Vergoeding bij een staking
Allereerst vinden we het erg vervelend als je hinder ondervindt van staking door NS-personeel. Hieronder lees je wat je kunt doen en op welke vergoeding je aanspraak kunt maken.
Stakingsregeling NS
Vergoeding bij staking is bepaald in artikel 6.4 van Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS). De stakingsregeling van NS is alleen van kracht in geval van een georganiseerde staking door NS personeel waardoor het vervoer per trein van NS in zijn geheel niet mogelijk is.
Als de stakingsregeling van kracht is dan kun je aanspraak maken op één van de onderstaande twee regelingen:
- De NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV)
of
- Tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer met een maximum van € 25 per persoon, per dag
Kies je voor de NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV) dan vervalt je recht op de tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer en vice versa.
NS maakt op de stakingsdag bekend of de stakingsregeling van kracht is. In geval van aaneengesloten stakingsdagen maken we uiterlijk op de eerste stakingsdag bekend voor hoeveel dagen er een verzoek voor tegemoetkoming in kosten voor vervangend vervoer kan worden gedaan.
Let op: de aangekondigde stakingen van ProRail zijn geen georganiseerde stakingen van NS-personeel. De stakingsregeling van NS geldt daarom niet voor deze dagen. Dit betekent dat NS géén kosten vergoedt voor eventueel ander vervoer dat je gebruikt tijdens de staking.
Wat geldt voor mij in mijn situatie?
Hieronder zie je per soort vervoerbewijs en situatie, wat je opties zijn, wat wij je bieden en hoe je dat kunt regelen. Voorwaarden zijn van toepassing, zoals de voorwaarden van de NS Geld Terug bij Vertraging Regeling (GTBV). Wanneer gesproken wordt over 'treinreis', wordt bedoeld 'treinreis met NS'.
-
E-ticket of eenmalige chipkaart (papieren kaartje)
Je hebt een e-ticket of eenmalige chipkaart (papieren kaartje) geldig op de stakingsdag. Hieronder zie je per soort vervoerbewijs en situatie, wat je opties zijn, wat wij je bieden en hoe je dat kunt regelen.
- Je hebt minimaal 30 tot 59 minuten vertraging
Terugbetaling van een deel van je vervoerbewijs. Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via dit webformulier. - Je hebt meer dan 60 minuten vertraging
- Terugbetaling vervoerbewijs. Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via dit webformulier.
- Of nieuw vervangend vervoerbewijs. Vraag hiervoor een couponcode aan bij NS Klantenservice.
- Je ziet van je reis af omdat je meer dan 60 minuten vertraging zou hebben
- Terugbetaling vervoerbewijs. Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via dit webformulier.
- Of nieuw vervangend vervoerbewijs. Vraag hiervoor een couponcode aan bij NS Klantenservice.
- Je kiest voor een ander vervoermiddel omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking en je maakt hier kosten voor
Je hebt recht op een tegemoetkoming in de kosten voor vervangend vervoer met een maximum van €25,00 óf €0,23 per kilometer met maximum van €25,00 voor gebruik eigen vervoer, als de stakingsregeling van kracht is.
- Je hebt minimaal 30 tot 59 minuten vertraging
-
OV-chipkaart: vol tarief of Voordeel-abonnement
Je hebt een OV-chipkaart waarmee je op vol tarief of met korting reist (Voordeel-abonnement geldig op de stakingsdag). Hieronder zie je per situatie, wat je opties zijn en wat wij je bieden.
- Je hebt minimaal 30 minuten tot 59 minuten vertraging
Terugbetaling van (een deel) van je vervoerbewijs. Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via je MijnNS-account of dit webformulier. - Je hebt meer dan 60 minuten vertraging
Terugbetaling van vervoerbewijs. Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via je MijnNS-account of dit webformulier. - Je kiest voor een ander vervoermiddel omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking en je maakt hier kosten voor
Je hebt recht op een tegemoetkoming in de kosten voor vervangend vervoer met een maximum van €25,00 óf €0,23 per kilometer met maximum van €25,00 voor gebruik eigen vervoer, als de stakingsregeling van kracht is.
- Je hebt minimaal 30 minuten tot 59 minuten vertraging
-
OV-chipkaart: Vrij-abonnement waarmee je buiten je vrij-periode reist
Je hebt een OV-chipkaart met afgekocht abonnement (Vrij-abonnement) waarmee je buiten je vrij-periode reist of wilt reizen op de stakingsdag (vb. je hebt een Weekend-Vrij abonnement en reist doordeweeks). Hieronder zie je per situatie, wat je opties zijn en wat wij je bieden.
- Je hebt minimaal 30 minuten tot 59 minuten vertraging
Terugbetaling van (een deel) van je vervoerbewijs. Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via je MijnNS-account of dit webformulier. - Je hebt meer dan 60 minuten vertraging
Terugbetaling van vervoerbewijs. Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via je MijnNS-account of dit webformulier. - Je kiest voor een ander vervoermiddel omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking en je maakt hier kosten voor
Je hebt recht op een tegemoetkoming in de kosten voor vervangend vervoer met een maximum van €25,00 óf €0,23 per kilometer met maximum van €25,00 voor gebruik eigen vervoer, als de stakingsregeling van kracht is.
- Je hebt minimaal 30 minuten tot 59 minuten vertraging
-
OV-chipkaart: Vrij-abonnement waarmee je binnen je vrij-periode reist
Je hebt een OV-chipkaart met afgekocht abonnement (Vrij- abonnement) waarmee je, binnen je Vrij-periode, reist of wilt reizen op de stakingsdag. Hieronder zie je per situatie, wat je opties zijn en wat wij je bieden.
