Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Werkzaamheden Noord-Holland Noord

Van 8 t/m 23 maart werkt ProRail aan het spoor in de kop van Noord-Holland. Bekijk hieronder wat dit voor jouw reis betekent. En plan je reis vanaf 10 dagen vooraf in de Reisplanner.


Werkzaamheden kop van Noord-Holland

ProRail verbetert het spoor in de kop van Noord-Holland en plaatst een nieuwe spoorbrug in Den Helder van 8 t/m 23 maart.

8 t/m 17 maart 

Er rijden geen treinen tussen Heerhugowaard en Den Helder. Wij zetten een bus in tussen Heerhugowaard en Den Helder. Daarnaast zetten we vier keer per uur een bus in tussen Heerhugowaard, Schagen en Den Helder.

18 t/m 23 maart  

Tussen Alkmaar en Den Helder én Heerhugowaard en Hoorn rijden geen treinen.

  • Wij zetten een bus in tussen Alkmaar en Den Helder.   

  • Wij zetten vier keer per uur een bus in tussen Alkmaar-Heerhugowaard-Schagen-Den Helder.

  • Wij zetten een bus in tussen Hoorn en Alkmaar. Deze rijdt via Alkmaar Noord en Heerhugowaard.  

Ook werkzaamheden rondom Amsterdam

In deze periode zijn er ook verschillende werkzaamheden in de regio Amsterdam. Bekijk hier welke werkzaamheden dat zijn en wat dit voor jouw reis betekent.

Vervolg van werkzaamheden in 2026 

Na deze periode zijn de werkzaamheden nog niet helemaal afgelopen. In 2026 gaat ProRail verder met het spoor verbeteren in deze regio. 

Plan je reis kort van tevoren 

Plan kort van tevoren je reis van deur tot deur in de NS-app of via de Reisplanner. Zo heb je altijd het laatste reisadvies en zie je hoeveel extra reistijd je hebt.

En met de NS-app:

Veelgestelde vragen

  • Kan ik geld terugvragen bij vertraging?

    Bij geplande werkzaamheden passen wij de reis(tijd) aan in de Reisplanner. Het kan zijn dus zijn dat je een langere reistijd hebt dan normaal. Omdat het om geplande werkzaamheden gaat, krijg je geen geld terug als je hierdoor later op je bestemming bent.

    Natuurlijk kan je wel geld terugvragen als je trein minstens 30 minuten vertraagd is ten opzichte van de dienstregeling in de Reisplanner.

  • Krijg ik korting omdat ik een abonnement heb en niet kan reizen op mijn traject?

    Nee, je krijgt geen korting omdat het om vooraf geplande werkzaamheden gaat. We zorgen voor vervangend vervoer (bijvoorbeeld in de vorm van NS-bussen) of een omreisroute.  

  • Kan ik gratis reizen met een NS-bus?

    Nee, dat kan niet. Je hebt in het vervangend vervoer zoals een NS-bus, ook een geldig vervoerbewijs nodig. Maar als je een deel van je reis met de NS-bus moet, betaal je niets extra's voor je totale reis.

    Zo werkt in- en uitchecken
    Check dan uit op het station waar je de trein uitstapt en overstapt op de bus. Bij de bus staat een tijdelijke in- en uitcheckpaal. Hier check je opnieuw in en op je bestemming check je uit bij de bushalte.

    Als je met de trein verder reist, check je opnieuw in op dat station.

Bekijk alle veelgestelde vragen over werkzaamheden.