Onderhouden klantrelatie
Informatie over het gebruik van uw gegevens om onze relatie met u te onderhouden.
Welke persoonsgegevens gebruiken wij?
Om de relatie met u te kunnen onderhouden en u bijvoorbeeld (gepersonaliseerde) aanbiedingen te kunnen doen gebruiken wij bijvoorbeeld uw contactgegevens, transactiegegevens, uw reisgedrag, eventuele contacthistorie met NS, klantprofielen (analyse of u bijvoorbeeld mogelijk binnen korte termijn uw abonnement zal beëindigen), open-/klikgedrag e-mails en website (alleen onder de in het Cookiebeleid vermelde voorwaarden) en afgeleide voorkeuren (zoals vrijetijdsbesteding indien u dat heeft aangegeven). De door u aan NS verstrekte persoonsgegevens zijn gekoppeld aan u als klant van NS en dus niet aan een door u bij NS afgenomen product of dienst.
Bent u houder of boeker van een NS-Business Card van NS Zakelijk? Dan gebruiken wij indien mogelijk uw zakelijke contactgegevens.
Waarvoor gebruiken wij uw gegevens?
Wij gebruiken uw gegevens om de relatie met u tot stand te brengen en in stand te houden, onder andere door u zo goed mogelijk te informeren over producten en door het optimaliseren van producten, services en diensten die u van NS afneemt. Hiervoor heeft NS een gerechtvaardigd belang. Daarnaast onderhouden wij de relatie met u door middel van marketingacties, de NS Spoordeelwinkel, cookies en het toezenden van nieuwsbrieven per post en per e-mail. Deze verwerkingen vinden plaats onder de grondslag toestemming. Hieronder leest u over de verwerkingen die plaatsvinden op basis van de genoemde grondslagen.
De grondslag voor de verwerking is: toestemming
Gebruik van reisgegevens ten behoeve van personalisatie in communicatie
NS maakt alleen gebruik van uw reisgegevens om berichten te personaliseren wanneer u hiervoor toestemming geeft. In de online Mijn NS omgeving bepaalt u via ‘Gegevens en voorkeuren’ eenvoudig zelf welke berichten u digitaal van NS ontvangt en welke gegevens hiervoor gebruikt mogen worden, zodat berichten nog beter aansluiten op u wensen en uw reis. U kunt uw communicatievoorkeuren op elk moment inzien en aanpassen.
Wanneer u daarvoor toestemming geeft kan NS uw reisgegevens gebruiken om u gepersonaliseerde aanbiedingen doen. In dat geval stellen we profielen op basis van uw persoons- en reisgegevens op.
Tips en aanbiedingen
Indien u tips en aanbiedingen wilt ontvangen van NS kunt u NS hiervoor toestemming geven. Ook deze toestemming geeft u in de online Mijn NS omgeving via ‘Gegevens en voorkeuren’.
Serviceberichten vervoerders
Als u daarvoor toestemming heeft gegeven dan geven wij uw gegevens door aan andere vervoerders zodat zij aan u serviceberichten kunnen sturen.
Cookies
Zie voor het gebruik van cookies en vergelijkbare technieken door NS het cookiestatement.
Advertentietargeting
Na uw toestemming, gebruiken wij een door middel van een versleutelde versie van uw e-mailadres voor Meta 'Custom Audiences' en Google 'Customer match'. Dit zijn platforms die gebruikt worden voor advertentietargeting.
Door aangepaste doelgroepen te gebruiken in de advertentietargeting bij Meta en Google kan NS bestaande doelgroepen definiëren onder mensen die Meta technologieën (Facebook, Instagram) of Google technologieën gebruiken. We gebruiken hiervoor bronnen zoals e-mailadressen, klantenlijsten, website- of app-verkeer. Met deze methoden kunnen wij mensen die eerder interactie hebben gehad met NS op mobiel of desktop opnieuw aanspreken. Onze banners en andere advertenties worden aan mensen in dit segment getoond terwijl ze gebruik maken van Facebook, Instagram, Google of websites van partners (zoals NU.nl en Buienradar.nl).
Na matching van een versleutelde versie van uw e-mailadres met Meta of Google verwijderen zij dit versleutelde e-mailadres direct. NS bewaart uw versleutelde e-mailadres voor dit doeleinde maximaal twee jaar. Wanneer u uw toestemming voor het gebruiken van aangepaste doelgroepen ten behoeve van advertentietargeting wilt intrekken kan dit door uw cookies aan te passen via ons Cookiebeleid. Druk hier op de link onder het kopje "Hoe kan ik mijn cookie-instellingen aanpassen?" en geef aan welke cookies u wilt accepteren/weigeren.
Hieronder zijn de verwerkingen weergegeven die plaatsvinden onder de grondslag gerechtvaardigd belang.
De grondslag voor de verwerking is: het gerechtvaardigd belang.
Functioneel e-mailbeleid
Wij zenden u – zonder toestemming - berichten die geen reclame-karakter hebben, bijvoorbeeld berichtgeving over de aankoop, beheer, wijziging of beëindiging van uw NS-producten of over uw boeking bij NS International, zoals wijzigingen of calamiteiten. Als de situatie het toelaat, kan NS evengoed besluiten om u een afmeldmogelijkheid te bieden. Als de situatie het toelaat, kan NS evengoed besluiten om u een afmeldmogelijkheid te bieden.
Wij houden ons aan de gedragscodes voor persoonlijke reclame van de branchevereniging voor dialoogmarketing (DDMA).
Serviceberichten
NS stuurt u op basis van de klantrelatie belangrijke reisinformatie, zoals storingen, werkzaamheden en drukte op uw traject. Om u zo goed mogelijk te kunnen informeren maakt NS gebruik van uw profielgegevens. U kunt zich hiervoor op elk moment afmelden via een link in de e-mail of via uw eigen inlog in Mijn NS.
