Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

NS Reisassistentie

Heb je hulp nodig bij het in-, over- of uitstappen? Onze assistentieverleners van NS Reisassistentie staan graag voor je klaar om je hierbij te helpen. Je kunt deze service eenvoudig op verschillende manieren aanvragen. We bieden ook 1 Stap Verder-service voor reizigers met een visuele beperking. We leggen je uit hoe het werkt.


Hoe vraag ik Reisassistentie aan?

Wil je gebruikmaken van Reisassistentie tijdens je treinreis? Vul dan eerst je gegevens aan in Mijn NS. Hier geef je aan met welke hulpmiddelen je reist en wie jouw contactpersoon is in geval van nood. Ook kun je instellen of je een boekingsbevestiging wilt ontvangen en of je jouw Reisassistentie zichtbaar wilt maken in de NS-app. Reisassistentie aanvragen kan op drie manieren:

  1. Online via Mijn NS
  2. In de NS-app
  3. Telefonisch via het telefoonnummer voor Reisassistentie: 030 - 23 57 822

Nog geen Mijn NS-account? In een paar eenvoudige stappen maak je een account aan. Kom je er niet uit? Onze Klantenservice staat klaar om je te helpen. Zorg ervoor dat je de NS-app regelmatig bijwerkt. Zo blijven je gegevens goed beschermd en maak je optimaal gebruik van alle functies.

Op welke stations is NS Reisassistentie mogelijk?

NS Reisassistentie bieden we aan op alle NS-stations en voor alle NS-treinen, ook de nachttreinen. Op sommige stations zijn de perrons helaas nog niet bereikbaar met een lift of hellingbaan. Tot deze zijn aangelegd, kunnen we daar alleen reizigers helpen die geen lift of hellingbaan nodig hebben. Op station Hoogkarspel en Bovenkarspel-Grootebroek is het perron te smal voor een brug of oprijplaat. Hier kunnen we alleen assistentie bieden aan reizigers die zonder deze hulpmiddelen kunnen in- of uitstappen.

Veelgestelde vragen over NS Reisassistentie

  • Wat zijn de voorwaarden voor reizen met NS Reisassistentie?

    We helpen je graag om jouw reis zo veilig en prettig mogelijk te laten verlopen. Daarom vragen we je om rekening te houden met enkele voorwaarden. Zorg voor een volledige reservering en controleer of jouw hulpmiddel voldoet aan de voorwaarden van NS Reisassistentie. Zo kunnen we je optimaal ondersteunen tijdens je reis.

    Waar moet je op letten?

    • Vraag je reisassistentie minimaal 1 uur van tevoren aan.
    • Vermeld de datum, vertrektijd en het vertrek- en aankomststation van je reis.
    • Reis je met anderen? Houd er rekening mee dat je per persoon apart assistentie moet aanvragen.
    • Registreer jouw hulpmiddel in Mijn NS onder ‘Gegevens en instellingen’, zodat wij je passende assistentie kunnen verlenen. Houd er rekening mee dat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen en vervoeren van je (zware) bagage.

    Na je aanvraag ontvang je een boekingsbevestiging met daarin de ontmoetingsplek op jouw station. Kom hier 15 minuten voor vertrek naartoe. Onze medewerker staat daar klaar om je te helpen bij het in-, over- en uitstappen en begeleidt je naar de trein en de uitgang van het aankomststation. Zo zorgen we samen voor een comfortabele en zorgeloze reis.

  • Hoe kan ik mijn reis wijzigen of annuleren?

    Via Mijn NS of de NS-app kunt je jouw reis annuleren. Je kunt telefonisch jouw reis wijzigen via onze Klantenservice 030-2357822. Dit is niet mogelijk via de site.

  • Waarom lukt het mij niet om in te loggen?

    Wanneer je niet kunt inloggen op Mijn NS, check dan je wachtwoord en vraag indien nodig een nieuw wachtwoord aan. Lukt het dan nog niet, bel dan met onze Klantenservice via telefoonnummer 030-2357822. Ook als je geen boekingsbevestiging ontvangt, is het goed om contact op te nemen met onze Klantenservice.

  • Wat als er onderweg iets misgaat?

    Als je reis met reisassistentie anders loopt dan gepland, is onze Klantenservice er voor je. We bewaken je reis, sturen waar nodig in overleg met jou bij en zijn telefonisch bereikbaar. Je kunt ook vanuit de NS-app direct contact opnemen met onze Klantenservice. Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar. 

  • Hoe werkt NS Reisassistentie bij internationaal reizen en bij andere treinvervoerders?

    Reis je met een rolstoel of scootmobiel dan kun je treinen met een verplichte zitplaatsreservering niet online boeken, maar alleen via NS International Klantenservice via 030-2300023 of bij een NS International-balie in de OV-servicewinkel op het station. Hulp bij in- en uitstappen in binnen- en buitenland vraag je tot 48 uur voor vertrek aan op 030-2357822 (dag en nacht bereikbaar).

  • Is er begeleiding van en naar Schiphol Airport mogelijk?

    Ja, dat kan! Voor in- en uitstaphulp op het station Schiphol Airport kun je NS Reisassistentie aanvragen. Heb je een beperking en wil je begeleiding van, naar of op het vliegveld? Alle informatie daarover vind je op de website van Schiphol.

  • Ik organiseer een evenement en verwacht veel reizigers met een beperking

    Laat dit uiterlijk 4 weken van tevoren aan ons weten, zodat we daar zo goed mogelijk rekening mee kunnen houden. Je kunt dat doen door een mail met je contactgegevens te sturen naar dit e-mailadres. Na ontvangst nemen we zo snel mogelijk contact met je op voor verdere afstemming.

1 Stap Verder-service voor reizigers met een visuele beperking

Op verschillende stations bieden we ook extra begeleiding aan voor reizigers met een visuele beperking. Onze reisassistent helpt je veilig en comfortabel naar de eerstvolgende vorm van openbaar vervoer. Dit kan zijn:

  • De bus-, tram- of metrohalte
  • De officiële taxistandplaats
  • De halen en brengen-plaats bij het station

Voor het aanvragen van de 1 Stap Verder-service neem je eenvoudig telefonisch contact op met onze Klantenservice voor Reisassistentie via 030 - 23 57 822.

  • Voor welke stations kan ik 1 Stap Verder-service aanvragen?

    Voor onderstaande stations kun je de 1 Stap Verder-service aanvragen:

    • Almere Centrum 
    • Amersfoort Centraal 
    • Amsterdam Amstel 
    • Amsterdam Bijlmer Arena 
    • Amsterdam Centraal 
    • Amsterdam Sloterdijk 
    • Amsterdam Zuid 
    • Arnhem Centraal 
    • Breda 
    • Delft 
    • Den Haag Centraal 
    • Den Haag HS 
    • Deventer 
    • Eindhoven 
    • Enschede 
    • Groningen 
    • Haarlem 
    • Leeuwarden 
    • Leiden Centraal 
    • Maastricht 
    • Nijmegen 
    • Rotterdam Centraal 
    • 's-Hertogenbosch 
    • Schiphol Airport 
    • Utrecht Centraal 
    • Zaandam 
    • Zwolle 

OV-Begeleiderskaart

Met een OV-Begeleiderskaart reist één begeleider gratis met je mee.