Werkzaamheden Amsterdam en Schiphol Airport
In 2025 verbetert ProRail op veel plekken het spoor en de stations in en rondom Amsterdam. Bekijk hieronder wat dit voor jouw reis betekent. En plan je reis vanaf 10 dagen vooraf in de Reisplanner.
Verbeteringen rondom Amsterdam in 2025
ProRail verbetert in heel 2025 veel aan het spoor en de stations in en rondom Amsterdam. Op deze pagina houden we je het hele jaar op de hoogte van wat deze werkzaamheden voor jouw treinreis betekenen.
Hou de pagina dus in de gaten voor de nieuwste informatie over de werkzaamheden. Het kan zijn dat we de pagina in de tussentijd nog aanpassen door nieuwe informatie die wij van ProRail krijgen.
Januari
-
Vrijdag 10 t/m maandag 13 januari
Deze hele periode kunnen wij op Schiphol Airport spoor 4 t/m 6 niet gebruiken. Hierdoor vertrekken treinen van een ander spoor dan je bent gewend en rijden er minder treinen.
Daarnaast rijden er op zaterdag en zondag bijna geen treinen tussen Amsterdam Muiderpoort en Weesp.
- Reis je tussen Amersfoort Centraal of Hilversum en Amsterdam Centraal? Reis dan via Duivendrecht.
- Reis je tussen Weesp en Amsterdam Centraal? Dan heb je een extra overstap op station Muiderpoort.
-
Zaterdag 18 en zondag 19 januari
Er rijden geen treinen tussen Amsterdam Centraal en Haarlem.
- Reis je tussen Haarlem en Amsterdam Sloterdijk? Gebruik dan de NS-bus.
- Reis je tussen Amsterdam Centraal en Leiden Centraal? Dan reis je om via Schiphol.
-
Zaterdag 18 t/m zondag 26 januari
Vanaf Amsterdam Zuid rijden er minder treinen en vertrekken ze van een ander spoor dan je bent gewend. We kunnen namelijk spoor 3 en 4 niet gebruiken.
Vrijdag- en zaterdagnacht vallen een aantal treinen uit. Gebruik op deze tijdstippen de NS-bus.
-
Zaterdag 25 en 26 januari
Vanaf Schiphol Airport rijden er minder treinen en vertrekken ze van een ander spoor dan je bent gewend. We kunnen namelijk spoor 4 t/m 6 niet gebruiken.
-
Maandag 27 en dinsdag 28 januari
Vanaf Amsterdam Zuid en RAI rijden er minder treinen en vertrekken ze van een ander spoor dan je bent gewend. We kunnen namelijk spoor 4 niet gebruiken.
Februari
-
Zaterdag 1 en zondag 2 februari
Van, naar en via Schiphol Airport rijden minder treinen en ze vertrekken van een ander spoor dan je bent gewend.
-
Zaterdag 8 en zondag 9 februari
Van, naar en via Schiphol Airport rijden minder treinen en ze vertrekken van een ander spoor dan je bent gewend.
-
Zaterdag 15 en zondag 16 februari
Vanaf Amsterdam Centraal rijden er minder treinen en vertrekken ze van een ander spoor dan je bent gewend. We kunnen namelijk spoor 7 niet gebruiken.
-
Maandag 17 t/m vrijdag 21 februari
Er rijden geen treinen tussen Amsterdam Bijlmer en Amsterdam Muiderpoort. Tussen deze stations kan je met ons vervoerbewijs met de metro reizen.
Reis je tussen Utrecht en Noord-Holland? Dan reis je om via Schiphol Airport.
Maart
-
Zaterdag 8 en zondag 9 maart
Vanaf Amsterdam Muiderpoort rijden er minder treinen en vertrekken ze van een ander spoor dan je bent gewend. We kunnen namelijk maar de helft van de sporen gebruiken.
-
Woensdag 12 t/m woensdag 26 maart
Van, naar en via Schiphol Airport rijden er minder treinen en vertrekken ze van een ander spoor dan je bent gewend.
Op Schiphol Airport kunnen we namelijk spoor 1 t/m 3 niet gebruiken en op Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI spoor 1.
Van zaterdag 15 t/m zondag 23 maart rijden er ook minder treinen vanaf Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI. We kunnen op deze stations spoor 1 en 2 namelijk niet gebruiken.
Werkzaamheden in de rest van 2025
De volgende werkzaamheden zijn staan gepland voor de rest van 2025. Meer details volgen later.