- Je hebt minimaal 30 minuten tot 59 minuten vertraging
Terugbetaling van deel van je vervoerbewijs of abonnementsgeld (afhankelijk van je abonnement). Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via je MijnNS-account of dit webformulier. - Je hebt meer dan 60 minuten vertraging
Terugbetaling van je vervoerbewijs of abonnementsgeld (afhankelijk van je abonnement). Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via je MijnNS-account of dit webformulier. - Je ziet af van je geplande reis omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking
Je kunt als de stakingsregeling van kracht is een vergoeding krijgen conform de GTBV-regeling van NS. Dit is alleen van toepassing als je op de dag van staking met NS zou hebben gereisd. Om dit aannemelijk te maken heb je een check-in. Heb je geen check in dan vragen wij je aan te tonen dat je de intentie had om op de stakingsdag met NS te gaan reizen. Op basis van deze informatie bepalen we of we coulance kunnen toepassen als een check-in en check-uit ontbreken. Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via dit webformulier. - Je kiest voor een ander vervoermiddel omdat jouw reis in het geheel niet mogelijk is door de staking en je maakt hier kosten voor
Je hebt recht op een tegemoetkoming in de kosten voor vervangend vervoer met een maximum van €25,00 óf €0,23 per kilometer met maximum van €25,00 voor gebruik eigen vervoer, als de stakingsregeling van kracht is.
- Je hebt minimaal 30 minuten tot 59 minuten vertraging
-
Spoordeelwinkel: E-ticket i.c.m. een hotelboeking
Je hebt een E-ticket i.c.m. een hotelboeking geboekt via de Spoordeelwinkel. Hieronder zie je per situatie, wat je opties zijn en wat wij je bieden.
- Je gebruikt je hotelovernachting en je hebt minimaal 30 tot 59 minuten vertraging op je treinreis
Terugbetaling van (een deel) van je vervoerbewijs. Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via dit webformulier. - Je gebruikt je hotelovernachting en je hebt meer dan 60 minuten vertraging op je treinreis
- Terugbetaling vervoerbewijs. Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via dit webformulier.
- Of kiest voor een nieuw vervangend vervoerbewijs. Vraag hiervoor een couponcode aan bij NS Klantenservice.
- Je gebruikt je hotelovernachting maar je ziet af van je treinreis omdat je meer dan 60 minuten vertraging zou hebben
- Terugbetaling vervoerbewijs. Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via dit webformulier.
- Of nieuw vervangend vervoerbewijs. Vraag hiervoor een couponcode aan bij NS Klantenservice.
- Je gebruikt je hotelovernachting maar je kiest voor een ander vervoermiddel omdat jouw treinreis in het geheel niet mogelijk is door de staking en je maakt hier kosten voor
Je hebt recht op een tegemoetkoming in de kosten voor vervangend vervoer met een maximum van €25,00 óf €0,23 per kilometer met maximum van €25,00 voor gebruik eigen vervoer, als de stakingsregeling van kracht is. - Je ziet af van zowel je hotelovernachting als je treinreis
Terugbetaling van de kosten van je hotelovernachting en vervoerbewijs, als de stakingsregeling van kracht is. Je kunt je geld terugvragen via Klantenservice Spoordeelwinkel.
Kijk voor meer informatie ook op NS.nl/spoordeelwinkel.
- Je gebruikt je hotelovernachting en je hebt minimaal 30 tot 59 minuten vertraging op je treinreis
-
Spoordeelwinkel: E-ticket i.c.m. een uitje
Je hebt een E-ticket i.c.m. een uitje geboekt via de Spoordeelwinkel. Hieronder zie je per situatie, wat je opties zijn en wat wij je bieden.
- Je gebruikt je uitje en je hebt minimaal 30 tot 59 minuten vertraging op je treinreis
Terugbetaling van (een deel) van je vervoerbewijs. Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via dit webformulier. - Je gebruikt je uitje en meer dan 60 minuten vertraging op je treinreis
- Terugbetaling vervoerbewijs. Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via dit webformulier.
- Of kiest voor een nieuw vervangend vervoerbewijs. Vraag hiervoor een couponcode aan bij NS Klantenservice.
- Je gebruikt je uitje maar je ziet af van je treinreis omdat je meer dan 60 minuten vertraging zou hebben gehad
- Terugbetaling vervoerbewijs. Dit regel je door een 'Geld terug bij vertraging'-verzoek in te dienen via dit webformulier.
- Of nieuw vervangend vervoerbewijs. Vraag hiervoor een couponcode aan bij NS Klantenservice.
- Je gebruikt je uitje maar je kiest voor een ander vervoermiddel omdat jouw treinreis in het geheel niet mogelijk is door de staking en je maakt hier kosten voor
Je hebt recht op een tegemoetkoming in de kosten voor vervangend vervoer met een maximum van €25,00 óf €0,23 per kilometer met maximum van €25,00 voor gebruik eigen vervoer, als de stakingsregeling van kracht is. - Je ziet af van zowel je uitje als je treinreis
Omboeking van het uitje en vervoerbewijs naar een andere datum, als de stakingsregeling van kracht is. Je kunt dit regelen via Klantenservice Spoordeelwinkel.
Kijk voor meer informatie ook op NS.nl/spoordeelwinkel.
- Je gebruikt je uitje en je hebt minimaal 30 tot 59 minuten vertraging op je treinreis