OV-chipkaart blokkeren en nieuwe aanvragen
Is je OV-chipkaart kwijt, beschadigd of gestolen? Bekijk per soort OV-chipkaart, wat je moet doen om een nieuwe kaart aan te vragen en weer te kunnen reizen.
Persoonlijke OV-chipkaart
OV-chipkaart blokkeren en nieuwe aanvragen
Het eerste wat je moet doen is je OV-chipkaart blokkeren op ov-chipkaart.nl. Zo zorg je dat niemand anders ermee kan reizen op jouw kosten.
En handig, daar kun je meteen een nieuwe kaart aanvragen. Binnen 5 werkdagen heb je hem in huis. We zetten je abonnement automatisch over.
Reis je op saldo?
Als je op saldo reist, blokkeert Translink het saldo dat op je kaart staat binnen 24 uur. Zo kan niemand anders met deze kaart reizen.
Je krijgt dit saldo terug op je rekening, zodra je je nieuwe OV-chipkaart binnen hebt. Het kan 15 dagen duren voordat het geld op je rekening staat.
Ondertussen blijven reizen
Wil je blijven reizen terwijl je wacht op je nieuwe OV-chipkaart? Reis dan met een ander vervoerbewijs en vraag de kosten hiervan terug.
Tijdelijk Reisrecht aanvragen
Een andere manier om te blijven reizen, is door Tijdelijk Reisrecht aan te vragen. Dit kan op 2 manieren:
- Ga naar een van onze servicebalies op het station.
- Neem contact op met onze Klantenservice.
Couponcode
Je krijgt een couponcode om een e-ticket mee te kopen. De voorwaarden van je abonnement gelden ook voor dat e-ticket. Je betaalt dus alleen de reiskosten zoals je gewend bent.
Blijven reizen met je studentenreisproduct
Als je wil blijven reizen, vraag dan een tijdelijk studentenreisproduct aan. Dit regel je meestal binnen een uur. Aanvragen kun je het beste doen met DigiD, maar zonder DigiD kan ook.
Anonieme OV-chipkaart
Had je een anonieme OV-chipkaart? Dan hebben we geen gegevens van je. En kunnen we de kaart ook niet voor je blokkeren, vervangen of je saldo terugstorten.
Vraag dus zelf een nieuwe OV-chipkaart aan. Ondertussen kun je ook reizen met je betaalpas.