Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Stoommachine op wielen

De uitvinding van de stoommachine in 1765 betekent het begin van de industriële revolutie. De eerste stoomtrein rijdt niet veel later in Engeland. Nederland kan niet achterblijven.


Periode van 1765 tot 1830

Tegenwoordig kun je overal met de trein naartoe. 200 jaar geleden reisden de mensen heel anders dan nu. Grote afstanden werden te voet, per koets of trekschuit afgelegd. De trekschuit werd door paarden getrokken. Dit zijn de gebeurtenissen die hebben geleid tot wat NS nu is. 

Revolutionaire vinding

In Engeland vindt James Watt in 1765 de stoommachine uit. In 1804 komt de Engelsman Richard Trevithick op een even simpel als briljant idee. Hij plaatst ijzeren wielen onder een stoommachine, zet die op rails en combineert zo maximale kracht met minimale weerstand. Zijn primitieve stoomlocomotief brengt 100 paardenkrachten in beweging en kan daarmee loodzware karretjes met ijzererts aan het rollen krijgen. En Trevithick? Die realiseert zich nog niet wat een revolutionaire vinding hij voor de mobiliteit van personen en goederen heeft gedaan.

Hoge snelheid

In 1825 ligt de eerste spoorlijn in Engeland. Een aantal mensen is voorstander van de aanleg van een spoorlijn in Nederland. Maar diverse politici en schippers verzetten zich tegen dat idee. Ze zijn bang om werk te verliezen aan deze nieuwe manier van transport. Boeren zijn bang dat hun vee schrikt. Artsen vrezen voor de gezondheid van de Nederlanders door de ‘hoge’ snelheid (35 kilometer per uur) van de trein. Ze zeggen dat het spoor niet geschikt is voor het vervoeren van mensen. Vervoer per spoor is compleet overbodig, vinden de tegenstanders. Niemand zou er gebruik van maken.

Later worden verbeterde versies van de machine van Trevithick ingezet voor reizigersvervoer. In 1830 wordt 's werelds eerste belangrijke spoorlijn in gebruik genomen, die van Liverpool naar Manchester.