Op het station
Op het station vind je kaartautomaten, reisinformatieborden, WC's, informatiezuilen, informatiebalies en incheckpoortjes en -paaltjes.
Kaartautomaat
Bij de kaartautomaat kan je een los kaartje of een OV-chipkaart kopen. Ook kan je er geld op jouw OV-chipkaart laden. Je betaalt met je bankpas. Bij sommige automaten kan je ook met munten betalen.
Bij de kaartautomaat kan je ook het saldo van je OV-chipkaart checken. Hou dan je OV-chipkaart voor de kaartlezer. Om met de trein te reizen moet er tenminste € 20,- op je OV-chipkaart staan.
Als je hulp nodig hebt bij het gebruik van de kaartautomaat, kun je altijd gratis het telefoonnummer op de automaat bellen. Een medewerker van NS vraagt dan het automaatnummer en kan je dan verder helpen.
Incheckpoortjes en -paaltjes
Voordat je de trein instapt, check je altijd in. Dit doe je bij een paaltje of een poortje.
Hou je vervoerbewijs of betaalpas tegen de ronde scanner rechts op het poortje. Zo check je in en open je het poortje. Je hoort 1 piepje. Als er geen poortjes op het station zijn dan staan er paaltjes om in- en uit te checken. Daar hou je ook je vervoerbewijs of betaalpas voor de ronde scanner.
Let op: je kunt alleen door de poortjes met een groene pijl. Een rood kruis bij een poortje betekent dat je niet door dat poortje kunt.
Als het inchecken niet lukt, lees je op het schermpje wat er aan de hand is. Controleer bij een kaartautomaat of je voldoende saldo op je OV-chipkaart hebt staan. Vraag iemand om hulp of gebruik de blauwe knop op de informatiezuil.
Borden met reisinformatie
Op grote stations hangt een informatiebord bij elk spoor. Je ziet hier op welk spoor je bent. Als een perron heel lang is, wordt het soms in twee stukken verdeeld, zoals 19a en 19b.
Op het bord staat hoe laat de trein vertrekt, wat de eindbestemming van die trein is en op welke stations de trein onderweg stopt. Ook zie je op het bord of de trein vertraging heeft. dit staat dan in het rood en met een '+' voor het aantal minuten dat de trein vertraging heeft. Helemaal onderaan staan de treinen die later vanaf dit spoor vertrekken.
Ook kleine stations hebben een informatiebord. Op deze borden zie je de vertrektijden van de treinen en of ze vertraging hebben. Dit staat dan in het rood en met een '+' voor het aantal minuten dat de trein vertraging heeft.
Je ziet op de borden ook naar welk eindstation de trein gaat en waar de trein onderweg stopt.
OV Service & Tickets winkel
Op grote stations vind je de OV Service & Tickets winkels. Hier kun je vragen stellen aan een servicemedewerker. Bijvoorbeeld over je reis of je kaartje.
Informatiezuil
Op alle stations staan informatiezuilen. Via de informatiezuil kan je iemand van NS spreken. Als je een vraag wilt stellen, gebruik je de blauwe knop. Als er een noodgeval is, gebruik je de rode knop.
Informatiebalie
Op grote stations is een informatiebalie. Hier zit een medewerker aan wie je een vraag kan stellen. Bijvoorbeeld over je reis of je kaartje.
WC’s op het station
De meeste NS-stations hebben een wc. Op het station betaal je voor de wc met je bankpas. Op het station volg je de bordjes met 'WC' erop.
Uitchecken
Als je bent aangekomen, moet je uitchecken met je vervoerbewijs. Dat doe je bij een paaltje of een poortje door je kaart voor de ronde scanner te houden. Als het uitchecken is gelukt hoor je 2 piepjes.
Overstappen naar een andere vervoerder
Moet je tijdens je reis overstappen op een trein van een ander bedrijf? Bijvoorbeeld van een NS-trein naar een Arriva-trein? Check dan eerst uit bij een NS-paal. Check daarna in bij een paaltje van Arriva. De paaltjes staan bij elkaar op het perron.