Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

In- of uitchecken vergeten

Soms vergeet je wel eens in of uit te checken. Geen zorgen, wij leggen je hier uit wat je dan het beste kan doen. In sommige situaties kan je recht hebben op een vergoeding. Met onze vragenlijst ontdek je in een paar klikken of en hoe je geld terug kan vragen.


Let op: Vanaf 1 januari 2025 kan een vergeten check-uit bij NS voor een rit bij NS maximaal drie keer per kalenderjaar worden gecorrigeerd. Dit geldt voor iedereen en voor alle manieren van corrigeren, of het nu automatisch is met NS Flex, via de Vergeten Check-out Service, of handmatig via Mijn NS, Mijn NS Zakelijk, of NS Klantenservice. Deze correcties worden bij elkaar opgeteld tot maximaal 3 keer per kalenderjaar.

Hiermee wijzigen 1 januari a.s. de voorwaarden voor automatische ritprijscorrectie na een vergeten check-uit voor NS Flex (artikel 16.1 t/m 16.3 Productvoorwaarden NS Flex) en NS-Business Card (artikel 25 Productvoorwaarden NS-Business Card). Hiernaast wijzigen ook de Voorwaarden Restitutie bij Vergeten Check-Out (artikel 8 en 9). Ben je NS Flex klant en ben je het niet eens met de wijziging? Dan kun je je NS Flex abonnement met onmiddellijke ingang opzeggen.  

Lees hier meer over de wijziging.

Uitchecken vergeten

  • Met OV-chipkaart

    Ben je vergeten uit te checken? Dan heb je nog tot 6 uur na het inchecken de tijd om uit te checken bij een paaltje of poortje van NS. Doe dit, bij een poortje, wel aan de uitcheckzijde ervan.​

    ​Lukt het uitchecken niet op tijd? Voor een reis met een NS-trein wordt er voor reizigers met een Flex-abonnement of reizigers die op saldo reizen en gebruik maken van de Vergeten check-uit service eerst op basis van eerdere reizen geprobeerd om automatisch je reis aan te vullen. Hier hoef je zelf niets voor te doen.​

    ​Wordt de reis niet automatisch aangevuld? Dan heb je een vergeten check-in of check-uit en wordt er een correctie- of instaptarief in rekening gebracht. Als je rit minder kostte dan het correctie- of instaptarief, dan kan je dit zelf terugvragen in MijnNS of via uitcheckgemist.nl. Als je een flex-abonnement hebt, dan is het alleen mogelijk om geld terug te vragen in MijnNS.​

    1. Ga naar je reishistorie in MijnNS.
    2. Ga naar de reis met missende in- of uitcheck. Onder je reis komt er (na 48 uur) een link te staan naar het Geld terug-formulier.
    3. Vul dit formulier in om geld terug te vragen.
  • Met NS-Businesscard

    Je hebt een incomplete rit en hierdoor misschien te veel betaald voor je reis.​

    Als we op basis van je reisgeschiedenis bijna zeker weten op welk station je een gemiste in- of uitcheck hebt, passen we dit automatisch aan. Je krijgt een e-mail waarin wij dit bevestigen. Weten we dit niet zeker? Dan krijg je een e-mail waarin staat dat je bent vergeten in- of uit te checken en dat er daarom een correctietarief in rekening wordt gebracht. Je kan je rit dan zelf aanpassen in Mijn NS Zakelijk, waardoor je het teveel betaalde terugkrijgt.​

  • Met betaalpas (of mobiel betalen)

    Reis je met je betaalpas en ben je vergeten uit te checken? Vanaf 6 dagen nadat het correctietarief van je rekening is afgeschreven, kan je de gemiste uitcheck aanpassen bij OVpay. Dit doe je als volgt:​

    1. ​Ga naar je reisoverzicht op OVpay.nl
    2. Zoek je reis op met je NLOV-referentienummer en het afgeschreven bedrag
    3. Vul het ontbrekende eindstation in

    ​Na maximaal 7 dagen krijg je het teveel betaalde bedrag terug op je rekening.​

  • Bij een andere OV-vervoerder

    Ben je vergeten uit te checken bij een andere vervoerder? Dan kun je alleen op uitcheckgemist.nl aangeven op welk station je wilde uitchecken. Na je aanvraag verrekent de andere vervoerder het verschil tussen het correctietarief en je ritprijs. ​

