Terugkoppeling
Onze Luister'NS voorlichters over hun werk.
Remco, Imerson en Stefan
Ik (Remco) vond het wel spannend want het was de eerste keer zonder mijn maatje Kevin en de eerste "echte" dag met Imerson. Daarnaast zijn we vorig jaar ook bij deze school langsgeweest en dat was een uitdagende dag.
Gisteren ging het heel goed. Er waren 3 verschillende klassen met 3 verschillende energieniveaus maar Imerson gaat heel leuk met de kinderen om, heeft een relaxte uitstraling maar houdt ook orde. Dat pikten de leeringen ook op dus daardoor verliep het op een hele prettige manier. Ook Stefan heeft lekker meegedaan en verhalen verteld die indruk maakten. De leraren waren heel tevreden over de lessen. Al met al een goede dag.
Jos en Alex (conducteur en machinist)
Wij zjin Jos en Alex, conducteur en machinist in het dagelijks leven. Ook als wij voor de klas staan, alleen vertellen we nu over ons werk. Over hoe mooi en leuk het is. Maar ook dat we op een plek werken waar soms gevaarlijke of nare dingen gebeuren. Hier mochten we op Het Avontuur in Dalfsen over vertellen.
In het begin was de klas rustig, een beetje verlegen en afwachtend. Maar hoe verder we kwamen in ons verhaal, hoe meer vragen we kregen. We bouwden samen met de klas rustig op naar het moment waarop we de film gingen kijken. Een waarschuwing vooraf dat het misschien heftig zou zijn, en dat we het er daarna samen over zouden hebben. Na de film samen met de klas geëvalueerd wat er gebeurde in de film, waarom er bepaalde beslissingen werden gemaakt en hoe de klas het anders zou doen. Het feit dat er ná de les nog leerlingen met vragen naar ons toe kwamen, maakte het een geslaagde voorlichting. Voor de kinderen leerzaam, voor ons een goed gevoel!
Erica de Bruin en Jurgen Karijopawiro (Voorlichters)
Dinsdag 1 November mochten Jurgen en ik (Erica) met ons Luister’NS verhaal naar Lemelerveld. Op PBS de Regenboog werden wij hartelijk ontvangen door juffrouw Nadien en haar groep 7/8. Na het voorstellingsrondje van Jurgen en de uitleg over ons werk brandde de eerste vragen los. Wat een enthousiasme en energie kwam er uit deze klas. Maar ja, we hadden ook nog een filmpje met een verhaal wat we wilden laten zien. Na eerst de klas verteld te hebben dat het best een pittig filmpje kon zijn en dat ze gerust hun ogen dicht mochten doen of wegkijken als het spannend werd zijn we de film Knalrood gaan kijken.
Samen met juf Nadien hebben we met een half oog de klas in de gaten gehouden. Bij het spannende moment kreeg de juf een seintje, waarna zij de klas waarschuwde. Telkens weer merk je wat voor impact deze film heeft op de kinderen, de leerkracht maar ook op ons voorlichters. Nadat iedereen bekomen was schoot de ene vinger na de andere de lucht in. Tja en dan ben je de enige machinist in de klas. Gelukkig kwamen er ook vragen voor Jurgen over zijn aandeel in het verhaal, maar ook over zijn ervaringen in en om de trein.
Tussendoor pakten we momenten terug uit de film, zoals de rotzooi die op het spoor gelegd werd en dat het mogelijk is dat er over beide sporen in dezelfde richting een trein kan rijden. Deze klas was ook heel scherp in het observeren van de reactie van de machinist op de aanrijding. En daarna bij de dokter. Als laatste hebben wij de leerlingen ook nog gewezen op gedrag op het perron, wat de kinderen heel goed begrepen. Na een uurtje waren de koppies vol, en de concentratie weg. Tijd om ze te bedanken en ze een kleinigheidje als aandenken te geven.
Kortom, Jurgen en ik hebben een hele leuke middag met deze groep jonge mensen doorgebracht.
En wij willen juffrouw Nadien en haar leerlingen hiervoor hartelijk bedanken.
Moniek van Loon (Stafmedewerker Luister’NS)
Als Stafmedewerker ben ik verantwoordelijk voor de gastlessen die we met Luister’NS geven. En wanneer je verantwoordelijk bent, moet je ook weten hoe het is. Toen ze op de school van mijn dochter aan mij de vraag stelde of ik wat wilde komen vertellen over de trein en mijn werk bij NS, twijfelde ik dan ook geen moment. Natuurlijk wilde ik dat. Een superleuke ochtend heb ik samen met de kinderen van groep 1 en 2 beleefd, veel vragen kwamen al snel mijn kant op.
- Hoe hard kan een trein rijden?
- Moet je een trein ook tanken?
- Hoeveel mensen passen er in een trein?
Dit zijn niet de dingen die we normaal met Luister’NS bespreken in groep 7 – 8 en het voorgezet onderwijs, maar alsnog vond ik het onwijs leuk om te doen. Dit alles maakt dat ik nog meer gemotiveerd ben om in het najaar de gastlessen weer te realiseren, samen met mijn groep van 48 voorlichters die misschien wel nog enthousiaster zijn dan dat ik dat ben.
Sigrid de Vries (Voorlichter)
Tijdens een voorlichtingsdag hadden mijn maatje en ik het best lastig om de zeer aanwezige, best lastige leerlingen, in deze volle klas in het gareel te houden. Zelfs de leraar had het er moeilijk mee. Bij de uitleg wat een hoofdconducteur bij het laten vertrekken van een trein doet, is een verspreking dan ook zo gemaakt.
"De hoofdconducteur heeft te maken met het veilig en op tijd laten vertrekken van de trein. Als het tijd is en het seinbeeld veilig, dan kijkt je eerst of er geen reizigers meer in- of uitstappen. Dan fluit de conducteur op z'n blaas ten teken dat de treindeuren dicht gaan en niemand meer in- of uit mag stappen."
De hele klas en mijn Luisteris maatje keken me aan van wat zeg jíj nou? Ik de onschuld zelf had geen idee.... tot het herhaald werd door een leerling. Dus ik direct: "Kijk zo lenig ben ik nou."
Daarna hebben we allemaal zo ontzettend de slappe lach gekregen, echt heel leuk.
Wat schetste onze verbazing na dit voorval? Hele andere leerlingen kwamen tevoorschijn. We hebben de rest van de voorlichting een super leuke, aandachtige en meewerkende klas gehad. Ook na afloop bleven ze rondhangen en stelden ze allerlei vragen, dus zo makkelijk kan het zijn.
Rob Hansen (Voorlichter)
Hier een foto van een voorlichting bij het Zuiderlicht College in Amsterdam. Willem mijn toenmalige maatje was serieus voorlichting aan het geven en ondertussen vroeg ik een scholier om een foto van mij en mijn "vriend" te nemen. Onze MSO was toen ook mee en die wist niet hoe ze het had toen ik dit deed. Achteraf hebben we hard gelachen met z'n drieën.