Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Veelgestelde vragen over chroom-6

Er is chroom-6 aangetroffen in sommige treinen. Hierdoor zijn er veel vragen bij (oud-)medewerkers en andere betrokkenen. Hier vind je de veelgestelde vragen.


Chroom-6 algemeen

  • Wat is chroom-6?

    Chroom-6 is een metaalsoort dat onder andere roestvorming tegengaat. Chroom komt voor in de natuur, maar wordt ook kunstmatig geproduceerd. Het kan worden gebruikt als deklaag, bijvoorbeeld in verf, of als ingrediënt van harde metalen.

  • Is chroom-6 schadelijk voor de gezondheid?

    In vaste vorm is chroom-6 niet schadelijk voor de gezondheid. Chroom-6 is een metaal dat onder andere helpt tegen roestvorming. Bij het schuren van verf met chroom-6 komt stof vrij, die stof kan kleine chroom-6 delen bevatten. Als je die stof inademt kan dat slecht zijn voor je gezondheid.

  • Moeten reizigers zich zorgen maken over chroom-6?

    Nee, reizigers komen niet in aanraking met chroom-6. In vaste vorm is chroom-6 niet schadelijk.

  • Waarom maakte NS gebruik van chroom-6?

    Chroom-6 beschermt metalen tegen roestvorming of zorgt dat verf beter hecht. Het werd daarom onder andere in de spoorsector toegepast. NS koopt geen materialen, zoals verf, in waar chroom-6 in zit. Er zijn goede en veilige alternatieven beschikbaar.

De onderzoeken en de resultaten

  • Wat heeft het RIVM onderzocht?

    Het RIVM heeft onderzoek gedaan naar chroom-6 in NS-werkplaatsen van1970 tot en met 2020. Het RIVM onderzocht hoe er werd gewerkt met chroom-6-houdende verf en materialen, hoe NS is omgegaan met voorschriften voor veilig werken, in welke mate (oud-)medewerkers in contact zijn gekomen met chroom-6 en wat mogelijke gevolgen voor de gezondheid kunnen zijn.

  • Wat zijn de conclusies van het RIVM-onderzoek?

    Het RIVM schrijft onder andere dat tijdens onderhoud en reparatie van treinen, collega’s en oud-collega’s in werkplaatsen in contact kunnen zijn gekomen met chroom-6. Sommige collega’s zijn daar mogelijk ziek door geworden of kunnen dat nog worden. Ook concludeert het RIVM dat NS lange tijd niet heeft voldaan aan de regelgeving die gold om medewerkers tegen chroom-6 te beschermen. Bekijk de onderzoeksresultaten van het RIVM.

  • Wat heeft Caesar Consult onderzocht?

    In oude verflagen en op onderdelen van sommige treinen kan ook nu nog chroom-6 zitten. NS heeft extra onderzoek laten doen naar de manier waarop we in 2022 met chroom-6 werken. Dat onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Caesar Consult.

  • Wat zijn de conclusies van het Caesar Consult onderzoek?

    Caesar Consult schrijft dat blootstelling aan chroom-6 binnen NS op dit moment verwaarloosbaar tot laag is. Collega’s worden volgens de onderzoekers voldoende beschermd door de manier waarop we nu werken. Zo zijn er bijvoorbeeld aparte ruimtes voor werkzaamheden als lassen, schuren en slijpen, zijn werkplaatsen voorzien van goede afzuiging, worden persoonlijke hulp- en beschermingsmiddelen beschikbaar gesteld en worden collega’s regelmatig getraind en voorgelicht. Bekijk de onderzoeksresultaten van Caesar Consult.

  • Hoe weet ik dat het RIVM-onderzoek betrouwbaar en onafhankelijk is uitgevoerd?

