In de trein
Reis je met een rolstoel of heb je moeite met in- en uitstappen? We denken graag met je mee! In al onze Sprinters en ICNG-Intercity’s vind je een schuiftrede die aansluit op het perron, zodat je – als het perron op de juiste hoogte is – zelfstandig de trein in en uit kunt rijden.
Schuiftrede
Onze Sprinters en ICNG-Intercity’s hebben een schuiftrede, waardoor je zelfstandig kunt in- en uitstappen bij een perron op de juiste hoogte. Lukt een klein hoogteverschil? Dan gaat in- en uitrijden meestal goed. Heb je minder armkracht of een hulpmiddel met kleine wieltjes of lage voetensteunen? Vraag dan NS Reisassistentie aan. Onze assistentieverleners zijn er om je te helpen.
Vooraf weten of jouw trein toegankelijk is?
Check de NS-app of Reisplanner en gebruik Extra opties om alleen toegankelijke reizen te tonen. Zo zie je meteen waar je zelfstandig kunt reizen en waar assistentie nodig is.
Rolstoelplekken in de trein
De ingang naar de rolstoelplekken herken je aan het blauwe rolstoelicoon op de deur. Bij Sprinters met automatisch sluitende deuren blijft de deur langer open voor meer instaptijd.
Naast of tegenover elke rolstoelplek is een zitplaats voor een begeleider. Alle treinen hebben een rolstoeltoegankelijk toilet, bereikbaar vanaf de rolstoelplek. De markering op de vloer toont waar de rolstoel geplaatst moet worden.
Priority seats
In al onze treinen vind je priority seats, zitplaatsen voor reizigers die extra ondersteuning kunnen gebruiken, zoals mensen met een (mobiliteits)beperking, ouderen of zwangere vrouwen. Deze stoelen zijn dicht bij de deur geplaatst voor makkelijk in- en uitstappen. Je herkent ze aan de pictogrammen van een persoon met een stok of een zwangere vrouw.
Heb je een priority seat nodig en is de stoel bezet? Vraag dan vriendelijk of iemand wil wisselen.
SOS knop
In de nieuwste treinen vind je bij de rolstoelplaatsen en in het toilet een SOS-knop. Deze knop, met een belletje en het woord SOS in reliëf, is rood, heeft ledverlichting en geeft audio-feedback. Als je de knop indrukt, komt je melding bij de machinist, die direct contact opneemt met de hoofdconducteur om actie te ondernemen.
Uitstapzijde checken
In de NS-app vind je de uitstapzijde zodat je je tijdig aan de juiste kant kunt opstellen. Deze informatie is ook beschikbaar als audiobericht via de standaard audiofunctie van je smartphone.
- Instructie voor iOS: tik na het plannen van je reis rechtsonderin op 'Meer' en kies vervolgens voor 'Meer informatie'. Het reisadvies wordt uitgeklapt en toont de uitstapzijde bij elk uit- en overstappunt.
- Instructie voor Android: tik na het plannen van je reis rechtsbovenin op het pijl-icoon. Het icoon verandert en het reisadvies wordt uitgeklapt. Je ziet de uitstapzijde bij elk uit- en overstappunt.
Deze instelling wordt onthouden voor toekomstige reizen. Je kunt de uitstapzijde ook vinden in het reisadvies in de Reisplanner.
Hulpmiddelen
Je rolstoel, scootmobiel of hulphond mag gratis mee in de trein.
Op het station
Welke stationsvoorzieningen zijn er als je reist met een motorische beperking?