Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Historie van Luister’NS

In 1995 is NS gestart met een emotie verwerkingsprogramma naar aanleiding van het overlijden van een hoofdconducteur na een steekpartij in Harlingen in 1991. Het programma begon als pilot en is na een jaar, op verzoek van scholen, gestart met de naam Luisteris als preventief voorlichtingsprogramma voor jongeren van 9 tot 20 jaar. Sindsdien is Luisteris verder ontwikkeld.


Kern van het programma

Machinisten, hoofdconducteurs en medewerkers van Veiligheid en Service bespreken met jongeren op scholen of andere instanties wat het effect is van ongewenst gedrag op en rondom het spoor en de stations. Ook is er aandacht voor het effect van agressie en groepsgedrag van jongeren tegen medereizigers en personeel. Tijdens de voorlichting worden persoonlijke ervaringen gedeeld en is er ruimte voor vragen en dialoog. Het beoogde resultaat is dat jongeren hun gedrag aanpassen en er minder veiligheidsincidenten zijn. Voorlichting is hiermee een belangrijk onderdeel in het palet aan maatregelen op het gebied van veiligheid welke NS neemt.

Het doel van het programma is met Luister’NS ongewijzigd, namelijk preventief bijdragen aan spoorwegveiligheid.

Film Knalrood

Het voorlichtingsprogramma Knalrood wordt ondersteund met de gelijknamige film Knalrood (getoetst door de NICAM kijkwijzer). In de film worden leerlingen meegenomen in de belevingswereld van de machinist. Tijdens het rijden van de trein wordt hij geconfronteerd met mogelijk gevaarlijke situaties rond het spoor door onveilig gedrag van voetgangers.

Film Moondog

Voorlichtingsprogramma Moondog wordt ondersteund met de gelijknamige film Moondog (getoetst door de NICAM kijkwijzer). De film gaat over agressie, onmacht, groepsgedrag, misverstanden en liefde. In de film passeren de mogelijke gevolgen voor slachtoffer en dader de revue. en fietsers bijvoorbeeld bij een spoorbaan.

Wie zijn we nu?

De voorlichters koppels bestaan uit verschillende functiegroepen. Waar we voorheen een koppel machinisten of hoofdconducteurs naar scholen/ instanties stuurden, hebben we nu een mix van hoofdconducteurs, machinisten en veiligheid & service collega’s. 

Door deze mix aan functies kunnen we veel van elkaar leren en nog meer vertellen over wat het gedrag van jongeren voor hen betekent. Wat maakt die spoorwegovergang gevaarlijk? Welke gevolgen hebben agressie en geweld voor de toekomst van deze jongeren? Kun je dan nog bij de politie werken, het leger werken? Wat is een VOG en waar hebben zij dat in de toekomst voor mogelijk voor nodig?