Dienstregeling 2025
In 2025 zorgen we voor meer en betere verbindingen tussen regio’s, ook op vroegere en latere tijdstippen, zodat jouw reiservaring nog beter wordt. Op deze pagina lees je wat het voor jou betekent.
Plan je reisVanaf 15 december rijden we onze nieuwe dienstregeling. Een grote structuurwijziging waarmee we niet alleen inspelen op toekomstige reizigerswensen en nieuwe infrastructuur, maar ook meer treinen laten rijden dan in het topjaar 2019. Zo rijden we maar liefst 1600 extra treinen per week. Kortom, jouw reis wordt sneller, gemakkelijker en flexibeler!
Bekijk de belangrijkste verbeteringen
-
Spits, avonden, weekenden
We breiden de dienstregeling uit door het hele land, zowel tijdens de spits als in de avonden en weekenden. Zo komen de kwartierdiensten terug op trajecten als Amsterdam Centraal–Weesp–Almere, Alkmaar–Amsterdam Centraal en Utrecht–Woerden. Daarnaast vertrekken sommige treinen eerder, en kun je later de laatste trein nemen. Zo rijdt er voortaan een vroege trein van Groningen naar de Randstad (vanaf 5.19 uur) en een extra late Intercity van Enschede naar Amersfoort (23.16 uur). Ook kun je vroeg vertrekken van Arnhem naar Amsterdam (5.31 uur) of laat reizen op trajecten als Den Haag–Eindhoven (23.49 uur) en Almere–Utrecht (00.51 uur). Tussen Amsterdam, Leiden en Den Haag rijdt bovendien elke vrijdag- en zaterdagavond tot 01.00 uur elk kwartier een Intercity.
-
Elke 7,5 minuut een Sprinter naar Schiphol
Komende jaren wordt er flink gewerkt aan Amsterdam Centraal om het station klaar te maken voor de toekomst. Dit betekent tijdelijk minder perronsporen. Daarom introduceren we vanaf 16 december iedere 7,5 minuut een Sprinter die stopt op Schiphol. Deze trein rijdt tussen Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam Centraal. Zo ben je sneller op je bestemming, met een trein die zeven dagen per week rijdt en het grootste deel van de dag beschikbaar is. Een mooie stap vooruit!
-
Elke 10 minuten een sprinter tussen Rotterdam en Den Haag
Tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht introduceren we de TienminutenSprinter. Deze sprinter rijdt al tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht, maar zal worden uitgebreid naar Den Haag Centraal. Omdat de werkzaamheden aan het spoor tussen Rotterdam en Delft Campus nog niet zijn afgerond, zullen twee van de zes sprinters per uur station Schiedam Centrum overslaan. De huidige vier sprinters per uur blijven gewoon rijden. Met de TienminutenSprinter spelen we in op het groeiende aantal reizigers. Meer treinen betekent kortere wachttijden. Zo maken we reizen voor jou nog comfortabeler!
-
Sneller en vaker naar Brussel
Samen met de Belgische vervoerder NMBS verdubbelen we het aantal treinen tussen Nederland en Brussel van 16 naar 32 per dag. Dit betekent voor jou meer keuze en flexibele reistijden. Daarnaast ben je dankzij de nieuwe Eurocity Direct zo’n 45 minuten sneller op je bestemming. Reizen naar Brussel wordt dus nóg makkelijker en sneller!
-
Wijzigingen Intercity Direct: nieuwe route en extra stations
In de nieuwe dienstregeling rijdt de Intercity Direct tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport door naar Amsterdam Zuid, in plaats van naar Amsterdam Centraal. Daarna rijdt de Intercity Direct door naar Almere en Lelystad, of via Hilversum naar Amersfoort. Reizigers naar Schiphol vanuit Oost-Nederland moeten overstappen op station Amersfoort.
Reis je met de Intercity Direct of de Eurocity Direct tussen Schiphol Airport en Rotterdam Centraal of vice versa? Dan heb je naast je NS-vervoerbewijs een Intercity direct Toeslag nodig. Op de nieuwe stations waar de Intercity Direct stopt, komen ook toeslagpaaltjes te staan.
-
Andere belangrijke verbeteringen
- Van maandag tot en met donderdag rijdt de tienminutentrein Rotterdam – Schiphol en Schiphol – Arnhem de hele dag.
- Op bepaalde trajecten rijden we de eerste trein eerder. Bijvoorbeeld van Groningen naar de Randstad (voortaan vanaf 05.19 uur) en van Arnhem naar Amsterdam (05.31 uur).
- Op andere trajecten rijden we de laatste trein later. Bijvoorbeeld van Enschede naar Amersfoort (23.16 uur), van Den Haag naar Eindhoven (23.49 uur) en van Almere naar Utrecht (00.51 uur).
- Op vrijdag- en zaterdagavond rijdt er tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden en Den Haag ieder kwartier een Intercity, tot half 1 ’s nachts.
- De Intercity tussen Haarlem en Alkmaar keert terug. In de spitsrichting rijden we twee ritten per spits, op maandag tot en met donderdag.
- Tussen Utrecht en Woerden rijden we overdag weer vier Sprinters per uur op maandag tot en met vrijdag.
- Op vrijdag rijden de Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam vanaf de ochtendspits weer elk kwartier in plaats van vanaf het middaguur.
- Tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal rijden we op vrijdag weer vanaf de ochtendspits een kwartierdienst met Intercity’s in plaats van vanaf het middaguur.
- Tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal rijden meer treinen in de spits.
- We rijden de Sprinter Utrecht – Hilversum – Hoofddorp weer op vrijdag, zaterdag en zondag.
- We herstellen op vrijdag de kwartierdienst met Sprinters tussen Leiden Centraal en Schiphol Airport.
- We rijden de kwartierdienst tussen Eindhoven en Utrecht langer door, namelijk tot 23:00 uur in plaats van 21:00 uur.
- Tussen Zwolle en Groningen en tussen Zwolle en Leeuwarden voegen we extra ritten toe.
Uitdagingen
We hebben grote plannen, maar staan ook voor uitdagingen. De hogesnelheidslijn (HSL) blijft kwetsbaar door langdurige snelheidsbeperkingen en de vertraagde levering van nieuwe ICNG-treinen. Doorgaande treinen over de HSL kunnen bovendien ook in andere delen van Nederland voor hinder zorgen. We blijven hierover in gesprek met ProRail en werken samen aan oplossingen, zoals het verhogen van de snelheid op de HSL.
Ook de vele spoorwerkzaamheden die ProRail volgend jaar uitvoert, brengen uitdagingen met zich mee. Zo kan de reistijd tussen het Noorden en Schiphol langer worden door beperkingen rond Amsterdam.