alle veelgestelde vragen over werkzaamheden.