    NS vindt het erg belangrijk dat de onderzoeken betrouwbaar en onafhankelijk worden uitgevoerd. Daarom is het onderzoek niet door NS zelf uitgevoerd maar door het RIVM. Om de betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van het RIVM-onderzoek verder te garanderen is een zogenaamde ‘Onafhankelijke Commissie’ in het leven geroepen. Daarin zitten bijvoorbeeld vakbonden, medezeggenschap en onafhankelijke experts om toe te zien op het onderzoek. De Onafhankelijke Commissie heeft bij het bekend worden van de resultaten van het RIVM-onderzoek advies gegeven aan NS. NS neemt alle adviezen over. Zowel het advies als de reactie van NS vind je onder het kopje Onderzoeksresultaten.

  • Wat is de rol van de Onafhankelijke Commissie?

    Om de betrouwbaarheid en onafhankelijkheid verder te garanderen is een zogenaamde ‘onafhankelijke commissie’ in het leven geroepen. Daarin zitten o.a. vakbonden, medezeggenschap en onafhankelijke experts om toe te zien op de uitvoering van het onderzoek en om de werkwijze van NS met chroom-6 te toetsen. Ook heeft de onafhankelijke commissie gekeken naar de aanpak om blootstelling aan chroom-6 te voorkomen. De Onafhankelijke Commissie heeft bij het bekend worden van de resultaten van het RIVM-onderzoek advies gegeven aan NS en NS neemt alle adviezen over. Zowel het advies als de reactie van NS vind je onder het kopje Onderzoeksresultaten.

Gezondheid en chroom-6

  • Welke ziektes kunnen worden veroorzaakt door chroom-6?

    Het RIVM houdt een lijst bij van ziektes die kunnen worden veroorzaakt door blootstelling aan chroom-6. Een overzicht vind je op: rivm.nl/chroom6/ziektelijst

  • Ik/familie/vrienden maken zich zorgen over mijn gezondheid. Bij wie kan ik terecht?

    Daarvoor kun je contact opnemen met NS Insurance Contactgegevens van vind je onder het kopje ‘Contact’ op deze website.

  • Ik kan mijn functie niet terugvinden in het onderzoek, wat betekent dit?

    Dat betekent waarschijnlijk dat in je functie geen sprake is of is geweest van blootstelling aan chroom-6. Denk je toch dat je, door de werkzaamheden die je hebt verricht, bent blootgesteld aan chroom-6? Neem dan contact op met NS Insurance Contactgegevens vind je onder het kopje ‘Contact’ op deze website.

  • Ik kom tijdens mijn werk met andere stoffen dan chroom-6 in aanraking en ik heb het idee dat ik daarvan last ondervind. Waar kan ik terecht?

    Heb je het idee dat je op dit moment last ondervindt van het contact met gevaarlijke stoffen bij NS? Neem dan direct contact op met je leidinggevende

  • Op welke manier kan ik gebruik maken van medisch onderzoek door IKA NED?

    Als je klachten hebt en je zorgen maakt of deze klachten door chroom-6 kunnen zijn veroorzaakt, kun je gebruik maken van medisch onderzoek van IKA NED. Neem daarvoor contact op met NS Insurance via de pagina ‘Contact

Manier van werken bij NS

  • Hoe zit het op dit moment met blootstelling aan chroom-6?

    In oude verflagen en onderdelen van sommige treinen kan nog chroom-6 zitten. NS heeft daarom extra onderzoek laten doen naar de manier waarop we nu met chroom-6 werken. Dat onderzoek is uitgevoerd door Caesar Consult. Uit de resultaten blijkt dat blootstelling aan chroom-6 op dit moment verwaarloosbaar tot laag is. Collega’s worden volgens de onderzoekers voldoende beschermd door de manier waarop we nu werken. Zo zijn er bijvoorbeeld aparte ruimtes voor werkzaamheden als lassen, schuren en slijpen, zijn werkplaatsen voorzien van goede afzuiging, worden persoonlijke hulp- en beschermingsmiddelen beschikbaar gesteld en worden collega’s regelmatig getraind en voorgelicht. Alle onderzoeksresultaten van Caesar Consult vind je onder het kopje ‘Resultaten’ op deze website.