    Vergeet je meer dan 3 keer per kalenderjaar om uit te checken? Neem dan contact op met de vervoerder zelf.​

    ​Let op: de vervoerder heeft niet altijd zicht op welke kosten (ritprijs, correctietarief) in rekening zijn gebracht als dit via een NS-factuur (NS Flex of NS-Business Card) is gegaan. Het kan dus zijn dat de andere vervoerder jou om informatie van de NS-factuur vraagt. ​

Overig

  • Inchecken vergeten

    • Is je treinreis al begonnen? Als je treinreis al is begonnen en je bent niet ingecheckt, dan heb je geen geldig vervoerbewijs. Dat is niet toegestaan. Je kunt dan een boete krijgen. Ook als je tijdens de reis nog een kaartje koopt. Je vervoerbewijs moet namelijk tijdens de gehele treinreis geldig zijn. Meld je daarom zo snel mogelijk bij de hoofdconducteur.
    • Is je treinreis nog niet begonnen? Loop dan alsnog naar een poortje of paaltje om in te checken. Let bij een poortje op dat je dit aan de incheckzijde van het poortje doet.​
    • Is je treinreis afgelopen en kom je er achteraf achter?​ Als je niet in- en wel uitgecheckt bent, wordt er een instap- of correctietarief in rekening gebracht. Het is mogelijk om dit te laten corrigeren naar de juiste ritprijs.​ Je kan dit zelf makkelijk en snel doen. Het is afhankelijk van jouw situatie hoe je dit doet. Kijk bij bovenstaande vragen over Uitchecken vergeten, hoe je dit regelt voor jouw situatie.​ Let op: het kan tot 48 uur duren voordat het mogelijk is om je gemiste incheck zelf aan te passen.
  • Geld terugvragen van een correctie- of instaptarief

    Als het niet is gelukt om in- of uit te checken, dan wordt er een correctie- of instaptarief in rekening gebracht. Kostte je rit minder dan het correctie- of instaptarief? Dan kan je het verschil zelf terugvragen. ​

    Dit doe je door je gemiste in- of uitcheck aan te passen. Hoe je dit doet is afhankelijk van de situatie. Start de vragenlijst of kijk bij de antwoorden bij Uitchecken vergeten hoe je je geld kan terugkrijgen voor jouw situatie.​

  • Per ongeluk in- of uitgecheckt met mijn betaalpas

    Als je per ongeluk hebt in- of uitgecheckt met je betaalpas (of creditcard of mobiel betalen) en er geld is afgeschreven van je betaalrekening met als kenmerk NLOV met 14 cijfers en letters, dan is het in veel situaties mogelijk om geld terug te vragen.​

    Je kan gebruik maken van deze vragenlijst, waarin we je uitleggen hoe je geld terug kan krijgen.​

     

  • In-of uitgecheckt bij de verkeerde vervoerder

    Als je per ongeluk hebt ingecheckt bij NS en hebt uitgecheckt bij een andere vervoerder of andersom, dan kan het zijn dat je bij beide vervoerders een gemiste in- of uitcheck hebt en het instap- of correctietarief twee keer in rekening is gebracht. Afhankelijk van je situatie zijn er verschillende acties. Kijk hieronder wat voor jouw situatie van toepassing is:​

    • Gereisd met NS én met een andere vervoerder en bij beide een gemiste in- of uitcheck​
    1. Voor het gedeelte dat je hebt gereisd met de NS-trein corrigeer je je reis via uitcheckgemist.nl (alleen voor reizigers die op saldo reizen) of via je reishistorie in Mijn NS. Let hierbij op dat je incheck- en uitcheckstation overeenkomen met het gedeelte van de reis wat je hebt afgelegd met NS.
    2.  Voor het gedeelte dat je met een andere vervoerder hebt gereisd corrigeer je de gemiste in- of uitcheck via uitcheckgemist.nl. Let hierbij op dat je incheck- en uitcheckstation overeenkomen met het gedeelte van de reis wat je hebt afgelegd met de trein van een andere vervoerder.​
    • Alleen met NS gereisd, maar toch een vergeten check-uit bij een andere vervoerder​

    Je kan de gemiste in- of uitcheck van je reis met een NS-trein corrigeren via uitcheckgemist.nl (alleen voor reizigers die op saldo reizen) of Mijn NS. De gemiste in- of uitcheck bij de andere vervoerder kan je corrigeren via uitcheckgemist.nl. Aangezien je niet hebt niet gereisd met de andere vervoerder, kun je het instap- of correctietarief terugvragen. Vul dan bij de in- en uitchecklocatie hetzelfde station in.​​

