Oude Lijn - CitySprinter
De Oude Lijn is de slagader van het openbaar vervoer in Zuid-Holland en loopt van Leiden tot Dordrecht. In de steden langs dit traject worden tot 2040 circa 170.000 nieuwe woningen gebouwd en komen er 85.000 extra banen bij. De provincie, MRDH, NS, het ministerie van I&W en andere partners trekken samen op binnen het programma MoVe (Mobiliteit en Verstedelijking) met als ambitie de mobiliteit op de Oude Lijn mee te laten groeien met de verstedelijkingsopgave. Door deze groei blijven banen, scholen en voorzieningen goed en duurzaam bereikbaar.
De ambitie van NS en het programma MoVe is de CitySprinter; een hoogfrequente verbinding tussen meer en nieuw te bouwen stations. We willen uiteindelijk iedere 5 minuten met de CitySprinter tussen Dordrecht en Den Haag gaan rijden om de stations langs de Oude Lijn hoogfrequent en snel met elkaar te verbinden. Voordat de CitySprinter gerealiseerd kan worden zijn er grote investeringen nodig aan de infrastructuur, waaronder het volledig viersporig maken van het traject. Dit is nodig om zowel de CitySprinter als Intercity’s te kunnen rijden.
In het bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) zijn eind 2024 de eerste keuzes gemaakt over de verdere ontwikkeling van de spoorlijn tussen Leiden - Den Haag - Dordrecht. De eerste stap is om verder te onderzoeken hoe de stap van zes naar acht Sprinters per uur genomen kan worden, samen met de mogelijkheid om vier nieuwe stations te openen (Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam van Nelle en Dordrecht Leerpark). Vanuit de ontwikkelingen Oeververbinding/Stadionpark wordt ook een nieuw station Rotterdam Stadionpark gerealiseerd. Om dit alles mogelijk te maken zijn er twee extra sporen nodig tussen Delft Campus en Schiedam. Verder wordt er onderzocht hoe de knopen Leiden Centraal, Laan van NOI, Schiedam Centrum en Dordrecht toekomstbestendig gemaakt kunnen worden om de groei van het aantal reizigers aan te kunnen.