  • Wat zijn de belangrijkste maatregelen die NS heeft genomen om blootstelling aan chroom-6 tegen te gaan?

    NS heeft verschillende maatregelen genomen. Zo zijn er bijvoorbeeld aparte ruimtes voor werkzaamheden als lassen, schuren en slijpen, zijn werkplaatsen voorzien van goede afzuiging, worden persoonlijke hulp- en beschermingsmiddelen beschikbaar gesteld en worden collega’s regelmatig getraind en voorgelicht. Een overzicht van de belangrijkste maatregelen vind je onder het kopje ‘Hoe we nu werken’ op deze website.

  • Waarom moet ik persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken?

    Omdat blootstelling aan chroom-6 gezondheidsrisico’s met zich kan meebrengen, is het van belang alles te doen om blootstelling te voorkomen. Er zijn mogelijk werkzaamheden waar de blootstelling aan chroom-6 zonder beschermingsmiddelen hoger is dan de norm. Bij die werkzaamheden, zoals schuren, stralen of lassen aan sommige treinen, stelt NS aanvullende persoonlijke beschermingsmiddelen ter beschikking. Met gebruik van die middelen is blootstelling aan chroom-6 op dit moment verwaarloosbaar tot laag. Collega’s worden voldoende beschermd door de manier waarop we nu werken.

  • Wat kan ik zelf doen als medewerker om de blootstelling aan chroom-6 te minimaliseren?

    Maak gebruik van de verplichte persoonlijke beschermingsmiddelen en voer werkzaamheden uit via de vastgestelde werkwijzen. Verder is het belangrijk om niet te eten of te drinken op de werkvloer. Heb je vragen over veilig werken? Neem dan contact op met je leidinggevende

Over de NS Regeling chroom-6

  • Kom in aanmerking voor de NS regeling chroom-6?

    De regeling is bedoeld voor (oud)collega’s die ziek zijn geworden of dat nog worden door werken met chroom-6. Daaronder vallen (oud)medewerkers van NS en anderen die voor NS hebben gewerkt in bepaalde functies zoals bijvoorbeeld schoonmakers. Meer informatie over de NS regeling chroom-6 vind je onder het kopje ‘NS regeling chroom-6’ op deze website.

  • Waarom bestaat de Regeling?

    Door werk aan treinen kunnen er (oud)collega’s zijn blootgesteld aan chroom-6. Sommige collega’s zijn daar mogelijk ziek door geworden of kunnen dat nog worden. Als erkenning van dat leed, onzekerheid en verdriet, biedt NS – met steun van de vakbonden – een tegemoetkoming aan gedupeerden in de vorm van de NS Regeling chroom-6. Meer informatie over de NS regeling chroom-6 vind je onder het kopje ‘NS regeling chroom-6’ op deze website.

  • Wie bepaalt of ik aanmerking kom voor de Regeling?

    Op basis van de onderzoeksresultaten van het RIVM is NS tot een regeling gekomen voor (oud)collega’s. Bij de regeling zijn verschillende partijen betrokken. Je kunt aanspraak op de regeling maken bij NS Insurance. NS Insurance is de interne verzekeringsmaatschappij van NS en namens NS de uitvoerder van de regeling. NS Insurance kan zich bij het beoordelen van aanvragen voor de regeling laten adviseren door een onafhankelijke beoordelingscommissie. De commissie bestaat uit drie leden waarvan er één is benoemd door de Centrale Ondernemingsraad, de tweede door NS en de derde door hen beiden gezamenlijk.

  • Hoe doe ik een aanvraag voor de Regeling?

