Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Geld terug bij vertraging

Heb je vertraging gehad met een trein van NS? Dan kun je een aanvraag indienen om reiskosten terug te krijgen. Dit kan al vanaf een half uur vertraging, en bij de hogesnelheidslijn (Intercity direct of de Intercity Den Haag-Eindhoven via Breda) zelfs al vanaf een kwartier. Alle informatie over geld terug bij vertraging staat op deze pagina bij elkaar.


Goed om te weten: je krijgt géén geld terug als … 

  • ... je reiskosten lager zijn dan € 2,30.  
  • ... vooraf al een langere reistijd was aangekondigd. 
  • ... een andere vervoerder dan NS de vertraging veroorzaakte. 
  • ... je geen geldig vervoerbewijs had. 
  • ... je een aanvraag 3 maanden of langer na reisdatum indient.
  • ... er een ‘bijzonder geval van overmacht’ was, zoals een landelijke stroomstoring.

Hoeveel vergoeding krijg je?

De hele ritprijs, een deel ervan, of een vast bedrag: hoeveel geld jij terugkrijgt, hangt af van jouw situatie. Zoals welk vervoerbewijs je gebruikte en hoeveel vertraging je had. Bij meer dan een uur vertraging krijg je vaak de hele ritprijs vergoed, en bij kortere vertraging de helft. Alle details vind je in onze vergoedingentabel.

Bekijk hier de Voorwaarden Geld Terug bij Vertraging en de Voorwaarden Geld Terug bij Vertraging voor de Intercity direct.

Hoe vraag je een vergoeding na vertraging aan?

Hoe je geld terug moet vragen voor je vertraging? Dat hangt ervan af. Wat voor treinkaartje had je? Reisde je met de hogesnelheidslijn, in Nederland of daarbuiten? Hier is een overzicht van alle mogelijkheden. 

Let op: je kunt je aanvraag pas 24 uur ná je reis indienen.

  • OV-chipkaart of eenmalige chipkaart

    Heb je een Mijn NS-account en reisde je met een OV-chipkaart of eenmalige chipkaart? Vraag je geld dan eenvoudig en snel terug via  Mijn NS. Klik op de reis met vertraging in je reishistorie. In de reisdetails vind je een link naar een alvast ingevuld formulier.

    Heb je geen Mijn NS-account? Vraag je geld dan terug via ons online formulier. Je hebt hierbij geen toegang tot je reishistorie. De details over je vertraagde reis moet je dus zelf invoeren. 

  • Betaalpas

    Reisde je met je contactloze betaalpas, creditcard of betaalpas op je mobiel of smartwatch? Vul dan ons online formulier in om je geld voor een vertraging terug te vragen. 

     

  • NS-Business Card

    Reisde je met de NS-Business Card dan kun je jouw aanvraag doen via jouw Mijn NS Zakelijk account.

  • Hogesnelheidslijn

    Reisde je (deels of helemaal) met de hogesnelheidslijn (Intercity direct of de Intercity Den Haag-Eindhoven via Breda)? Dan kun je geld voor een vertraging terugvragen met ons online formulier. Dit kan al vanaf 15 minuten vertraging. Aanvragen is eenvoudig: je hoeft alleen je kaartnummer op te geven. 

  • Reizen over de grens

    Had je vertraging op een internationaal traject? Of reisde je met een internationaal vervoerbewijs? Dan kun je geld terugvragen via NS International.

  • E-ticket, mobile ticket of een aanvullend vervoerbewijs gekocht bij NS

    E-ticket of mobile ticket

    Reisde je met een e-ticket of mobile ticket? E-tickets of mobile tickets kunnen niet worden gewijzigd, ingeleverd en terugbetaald, tenzij er sprake was van een vertraging van minstens 60 minuten. Je hebt dan 2 keuzes: 

    • Je ticket wijzigen en je reis op een later moment maken. 
    • De kosten van je ticket terugvragen via ons online formulier

     

    Aanvullend vervoerbewijs

    Reisde je met een aanvullend vervoerbewijs, toen je vertraging opliep? Doe dan een aanvraag via ons online formulier.  

    Reisde je met een Railrunner, Dagkaart Hond of Dagkaart Fiets? Gebruik dan ons online formulier, en benoem dit bij het kopje ‘Aanvullende vervoerbewijzen’. Een aanvraag indienen via Mijn NS  kan ook. Log dan in en klik op het tabblad ‘Los kaartje’. 

  • E-ticket, mobile ticket of een aanvullend vervoerbewijs niet gekocht bij NS

    Kocht je jouw e-ticket of mobile ticket niet bij NS, maar liep je wel vertraging bij ons op? Vanaf 30 minuten vertraging kun je geld terugvragen. Dit kan via ons online formulier en via Mijn NS, als je jouw e-ticket of mobile ticket gekocht hebt bij: 

    • Tranzer
    • 9292 (via ticketingpartner Tranzer)
    • Gaiyo
    • Go About
    • ChipBizz (via OV-shop)

    Heb je op ns.nl een e-ticket of mobile ticket gekocht met (actie)couponcodes van NS-partners, zoals drogisterijen of supermarkten? Ook dan kun je via ons online formulier en via Mijn NS je geld terugvragen. 

    In alle overige gevallen kun je jouw aanvraag voor teruggave per post insturen. Verzamel hiervoor de volgende gegevens:

    1. een kopie van je ticket of factuur
    2. je geplande vertrektijd volgens de dienstregeling
    3. het NS-station waarvan je vertrok en waarop je aankwam
    4. de vertragingsduur (30-59 minuten of 60 minuten en langer)
    5. je adresgegevens en bankrekeningnummer (IBAN).

    Heb je alle gegevens bij elkaar? Stuur ze dan naar:  

    NS Klantenservice

    Postbus 2372 

    3500 GJ  Utrecht 

Beoordeling van je aanvraag

Heb je je aanvraag online ingediend? Dan krijg je binnen een paar minuten een e-mail met ontvangstbevestiging. Daarna ontvang je meestal al binnen enkele dagen een e-mail waarin staat of je verzoek is toegewezen en hoeveel je terugkrijgt. 

Heb je een aanvraag via de post gedaan? Als je daarbij je e-mailadres hebt vermeld, antwoorden we digitaal. Zo niet, dan laten we je per post weten of je verzoek is toegewezen en hoeveel geld je terugkrijgt. 

Heb je jouw aanvraag binnen 5 dagen na je reisdatum gedaan? Dan duurt het minstens een week voordat je onze reactie ontvangt. Dit komt doordat de vertragingsgegevens dan pas definitief bekend zijn in onze systemen. 

Uitbetaling van je vergoeding

Heb je recht op een vergoeding? Dan storten we dit bedrag op het rekeningnummer dat je hebt opgegeven. Heb je 12 weken na indienen nog niets gehoord over je aanvraag? Neem dan contact op met NS Klantenservice

Heb je nog vragen?

NS Klantenservice helpt je graag verder. Zij zijn dagelijks bereikbaar tussen 7:00 en 23:00 via X (voorheen Twitter) of Facebook.