Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Wet Digitale Diensten (DSA)

De Wet Digitale Diensten, ook aangeduid als DSA (Digital Services Act), is ook op NS van toepassing voor wat betreft de NS Community en de NS-app (het aanbieden van deelmodaliteiten).


Gecertificeerde geschillencommissie

NS kan stappen ondernemen tegen content of een account als ze denkt dat de wet of haar beleid wordt overtreden. Als NS besluit geen actie te ondernemen na een melding van mogelijk illegale content en de melder is het daar niet mee eens, dan zullen we de melder doorverwijzen naar een later te bepalen geschillencommissie. Deze commissie zal klachten behandelen op basis van de Wet digitale diensten. Op dit moment is er echter nog geen gecertificeerde geschillencommissie beschikbaar.

Aantal afnemers (transparantie)

  • Het gemiddelde aantal maandelijks actieve afnemers* van de NS Community wordt geschat op 120.000 per jaar.
  • Het gemiddelde aantal actieve afnemers* van de deelmodaliteiten in de NS-app wordt geschat op 6.000 per jaar.

Dit is een schatting gebaseerd op de data die NS op dit moment heeft. Deze schatting moet verplicht worden getoond volgens de Wet Digitale Diensten (DSA) en mag niet voor andere doeleinden worden gebruikt. De manier waarop het gemiddelde aantal maandelijks actieve gebruikers wordt berekend, moet nog worden verduidelijkt in een aankomende publicatie van de Europese Commissie. Deze publicatie kan ervoor zorgen dat de schattingen worden aangepast.

* ’Afnemer van de dienst’ wordt in de DSA gedefinieerd als ‘een natuurlijke of rechtspersoon die gebruik maakt van de betrokken tussenhandeldienst, in het bijzonder om informatie te verkrijgen of om informatie toegankelijk te maken’.

Informatie voor nationale autoriteiten

Nationale autoriteiten die contact willen opnemen met NS over onderwerpen die de Wet Digitale Diensten betreffen, kunnen een mail sturen naar vragendsa@ns.nl.