Skip to main content

Main navigation

At the station

If you travel with a physical disability, it is not only pleasant to know how accessible the station is; it is absolutely necessary. Which facilities are available at the station for travellers with a disability? This page tells you all about what to expect at the station when you travel with a disability.


  • Toegankelijkheid van het station en het perron

    Bijna ieder perron op elk station in Nederland is drempelvrij bereikbaar via een lift of hellingbaan. Is het station alleen toegankelijk via poortjes, dan is er altijd een poortje met een extra brede doorgang voor je rolstoel of scootmobiel. Daarnaast werkt ProRail hard aan het op de goede hoogte brengen van de perrons. Op deze lijst vind je een overzicht van de toegankelijke stations waar NS-treinen komen. 

    Bekijk in de NS-app of het mogelijk is om jouw reis zelfstandig te maken of dat het nodig is om vooraf reisassistentie aan te vragen.

  • Een vervoerbewijs kopen

    Je kunt op drie manieren reizen met de trein bij NS: 

    • Met een online gekocht E-ticket. Deze print je thuis en neem je mee tijdens je reis.
    • Met je persoonlijke of anonieme OV-chipkaart. Hier laad je saldo op en hiermee check je in en uit tijdens je reis.
    • Met een bij de NS-kaartautomaat of servicebalie gekochte, eenmalige OV-chipkaart.

    Wil je op het station een vervoerbewijs kopen? Dan kan dat bij de NS-kaartautomaat en bij de servicebalie. Bij zowel de kaartautomaat als de servicebalie kun je betalen met muntgeld en pin. Uiteraard betaal je geen balietoeslag als je jouw kaartje koopt bij de servicebalie. 

    Kun je vanwege een beperking niet zelfstandig met het openbaar vervoer reizen? Met een OV-Begeleiderskaart reist één begeleider gratis met je mee in de trein, metro, tram en bus.

  • Rolstoelvriendelijke NS-kaartautomaat

    Alle NS-kaartautomaten zijn voorzien van de mogelijkheid tot contactloos betalen. Deze functionaliteit is geplaatst op een hoogte die ook voor rolstoelgebruikers benaderbaar is. Naast de standaard NS-kaartautomaten vind je op ruim vijftig stations een automaat waar je alleen saldo op kunt laden. Deze automaten staan binnen de poortjes en beschikken over een rolstoelmodus. Bij deze automaten zie je, na het plaatsen van je OV-Chipkaart op de OV-Chipkaartlezer, linksonder op het scherm een rolstoelsymbool staan. Als je hierop drukt, verplaatsen de knoppen zich naar de onderste helft van het scherm. Daarnaast zitten het pinapparaat en de OV-chipkaartlezer laag. Op deze manier kun je eenvoudig je saldo opladen.

  • Hulp bij de NS-kaartautomaat

    Heb je op het station behoefte aan hulp bij de kaartautomaat? Dan kun je gratis bellen naar 0800-0540 (dag en nacht bereikbaar) Dit nummer, en het automaatnummer, staan ook voelbaar weergegeven aan de rechterbovenkant van de automaat. Een medewerker bedient de automaat dan op afstand voor je.

  • NS Service- en Alarmzuil

    Op alle NS-stations zijn er service- en alarmzuilen aanwezig waarmee je dag en nacht een NS-medewerker om informatie kunt vragen. Deze zuilen hebben ook een braillevermelding. 

    Is er een noodgeval? Dan kun je de SOS-knop gebruiken op de Service- en Alarmzuil. 

There are several facilities available on the train for travellers with a physical disability. For a description, see the facilities on the train.