    • Alleen gereisd met een andere vervoerder, maar toch een vergeten check-uit bij NS​

    Je kan de vergeten check-uit voor de reis die je hebt gemaakt met de andere vervoerder corrigeren via uitcheckgemist.nl. Aangezien je niet hebt gereisd met NS, kun je het volledige instap- of correctietarief terugvragen. Dit kan via NS Klantenservice. ​

     

Veelgestelde vragen

  • Hoelang duurt het voor ik het geld op mijn rekening ontvang?​

    • Geld terug via Mijn NS​

    Na je aanvraag in Mijn NS verrekenen we het verschil tussen het correctietarief (voor NS Flex-abonnementen of NS-Business Card) en je ritprijs op je volgende factuur. Of we storten het verschil tussen het instaptarief (voor abonnementen op saldo) en je ritprijs binnen 2 weken automatisch terug op je bankrekening.​

    • Geld terug via Uitcheckgemist​.nl

    Na je aanvraag krijg je een e-mail waarin staat wanneer je je geld terugkrijgt. Reis je met NS dan hoef je niet meer langs een ophaalautomaat. Je saldo staat bij het inchecken direct op je kaart! Je kunt het geld dat je terugkrijgt ook nog steeds ophalen bij een NS-kaartautomaat. Kies bij de automaat voor ‘Ophalen bestelling’. ​

     

  • Hoe werkt de automatische correctie bij vergeten check-uit?​

    We hebben een speciale service waarmee een vergeten check-uit automatisch voor je wordt gecorrigeerd.​ Als je vergeet uit te checken, dan wordt er een correctietarief in rekening gebracht. NS helpt je via deze service met het corrigeren hiervan. Dat kan op twee manieren:​

    • ​Kunnen we op basis van je andere in- en uitcheckgegevens met minstens 80% zekerheid bepalen op welke locatie je jouw check-uit gemist hebt? Dan corrigeren we de vergeten check-uit automatisch en krijg je gewoon de juiste ritprijs in rekening gebracht.​
    • Is die 80% zekerheid er niet? Dan ontvang je een notificatie per e-mail, waarin staat dat je bent vergeten uit te checken en dat er een correctietarief in rekening is gebracht. Je kunt je rit dan zelf corrigeren in je Mijn NS (Zakelijk) account.​

    ​De Vergeten Check-Uit Service is beschikbaar voor NS-Business Card-klanten, NS-Flex klanten en klanten die op saldo reizen en daarbij toestemming hebben gegeven aan NS voor Serviceberichten en het delen van reisgegevens.​

    Let op: de Vergeten Check-Uit Service werkt alleen bij ritten die gemaakt zijn bij NS. 

    Bekijk hier hoe wij automatisch corrigeren​.

    Klopt de automatische correctie niet? Neem dan contact op met NS Klantenservice.​

     

  • Ik ben vergeten in te checken en heb na controle in de trein een boete gekregen. Wat nu?​

    Geen geldig vervoerbewijs in de trein of in het reizigersgebied achter de NS-poortjes of paaltjes op een station? Dat is niet toegestaan en dus zal de conducteur of Veiligheid en Service (V&S)-medewerker je een kaartje verkopen en daarbij de wettelijke verhoging van €50 in rekening brengen volgens onze voorwaarden.​

    Kun je niet direct contant betalen? Dan krijg je Uitstel van betaling (UVB) indien je je kunt identificeren en krijg je een betaalverzoek toegestuurd dat je binnen 14 dagen moet betalen.​

  • Er is een correctietarief in rekening gebracht, omdat er meer dan 60 minuten tussen in- en uitcheck op hetzelfde station zat. Wat nu?

    Als je incheckt en meer dan 60 minuten later uitcheckt op hetzelfde station, gaan wij ervan uit dat je hebt gereisd. Daarom betaal je een correctie- of instaptarief. Kijk hier voor meer info.​

    Heb je niet kunnen reizen door vertraging? Dan kan je eenvoudig je geld terugvragen via Mijn NS of via het Geld terug bij vertraging-formulier.​

     

Vragen over wijziging van de voorwaarden voor corrigeren van vergeten check-uit

  • Wat betekent dit voor de automatische ritprijscorrectie van NS Flex?