    Meer informatie over de NS regeling chroom-6 vind je onder het kopje ‘NS regeling chroom-6’ op deze website. Bij het aanvragen van de Regeling is het nodig om aan te tonen dat je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Dat doe je door met het aanvraagformulier documenten mee te sturen. Het meesturen van documenten is belangrijk. Als niet voldoende duidelijk wordt dat je voldoet aan de voorwaarden, kom je niet in aanmerking voor de Regeling. Als je een aanvraag doet als nabestaande van een oud-werknemer van NS zijn dat in ieder geval documenten die aantonen dat de overledene bij NS heeft gewerkt in één van de functies waarbij blootstelling aan chroom-6 mogelijk of waarschijnlijk was. Of dat de overledene bepaalde werkzaamheden voor NS heeft uitgevoerd. Bij documenten kun je denken aan een arbeidsovereenkomst, documenten die gaan over het vervullen van de functie, documenten over de uitdiensttreding of pensionering bij NS, etc. Verder is het nodig om aan te tonen dat de oud-werknemer is overleden aan een aandoening die voorkomt in de Regeling. Daarbij kun je denken aan documenten die gaan over het medisch verleden van de overledene zoals medische verslagen, oproepen voor ziekenhuisopname, verwijzingen naar medisch specialisten, documenten die gaan over het recht op overheidsvoorzieningen. Ook de akte van overlijden kan van belang zijn. Een medisch adviseur zal de medische documenten beoordelen. Beschik je niet over alle bovenstaande documenten? Het gaat om voorbeelden van documenten waarmee je kunt laten zien dat een (oud)werknemer is overleden aan een aandoening waarvoor de Regeling een uitkering toekent. Het betekent niet dat alle genoemde documenten beschikbaar moeten zijn. Per aanvraag wordt beoordeeld of in voldoende mate is aangetoond dat aan de voorwaarden van de Regeling is voldaan.

  • Zijn vakbonden geraadpleegd over de regeling?

    NS heeft met de vakbonden FNV, VVMC en CNV overleg gevoerd over de regeling die NS openstelt. Hun suggesties zijn in de Regeling verwerkt. De vakbonden ondersteunen de Regeling van NS daarom.

  • Wat doet de beoordelingscommissie?

    NS Insurance kan zich bij het beoordelen van aanvragen voor de regeling laten adviseren door een onafhankelijke beoordelingscommissie. Soms is het laten adviseren verplicht. Die commissie bestaat uit drie leden waarvan er één is benoemd door de Centrale Ondernemingsraad, de tweede door NS en de derde door hen beiden gezamenlijk. De taak van de beoordelingscommissie is het geven van onafhankelijk advies over het toepassen van de regeling.

  • Hoe kan ik de Regeling aanvragen?

    Het aanvragen van de regeling kan via NS Insurance. Het aanvraagformulier vind je onder het kopje ‘NS regeling chroom-6’ op deze website. Wil je graag hulp bij het aanvragen van de regeling? Neem dan contact op met NS Insurance. Contactgegevens vind je onder het kopje ‘Contact’ op deze website.

  • Hoe is de Regeling tot stand gekomen?

    NS heeft bij het vaststellen van de regeling gekeken naar soortgelijke regelingen, zoals die bij het Ministerie van Defensie en bij KLM zijn getroffen. NS heeft daarnaast met de vakbonden FNV, VVMC en CNV overleg gevoerd over de regeling die NS openstelt. Hun suggesties zijn in de Regeling verwerkt. De vakbonden ondersteunen de Regeling van NS daarom.

  • Ik heb meerdere aandoeningen, heb ik nu recht op een hogere uitkering?

    Als sprake is van meerdere aandoeningen die voorkomen op de lijst van aandoeningen in de regeling, wordt de tegemoetkoming hoger.

  • Wat als de tegemoetkoming vanuit de regeling niet genoeg is om mijn schade te dekken?

    Als er sprake is van meer schade, dan kun je naast de regeling een letselschadeclaim indienen. Wil je een letselschadeclaim indienen? Stuur dan een e-mail naar schadeafdeling.nsg@ns.nl

  • Mijn partner is overleden maar heeft voor zijn overlijden geen aanvraag ingediend. Heb ik dan nog recht op de regeling?

    Dan heb je mogelijk recht op een nabestaandenuitkering die is opgenomen in de regeling. Wil je meer weten? Neem dan contact op met NS Insurance. Contactgegevens vind je onder het kopje ‘Contact’ op deze website.