- Donderdag 10 t/m zaterdag 12 april: Haarlem - Zandvoort
- Woensdag 30 april t/m zaterdag 3 mei: Amsterdam Sloterdijk - Haarlem
- Maandag 14 t/m dinsdag 22 juli: Schiphol - Amsterdam Zuid
- Maandag 21 t/m donderdag 24 juli: Amsterdam Sloterdijk - Haarlem
- Donderdag 16 t/m woensdag 22 oktober: Amsterdam Sloterdijk - Haarlem
- Zaterdag 15 november t/m zondag 7 december: Schiphol - Amsterdam Zuid
Plan je reis in de NS-app
Plan kort van tevoren je reis van deur tot deur in de NS-app of via de Reisplanner. Zo heb je altijd het laatste reisadvies. En
- ontvang meldingen over jouw reis;
- bekijk een schatting van hoe druk een trein is.
Veelgestelde vragen over werkzaamheden
-
Kan ik geld terugvragen bij vertraging?
Bij geplande werkzaamheden passen wij de reis(tijd) aan in de Reisplanner. Het kan zijn dus zijn dat je een langere reistijd hebt dan normaal. Omdat het om geplande werkzaamheden gaat, krijg je geen geld terug als je hierdoor later op je bestemming bent.
Natuurlijk kan je wel geld terugvragen als je trein minstens 30 minuten vertraagd is ten opzichte van de dienstregeling in de Reisplanner.
-
Hoe werkt in- en uitchecken?
Moet je omreizen door werkzaamheden? Check dan in- en uit op het begin- en eindstation zoals je gewend bent. Je betaalt niets extra's als je moet omreizen door werkzaamheden. Opnieuw in- en uitchecken zorgt dus niet voor extra kosten.
Reis je met een NS-bus?
Check dan uit op het station waar je de trein uitstapt en overstapt op de bus. Bij de bus staat een tijdelijke in- en uitcheckpaal. Hier check je opnieuw in en op je bestemming check je uit bij de bushalte.Als je verder reist met de trein, check dan weer in op het station waar je in de trein stapt.
Reis je met ander openbaar vervoer of andere treinvervoerder?
Wanneer wij bij de werkzaamheden adviseren om op deze manier om te reizen, dan hoef je niet in- en uit te checken bij deze vervoerder. Je NS-vervoerbewijs is dan een geldig vervoerbewijs bij deze vervoerder. Je betaalt dus niets extra's.Bijvoorbeeld: wij raden aan om om te reizen met de metro. Dan hoef je bij de metro niet in- en uit te checken. Dit doe je alleen bij de trein op je begin- en eindstation.
-
Kan ik mijn fiets meenemen in een NS-bus?
Nee, je kunt je fiets niet meenemen in de NS-bus. Hier is helaas geen plaats voor.
-
Betaal ik extra als ik moet omreizen?
Als je op hetzelfde station in- en uitcheckt als normaal, dan betaal je niets extra's voor je reis.
Moet je omreizen met een andere vervoerder?
Wanneer wij bij de werkzaamheden adviseren om met een ander vervoerder te reizen, hoef je niet in- en uit te checken bij deze vervoerder. Je betaalt dan niets extra's. Je NS-vervoerbewijs is een geldig vervoerbewijs bij deze vervoerder.Reis je om met een NS-bus?
Ook dan betaal je niet meer dan normaal. Wel moet je uitchecken bij de trein en opnieuw in- en uitchecken bij de NS-bus.Zit er meer dan 35 minuten tussen een uitcheck en incheck?
Dan kan het zijn dat je meer betaalt dan normaal, omdat wij dit zien als nieuwe reis.Heb je teveel betaald?
Bekijk dan deze vragenlijst en kijk of je geld terug kan krijgen. -
Ben je minder mobiel?
Hou dan rekening met:
- een hoge opstap bij de bus.
- langere loopafstanden van en naar de bus.
- dat je mogelijk meer moet staan tijdens het wachten op de bus.
Reis je met een rolstoel of ander hulpmiddel en zetten wij bussen in?
Maak dan gebruik van onze gratis rolstoeltaxi. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.Heb je een visuele beperking en hulp nodig?
Wij helpen je om van of naar het vervangend vervoer te komen. Bel hiervoor met NS Reisassistentie (op 030 235 7822) of chat met NS Klantenservice.
Bekijk alle veelgestelde vragen over werkzaamheden.