Op het station
Als je met een motorische beperking reist, is het belangrijk om te weten hoe toegankelijk het station is. Hier lees je alles wat je moet weten over de voorzieningen op het station.
Toegankelijkheid van het station en perron
- Drempelvrije perrons: bijna elk station in Nederland heeft perrons die drempelvrij bereikbaar zijn, met een lift of hellingbaan.
- Poortjes: is het station alleen toegankelijk via poortjes? Dan is er altijd een extra brede doorgang voor rolstoelen of scootmobielen.
- Perronhoogte: ProRail werkt hard aan het verhogen van de perrons zodat deze aansluiten bij de trein. Bekijk het overzicht van toegankelijke stations op deze lijst.
Gebruik de NS-app om te checken of je jouw reis zelfstandig kunt maken of dat je vooraf NS Reisassistentie moet aanvragen.
Een vervoerbewijs kopen
Koop je vervoerbewijs bij de NS-kaartautomaat of de servicebalie. Betaal met muntgeld of pin, en bij de servicebalie betaal je geen toeslag.
Alle NS-kaartautomaten bieden contactloos betalen en zijn rolstoeltoegankelijk. Op meer dan vijftig stations staan automaten met rolstoelmodus om je saldo op te laden. Het rolstoelsymbool verplaatst de knoppen naar de onderkant van het scherm, zodat je ze gemakkelijk kunt bedienen.
Kun je vanwege een beperking niet zelfstandig met het openbaar vervoer reizen? Met een OV-Begeleiderskaart reist één begeleider gratis met je mee in de trein, metro, tram en bus.
NS Service- en Alarmzuil
Op alle NS-stations zijn er service- en alarmzuilen aanwezig waarmee je dag en nacht een NS-medewerker om informatie kunt vragen. Deze zuilen hebben ook een braillevermelding.
Is er een noodgeval? Dan kun je de SOS-knop gebruiken op de Service- en Alarmzuil.
Thuis voorbereiden
Zo bereid je je reis zo goed mogelijk thuis voor.
In de trein
Welke voorzieningen zijn er in de trein als je reist met een motorische beperking?