Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Werkzaamheden Hoorn

In oktober, november én december werkt ProRail aan het spoor rondom Hoorn. Bekijk hieronder wat dit voor jouw reis betekent. En plan je reis vanaf 10 dagen vooraf in de Reisplanner.


Alles voor een betere reis

Samen komen we er wel. Ook al loopt het nu door werkzaamheden even anders. We hebben omreisroutes en -advies. Er is extra mankracht op de stations om je te begeleiden. De treinen maken we, als dit mogelijk is, extra lang.

We doen er echt alles aan om je een betere reis te bezorgen. Nederland vooruit, dat is waar het ons om gaat.

Werkzaamheden rondom Hoorn

Prorail werkt aan station Hoorn en het spoor rondom Hoorn tijdens drie periodes: van 22 oktober t/m 2 november, 5 t/m 7 november én 10 t/m 19 december.

Hierdoor rijden er geen treinen. Wij zetten bussen in om deze treinen te vervangen. Bekijk per periode wat dit voor jouw reis betekent.

De informatie op deze pagina is onder voorbehoud. Er kunnen nog kleine wijzigingen plaatsvinden. Houdt deze pagina in de gaten voor de meest actuele informatie.

Dinsdag 22 oktober tot en met zaterdag 2 november

Tijdens deze periode rijden er geen treinen tussen Hoorn en Enkhuizen. Wij zetten stop- en snelbussen in om deze treinen te vervangen.

  • Tussen Hoorn en Hoorn Kersenboogerd rijdt een stopbus
  • Tussen Bovenkarspel Grootebroek en Bovenkarspel Flora rijdt een stopbus en een taxibus
  • Tussen Hoorn, Hoogkarspel, Bovenkarspel Grootebroek, Enkhuizen rijdt een snelbus

Van dinsdag 22 oktober tot en met dinsdag 29 oktober vetrekt de taxibus vanaf beide kanten van station Bovenkarspel Flora.

Bekijk de vertrektijden van de bussen via de Reisplanner.

Let op: van zaterdag 26 oktober t/m zaterdag 2 november rijden er bussen in plaats van treinen tussen Haarlem en Amsterdam Sloterdijk. 

Dinsdag 5 t/m donderdag 7 november

ProRail voert werkzaamheden uit in Heerhugowaard. In deze periode rijden er tussen 20:00 uur en 05:00 uur geen treinen tussen Alkmaar en Schagen en geen treinen tussen Alkmaar en Hoorn.

Er rijden stopbussen tussen Alkmaar – Alkmaar Noord – Heerhugowaard – Obdam – Hoorn.

Er rijden snelbussen tussen Alkmaar – Heerhugowaard – Schagen.

Dinsdag 10 t/m donderdag 19 december

In deze periode voert ProRail de laatste werkzaamheden uit op station Hoorn. Dit heeft verschillende gevolgen voor de dienstregeling.

Dinsdag 10 t/m vrijdag 13 december
Deze periode rijden er geen treinen tussen Hoorn en Heerhugowaard. We zetten stopbussen in tussen Hoorn-Obdam-Heerhugowaard.  

Ook rijden er geen Sprinters tussen Hoorn en Purmerend Overwhere. We zetten een pendelbus in. 

Zaterdag 14 en zondag 15 december
Deze periode rijden geen treinen van, naar of via Hoorn. De treinen rijden van Enkhuizen tot Hoogkarspel. De treinen vanuit het zuiden van het land richting Hoorn rijden niet verder dan Zaandam

  • Tussen Zaandam- Hoorn- Hoogkarspel rijdt een snelbus
  • Tussen Zaandam en Hoorn Kersenboogerd rijdt een stopbus
  • Tussen Purmerend en Purmerend Weidevenne rijdt een taxibus
  • Tussen Hoogkarspel- Kersenboogerd- Hoorn- Obdam- Heerhugowaard rijdt een stoppbus

Maandag 16 december tot en met donderdag 19 december
In deze periode worden spoor 1 en 2 op station Hoorn niet gebruikt. Hierdoor rijden de treinen met een aangepaste dienstregeling.

Op dinsdag 17 december en woensdag 18 december na 21:00 is er helemaal geen treinverkeer mogelijk van, naar of via Hoorn. Er rijden dan bussen tussen Zaandam, Hoorn en Enkhuizen en er rijden bussen tussen Hoorn en Heerhugowaard. 

Plan je reis in de NS-app

Plan kort van tevoren je reis van deur tot deur in de NS-app of via de Reisplanner. Zo heb je altijd het laatste reisadvies en zie je hoeveel extra reistijd je hebt. En met de NS-app:

Veelgestelde vragen

  • Kan ik geld terugvragen bij vertraging?

    Bij geplande werkzaamheden passen wij de reis(tijd) aan in de Reisplanner. Het kan zijn dus zijn dat je een langere reistijd hebt dan normaal. Omdat het om geplande werkzaamheden gaat, krijg je geen geld terug als je hierdoor later op je bestemming bent.

    Natuurlijk kan je wel geld terugvragen als je trein minstens 30 minuten vertraagd is ten opzichte van de dienstregeling in de Reisplanner.

  • Krijg ik korting omdat ik een abonnement heb en niet kan reizen op mijn traject?

    Nee, je krijgt geen korting omdat het om vooraf geplande werkzaamheden gaat. We zorgen voor vervangend vervoer (bijvoorbeeld in de vorm van NS-bussen) of een omreisroute.  

  • Kan ik gratis reizen met een NS-bus?

    Nee, dat kan niet. Je hebt in het vervangend vervoer zoals een NS-bus, ook een geldig vervoerbewijs nodig. Maar als je een deel van je reis met de NS-bus moet, betaal je niets extra's voor je totale reis.

    Zo werkt in- en uitchecken
    Check dan uit op het station waar je de trein uitstapt en overstapt op de bus. Bij de bus staat een tijdelijke in- en uitcheckpaal. Hier check je opnieuw in en op je bestemming check je uit bij de bushalte.

    Als je met de trein verder reist, check je opnieuw in op dat station.

Bekijk alle veelgestelde vragen over werkzaamheden.