Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Vrouw checkt NS Reisplanner op mobiele telefoon

Thuis voorbereiden

Reis je met een motorische beperking en wil je thuis je reis voorbereiden? Dan zijn er verschillende mogelijkheden. Zo kun je in de NS-app alvast je toegankelijke reis plannen en bekijken welke voorzieningen aanwezig zijn op jouw station. Ook kun je je reis boeken met NS Reisassistentie, waarbij een assistentieverlener je helpt bij de in- en uitstap. Op deze pagina lees je alles over je reis thuis voorbereiden als je reist met een motorische beperking.


  • Plan je reis in de NS-app of Reisplanner

    Al onze Sprinters, en Intercity’s van het type ICNG, hebben een schuiftrede waardoor je, als de perrons door ProRail op de goede hoogte zijn gebracht, zelf de trein in en uit kunt rijden. Hoe handiger en wendbaarder je bent met jouw hulpmiddel, des te makkelijker het is om zelfstandig te reizen. Lukt het om een klein hoogteverschil te overbruggen, dan zal ook het in- of uitrijden van de trein je goed afgaan. Heb je verminderde armspierkracht of een hulpmiddel met kleine steunwieltjes of voetensteunen die erg laag zijn, dan raden we je aan NS Reisassistentie te boeken. 

    In de NS-app kun je checken of een toegankelijke in- en uitstap mogelijk is of dat het nodig is om assistentie aan te vragen. Om de mogelijkheden op het door jou gewenste traject te bekijken, plan je een reis in de NS-app of op ns.nl. Bij de Extra opties kun je “Toon alleen toegankelijke reizen” aanvinken. Je krijgt dan inzicht waar je op het gekozen traject zelfstandig in en/of uit de trein kunt rijden en waar het nodig is om reisassistentie aan te vragen. 

    De ingang naar de rolstoelplekken in de trein herken je aan een blauw rolstoelicoon op de buitenkant van de deur. Bij Sprinters met automatisch sluitende deuren blijven deze deuren langer open, zodat je meer tijd hebt om de trein te betreden. Ga vervolgens naar de rolstoelplaats. Naast of tegenover elke rolstoelplek is ten minste één zitplaats beschikbaar voor een begeleider. In al onze treinen is een rolstoeltoegankelijk toilet aanwezig, dat bereikbaar is vanaf de rolstoelplek. Een aanwijzing voor de opstelling van de rolstoel is in de vloer zichtbaar. De positie van de rolstoel (waar de rolstoel met de rug tegenaan moet staan) wordt met deze vloermarkering duidelijk gemaakt. 

    Nog niet eerder zelfstandig gereisd? Vraag dan gerust NS Reisassistentie aan en ervaar samen met de assistentieverlener het in- en uitrijden van de trein.

     

  • Check welke trein op jouw traject rijdt

    Onze nieuwste sprintertreinen van het type SNG en Flirt hebben een schuiftrede waardoor je in de meeste gevallen zelf de trein in en uit kunt rijden. Je checkt in de NS-app en de Reisplanner op NS.nl eenvoudig of deze trein rijdt, door jouw reis te selecteren en te klikken op de informatie over de trein.

    Hoe handiger en wendbaarder je bent met jouw hulpmiddel, des te makkelijker het is om zelfstandig te reizen. Lukt het je om een klein hoogteverschil te overbruggen, dan zal ook het in- of uitrijden van de trein je goed af gaan. Heb je verminderde armspierkracht of een hulpmiddel met kleine steunwieltjes of voetensteunen die erg laag zijn, dan raden we je aan NS Reisassistentie te boeken.

    Kies voor het inrijden altijd de deur met het blauwe rolstoelicoon. Deze deur blijft langer open dan de andere deuren zodat je de tijd hebt. Ga vervolgens naar de rolstoelplaats. Daar is ook een stoel voor een eventuele begeleider. Vanaf de rolstoelplaats is het rolstoeltoegankelijk toilet bereikbaar.

    Uitzondering vormt de sprintertrein van het type SLT dat nog niet is voorzien van een toilet. NS werkt hard aan de ombouw van deze treinen en eind 2021 hebben alle SLT-treinen een schuiftrede en een rolstoeltoegankelijk toilet.

    Nog niet eerder zelfstandig gereisd? Vraag dan gerust NS Reisassistentie aan en ervaar samen met de assistentieverlener het in- en uitrijden van de trein. Altijd hulp als het nodig is!

  • Vraag een OV-Begeleiderskaart aan

    Met een OV-Begeleiderskaart reist één begeleider gratis met je mee in de trein, metro, tram en bus. Een OV-Begeleiderskaart staat op jouw naam, dus je kunt bij iedere reis kiezen wie je meeneemt als begeleider. Reizen er meerdere begeleiders met je mee, dan moeten zij een geldig vervoerbewijs hebben

    Lees alles over de OV-Begeleiderskaart.

  • Vraag NS Reisassistentie aan voor je reis

    Hulp nodig bij het in-, over- of uitstappen? Met NS Reisassistentie helpt een opgeleide assistentieverlener je bij het in- en uitstappen. Je kunt NS Reisassistentie op drie manieren boeken: online via NS Reisassistentie, in de NS-app of telefonisch via 030-2357822. Voor het online boeken van NS Reisassistentie maak je eenmalig een Mijn NS-account aan. Op dit moment kun je NS Reisassistentie aanvragen voor de meeste stations.

    Lees alles over NS Reisassistentie.

In de trein

Welke voorzieningen zijn er in de trein als je reist met een motorische beperking?

Op het station

Welke stationsvoorzieningen zijn er als je reist met een motorische beperking?