Mensgericht en datagedreven
Nederland duurzaam bereikbaar maken voor iedereen, vraagt wat van de NS-organisatie en de medewerkers. We zijn wendbaar en innovatief, duurzaam en financieel gezond. Onze organisatie wordt steeds meer datagedreven, maar is en blijft mensgericht.
Wendbare medewerkers
NS is een organisatie waar je als medewerker elke dag het verschil kan maken voor onze klanten. We worden nog klantgerichter en efficiënter en we spelen makkelijker in op veranderingen. Dat is nodig op een veranderende arbeidsmarkt met vergrijzing, ontgroening en toenemende diversiteit, veranderende verwachtingen van medewerkers en andere manieren van werken (open netwerken, Agile en Lean).
We willen natuurlijk dat mensen graag bij ons werken, dat we een plek bieden waar je je kunt ontwikkelen en het beste uit je zelf haalt. Dat stimuleren we dag in dag uit. Op een krappe arbeidsmarkt blijven we een aantrekkelijke werkgever.
Een diverse en inclusieve organisatie
Bij NS kan iedereen zichzelf zijn. De werkvloer en het management zijn een afspiegeling van de samenleving. NS zorgt daarom voor een diverse en inclusieve organisatie. Zo bewaken we de goede man/vrouw verhouding binnen NS en stimuleren we het aantrekken en behouden van medewerkers met een migratie-achtergrond en arbeidsbeperking. Dat stimuleren we ook bij onze leveranciers. Als een van de grote werkgevers en inkopers van Nederland maken we veel impact. De omgeving waarin we werken en reizen moet ook letterlijk veilig zijn: samen met gemeenten, andere vervoerbedrijven en politie zorgen we daar voor.
Datagedreven
Het succes van de Amazons en Google’s van deze wereld laten het zien: data is king. NS wil data gebruiken om reizigers een steeds beter product op maat aan te bieden, van reisinformatie tot aanvullend vervoer. Daarbij respecteren we uiteraard de wet- en regelgeving om de privacy van onze reizigers te waarborgen en zijn we transparant over welke informatie we wel en niet delen. NS wil data en Artificial Intelligence slimmer inzetten voor het plannen en onderhouden van onze dure en schaarse middelen zoals treinen, gebouwen en infrastructuur. Een ‘datagedreven’ organisatie vraagt onder meer om het verminderen van de complexiteit van en hoeveelheid aan IT-systemen. Ook zullen we investeren in de digitale vaardigheden binnen onze organisatie en de aanwezige kennis van nieuwe technologieën.