Analyse van gepseudonimiseerde reisgegevens
Wij willen de relatie die wij met u hebben graag onderhouden door een aantrekkelijke dienstregeling en andere diensten aan te bieden die past bij de behoefte van onze reizigers. Als wij dat doen voor marketing die toeziet op de reizigersgroei en reizigersspreiding hebben wij een (commercieel) belang om bepaalde afgeleide reisgegevens te gebruiken. Deze reisgegevens noemen wij Maandtellers. Maandtellers zijn reisgegevens bestaande uit reisfrequentie, tijdsduur die verstreken is na de laatste reis, binnen/ buiten spits reizen, voorkeurstrajecten, voorkeursstations, OV-fiets, stallen op rekening en reisopbrengst. Deze gegevens gebruiken wij voor analyses om zo trends te kunnen ontdekken en onze producten daarop aan te passen. Door deze gegevens te koppelen aan individuele reisgegevens bereiken wij betere bedrijfsresultaten en een hogere klanttevredenheid. Voor analyses maken wij zoveel mogelijk gebruik van geaggregeerde of gepseudonimiseerde gegevens. De gebruikte gegevens vertellen ons alleen iets over uw reisgedrag. Wij kunnen u niet ‘volgen’ met het gebruik van deze gegevens. Als u niet wil dat uw gepseudonimiseerde reisgegevens onderdeel zijn van deze analyse dan kunt u dit aangeven via het aanvraagformulier. Aanbiedingen op basis van uw reisgegevens ontvangt u pas wanneer u NS daarvoor toestemming geeft.
Wij leven de wettelijke spelregels voor e-mailreclame nauwgezet na. Wij zenden u geen reclame of aanbiedingen zonder toestemming als u nog nooit uw e-mailadres heeft opgegeven voor onze online services. Als u dat wél eens hebt gedaan, dan hoeven wij géén toestemming meer te vragen, maar moeten wij u eenvoudige afmeldmogelijkheden bieden. NS doet dat in alle gevallen. Als u geen klant van ons bent maar wel berichten wilt ontvangen kunt u zich daarvoor opgeven via de websites van NS.
Als u geen prijs stelt op informatie en aanbiedingen, kunt u zich uitschrijven:
- Voor e-mail: via uw eigen inlog in Mijn NS of Mijn NS Zakelijk of via de afmeldmogelijkheid onderaan het bericht
- Voor post en telefoon van NS via 'Gegevens en Voorkeuren' in Mijn NS of de NS klantenservice
- Voor e-mail van NS International: via de afmeldmogelijkheid onderaan het bericht
Wij doen er alles aan om uw uitschrijving zo snel mogelijk te verwerken. Echter, het verwerken van uw uitschrijving kan enige tijd kosten; in de tussenliggende tijd kan het voorkomen dat u alsnog commerciële berichten van NS ontvangt.
Klant- en marktonderzoek
Wij nodigen u op basis van de klantrelatie af en toe per e-mail uit uw mening en ervaringen met NS te delen om producten en diensten te verbeteren. Om u zo goed mogelijk te kunnen informeren maakt NS gebruik van uw profielgegevens. U kunt zich hiervoor op elk moment afmelden via een link de e-mail of via uw eigen inlog in Mijn NS.
Serviceberichten
NS stuurt u op basis van de klantrelatie belangrijke reisinformatie, zoals storingen, werkzaamheden en drukte op uw traject. Om u zo goed mogelijk te kunnen informeren maakt NS gebruik van uw profielgegevens. U kunt zich hiervoor op elk moment afmelden via een link in de e-mail of via uw eigen inlog in Mijn NS.
Met wie delen wij gegevens?
Partners met wie wij samenwerken vragen ons regelmatig of zij u, als klant van NS, een aantrekkelijke aanbieding mogen doen. Denk daarbij aan kortingen op reizen, op theaterbezoek of boeken. Wij geven uw gegevens niet aan deze partijen, en wij verkopen ze ook niet. Maar omdat wij u als onze klant een mooie aanbieding niet willen onthouden, zullen wij deze zelf aan u doorgeven.
Ook geven wij uw gegevens door aan nationale en internationale vervoerders in verband met het verzenden van serviceberichten. Met deze partijen hebben wij afspraken gemaakt over de verwerking van persoonsgegevens, bijvoorbeeld over de beveiliging en het bewaren van gegevens.
Wij schakelen derden in voor de uitvoering van IT-diensten en marketingdiensten. Deze derden zijn verwerkers van ons en verwerken de gegevens slechts ten behoeve van ons en voor geen enkel ander doel. Met deze partijen hebben wij afspraken gemaakt over de verwerking van persoonsgegevens.
Wij kunnen uw persoonsgegevens onder omstandigheden doorgeven buiten de Europese Economische Ruimte. Als wij dat doen treffen wij passende maatregelen met deze partijen bijvoorbeeld door het sluiten van de standaardbepalingen die door de Europese Commissie zijn vastgesteld.
Hoe lang bewaren wij uw gegevens?
Gegevens die wij gebruiken voor analyses bewaren wij maximaal 48 maanden gerekend vanaf het moment van het laatste klantcontact. Gegevens die wij gebruiken voor het doen van gepersonaliseerde aanbiedingen bewaren wij eveneens 48 maanden. Wanneer u zich afmeld voor commerciële berichten of bezwaar maakt tegen het gebruik van uw gegevens, zullen wij zo spoedig mogelijk alle gegevens die wij voor het onderhouden van de relatie met u gebruiken verwijderen.