    Voor het corrigeren van een vergeten check-uit met NS Flex geldt vanaf 1 januari 2025 een maximum van drie keer per kalenderjaar. Dit maximum geldt voor alle correcties: zowel automatische ritprijscorrectie door NS als eventuele handmatige correcties door jezelf. Wat er in artikel 16.1 van de Productvoorwaarden NS Flex staat (Prijsbepaling bij een vergeten check-uit bij NS) kan vanaf 1 januari maximaal drie keer per kalenderjaar worden toegepast door NS. Bekijk hier de nieuwe voorwaarden van NS Flex.

    Als NS geen automatische ritprijscorrectie kan toepassen, omdat we niet zeker weten op welk station je bent vergeten uit te checken, of als er al drie keer dat kalenderjaar een correctie is toegepast, dan zal NS het correctietarief in rekening brengen (zie artikel 15 van de Productvoorwaarden NS Flex). De hoogte van het correctietarief is afhankelijk van je abonnement.

    • Reis je in je vrij reizen periode (100% korting) dan betaal je een correctietarief van € 0 (bijvoorbeeld bij een Altijd Vrij abonnement)
    • Reis je in je kortingsperiode (bijvoorbeeld met 40% korting) dan betaal je een correctietarief van € 12 (reizen op rekening)
    • Reis je buiten je kortingsperiode van je abonnement of zonder abonnement, dan betaal je € 20 

    Lees hier meer over het instap- en correctietarief.

  • Wat betekent dit als ik gebruikmaak van de vergeten Check-out Service van NS?

    Maak je gebruik van onze speciale ‘vergeten Check-out’ service waarbij we automatisch een vergeten check-uit voor je corrigeren? Het maximum van drie correcties op een gemiste check-out geldt ook hier. Een gemiste check-out die we automatisch voor je corrigeren telt mee in het maximum van drie per kalenderjaar.

    Voor wie geldt dit? Dit geldt voor klanten die op saldo reizen en daarbij toestemming hebben gegeven aan NS voor Serviceberichten en het delen van reisgegevens.​ 

  • Wat betekent dit voor klanten met een NS-Business Card?

    Voor het corrigeren van een vergeten check-uit met een NS-Business Card geldt vanaf 1 januari 2025 de limiet van drie keer per kalenderjaar. De limiet geldt ongeacht of het een automatische correctie als gevolg van de Dienst Vergeten Check-Uit betreft of een correctie van het correctietarief dat in rekening is gebracht. We hebben onze Productvoorwaarden NS-Business Card hierop aangepast. Wat dit precies betekent lees je in artikel 25 van deze productvoorwaarden.

    Nadat de limiet is bereikt zal NS bij een vergeten check-uit het correctietarief in rekening brengen. De hoogte van het correctietarief is afhankelijk van je abonnement. Deze tarieven kan je terugvinden in artikel 9.3 van onze productvoorwaarden.

  • Hoe worden de maximaal drie vergeten check-uit correcties bekeken?

    Als je een correctieverzoek indient, controleren we of je al drie keer een vergeten check-uit hebt laten corrigeren voor een reis in dat kalenderjaar. Als je dat maximum al hebt bereikt, wordt je verzoek afgewezen.

    Een door NS foutief automatisch gecorrigeerde gemiste check-uit die jij moet corrigeren via Mijn NS Zakelijk of NS Klantenservice telt niet mee bij het maximum aantal.

  • Wat gebeurt er als ik over mijn maximum aantal correcties heen zit?

    Als in een kalenderjaar al drie keer een vergeten uitcheck van je is gecorrigeerd, dan wordt er bij de volgende vergeten uitcheck een instap- of correctietarief gerekend. Het instap- en correctietarief is afhankelijk van je abonnement.

    • Reis je in je vrij reizen periode (100% korting) dan betaal je een correctie- of instaptarief van € 0 (bijvoorbeeld bij een Altijd Vrij abonnement)
    • Reis je op rekening in je kortingsperiode (bijvoorbeeld met 40% korting, of Traject Vrij) dan betaal je een correctietarief van € 12
    • Reis je op saldo in je kortingsperiode dan betaal je een instaptarief van € 10
    • Reis je buiten je kortingsperiode van je abonnement of zonder abonnement, dan betaal je een correctie- of instaptarief van € 20 

    Lees hier meer over het instap- en correctietarief.