  • Geldt de regeling ook voor andere gevaarlijke stoffen?

    Nee. Denk of weet je dat je gezondheidsklachten hebt als gevolg van het werken met gevaarlijke stoffen bij NS? Neem dan direct contact op met je leidinggevende.

  • Kan ik nog in aanmerking komen voor de regeling na het tekenen van een vaststellingsovereenkomst (vso) met finale kwijting die is opgesteld vanwege het beëindigen van mijn arbeidsovereenkomst met NS?

    Ja, dan kun je ook nog in aanmerking komen voor de regeling. Het tekenen voor finale kwijting in het kader van de beëindiging van je arbeidsovereenkomst met NS heeft geen invloed op je aanvraag voor een uitkering op grond van de regeling.

  • De Onafhankelijke Commissie geeft aan dat blootstelling mogelijk ook voor 1970 heeft kunnen plaatsvinden. In diverse series is chroom6 waargenomen, ook van voor 1970 dus heb ik zelf enige moeite met het woordje ‘mogelijk’, graag een toelichting?

    Het is niet uitgesloten dat ook voor 1970 sprake is geweest van blootstelling aan chroom-6. Bij de Commissie ontbreken hierover echter feitelijke onderzoeksgegevens. Het RIVM-onderzoek heeft niet gekeken naar mogelijke blootstelling aan chroom-6 in de periode voor 1970. Daarom hebben wij het advies gegeven aan NS om bij de uitvoering van de NS regeling chroom-6 rekening te houden met de mogelijkheid dat ook vóór 1970 (oud)medewerkers kunnen zijn blootgesteld aan chroom-6. NS geeft aan dat, hoewel het RIVM naar de periode vóór 1970 geen onderzoek heeft verricht en de Regeling ziet op blootstelling in de periode 1970 – 2020, in voorkomende gevallen wordt onderzocht of het redelijk is de Regeling geheel of gedeeltelijk toe te passen. NS zal zich bij de uitvoering ruimhartig opstellen.

Over je personeelsdossier

  • In mijn personeelsdossier is een document opgenomen in de map ‘Gevaarlijke stoffen’. In dit document is chroom-6 genoemd. Wat betekent dit?

    Belangrijk: het wil niet zeggen dat er daadwerkelijk sprake is geweest van blootstelling aan chroom-6. Het document betekent dat je in een werkplaats hebt gewerkt waar chroom-6 mogelijk kan of kon voorkomen. In 2018 heeft NS in alle personeelsdossiers van collega’s binnen O&S en Treinmodernisering zo’n document toegevoegd. Binnen NS moeten we soms werken met gevaarlijke stoffen. Denk aan olie, vet, ruitensproeiervloeistof, verf, oplosmiddelen Vanaf 2019 wordt ieder jaar bijgehouden of een collega’s met gevaarlijke stoffen werkt, en zo ja met welke. Dat betekent niet dat collega’s ook in gevaarlijke hoeveelheden zijn blootgesteld aan die stof.

  • In mijn personeelsdossier is een document opgenomen met de naam ‘Registratie arbeidsverleden bij NS’. Wat betekent dit?

    In dat document zie je in welke functies en op welke locaties je tot en met 2018 hebt gewerkt. Alle collega’s, die t/m 2018 binnen NS Operatie (NS Reizigers en NedTrain) hebben gewerkt hebben zo’n registratie. Mochten collega’s in de toekomst ziek worden, kan met de registratie worden gekeken of het mogelijk is dat die ziekte komt door werken bij NS. Dat maakt het bijvoorbeeld makkelijker voor collega’s om NS aansprakelijk te stellen. Het reguliere aansprakelijkheidsrecht is van toepassing.

  • Als ik een verklaring in de map ‘Gevaarlijke stoffen’ in mijn personeelsdossier heb en chroom-6 is vermeld, betekent dit dat ik in aanmerking kom voor de regeling?

    Nee, dat betekent het niet. De regeling is tot stand gekomen op basis van het RIVM-onderzoek. Dat staat los van de regeling.