Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Mijn NS , Mijn NS Zakelijk en Mijn NS International

Informatie over het gebruik van uw gegevens voor toegang tot Mijn NS, Mijn NS Zakelijk en Mijn NS International en de abonnementenshop.


Welke persoonsgegevens gebruiken wij?

In Mijn NS, Mijn NS Zakelijk of Mijn NS International gebruiken wij uw contactgegevens en IP-adres, en indien u uw OV-chipkaart, betaalpas of creditcard koppelt aan uw account eventueel uw ov-chipkaartnummer, referentienummer van de betaalpas (fysiek of digitaal), reishistorie, abonnementsvorm en facturen. 

Wanneer u houder bent van een  NS-Business Card van NS Zakelijk, gebruiken wij indien mogelijk uw zakelijke contactgegevens.

Waarvoor gebruiken wij jouw gegevens?

Via Mijn NS, Mijn NS Zakelijk en Mijn NS International kunt u eenvoudig uw persoonsgegevens en abonnement wijzigen, reisgegevens inzien, aanvragen van geld terug bij vertraging (GTBV) en vergeten check-out, Samenreiskortingscodes genereren of zich abonneren op de NS nieuwsbrief. U dient zich voor een account op Mijn NS of Mijn NS International eenmalig te registreren.  Indien u of een Mijn NS account hebt of een Mijn NS International account hebt kunt u bij beide Mijn-omgevingen inloggen.  

De grondslag voor de verwerking is: de uitvoering van de overeenkomst

Omdat wij uw persoonsgegevens als naam, adres, woonplaats en e-mailadres kennen, omdat u (mogelijk) een contract heeft met NS, maakt NS – voor zover u nog geen NS account heeft – een Mijn NS account aan met uw e-mailadres, waarbij u een uitnodiging per e-mail ontvangt om het betreffende account te activeren. NS doet dit om het voor u makkelijker te maken om uw eigen gegevens te beheren en om eenvoudig toegang te geven tot services. Indien u de link in de uitnodiging niet accepteert, wordt het Mijn NS account niet geactiveerd. Indien u een NS Flex abonnement afsluit dient u een Mijn NS account te hebben. U krijgt daarvoor automatisch een uitnodiging. Bij een NS Flex abonnement kunt u enkel uw reisgegevens en facturen inzien via een Mijn NS account.

De grondslag voor de verwerking is: het gerechtvaardigde belang

U kunt ook zelf een NS account aanmaken als u geen contract heeft met NS. Ook kunt u er zelf voor kiezen of u uw ov-chipkaart, betaalpas of creditcard koppelt aan uw account. In dat geval is de registratie van een NS account geheel vrijwillig en kunt u uw account gebruiken om uw toestemmingen aan te passen en persoonsgegevens te wijzigen of bijvoorbeeld reisassistentie aanvragen. In dat geval heeft NS een zwaarder wegend belang om uw emailadres en wachtwoord te verwerken, met name omdat deze verwerking pas start op uw verzoek. 

LET OP: uw gebruikersnaam en wachtwoord zijn altijd strikt persoonlijk. Verstrekt u deze niet aan derden (in welke vorm dan ook). Dit kan uw privacy schaden.

Met wie delen wij gegevens?

Wij schakelen derden in voor de uitvoering van IT-diensten. Deze derden zijn verwerkers van ons en verwerken de gegevens slechts ten behoeve van ons en voor geen enkel ander doel. Met deze partijen hebben wij afspraken gemaakt over de verwerking van persoonsgegevens.

Wij kunnen jouw persoonsgegevens onder omstandigheden doorgeven buiten de Europese Economische Ruimte. Als wij dat doen treffen wij passende maatregelen met deze partijen bijvoorbeeld door het sluiten van de standaardbepalingen die door de Europese Commissie zijn vastgesteld.

Hoe lang bewaren wij jouw gegevens?

Wanneer u geen gebruik meer wenst te maken van Mijn NS, Mijn NS Zakelijk en Mijn NS International kunt u uw account opheffen. Wij zullen uw account dan verwijderen, dit betekent niet dat u bijvoorbeeld geen nieuwsbrief meer ontvangt van NS en ook uw abonnement wordt hierdoor niet beëindigd.