Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

Veelgestelde vragen

Je hebt vast een vraag over de OV-ebike. Kies hieronder het onderwerp waarover je een vraag hebt. Zo vind je snel het antwoord.

Algemeen

  • Wat is OV-ebike?

    OV-ebike is de comfortabele huurfiets met elektrische ondersteuning voor het laatste stukje van je reis.

  • Hoe werkt het huren van een OV-ebike?

    Je huurt een OV-ebike met je persoonlijke OV-chipkaart met daarop het OV-fietsabonnement.

  • Waar kan ik een OV-ebike huren?

    Huur een elektrische OV-fiets op station Driebergen-Zeist, Arnhem Centraal, Groningen of Maastricht. Bekijk vooraf in de NS-app via In de buurt of op de website hoeveel fietsen er nog beschikbaar zijn.

  • Hoe check ik hoeveel OV-ebikes er nog zijn?

    Dit kun je bekijken via de In de buurt kaart in de NS-app. Of via één van de huurlocaties op de website.

  • Hoe weet ik of er een storing op mijn locatie is?

    Dit kun je bekijken via de kaart In de buurt in de NS-app en op de website ov-fiets.nl/huurlocaties.

  • Kan ik een OV-ebike reserveren?

    Nee, je kunt geen OV-ebike reserveren. Wel kun je de beschikbaarheid checken via de NS-app.

Abonnement en kosten

  • Hoe sluit ik een OV-fietsabonnement af?

    Het OV-fietsabonnement sluit je gratis online af, via Mijn NS in de NS-app of online, en koppel je aan je persoonlijke OV-chipkaart. Met dit abonnement kun je ook een OV-ebike huren.

    Heb je een NS Flex-abonnement? Dan kun je al direct een OV-ebike huren met je OV-chipkaart.

  • Wat kost het om een abonnement af te sluiten?

    Niks, het OV-fietsabonnement is gratis.

  • Wat kost het om een OV-ebike te huren?

    Je betaalt € 13,- per rit tot 24 uur.

  • Ik heb geen persoonlijke OV-chipkaart. Wat nu?

    Geen probleem! Bij het online afsluiten van het OV-fietsabonnement kun je ook meteen een persoonlijke
    OV-chipkaart kopen.

  • Hoe betaal ik voor OV-ebike?

    Je huurt een OV-ebike met een persoonlijke chipkaart met daarop een gratis OV-fietsabonnement of Flex abonnement. De kosten voor het gebruik van de OV-ebike worden maandelijks automatisch van je rekening afgeschreven.

  • Ik heb NS Flex. Kan ik een OV-ebike huren?

    Ja, met NS Flex kun je direct een OV-ebike huren.

  • Waarom staan de kosten van OV-ebike op mijn NS Flex factuur onder 'NS Fiets'?

    Bij NS Flex ontvang je maandelijks één factuur. De kosten van alle ’fietsdiensten’ zijn gebundeld onder NS Fiets.

  • Wat betaal ik als ik langer dan 72 uur wil huren?

    Je betaalt na 72 uur een toeslag van € 5,- per 24 uur. Deze toeslag komt boven op het reguliere huurtarief van € 13,- per 24 uur.

  • Waar kan ik mijn factuur vinden?

    Dit kun je zien in Mijn NS. Maandelijks ontvang je een handig overzicht per mail.

  • Hoe zie ik hoeveel OV-ebike ritten ik gemaakt heb?

    Dit kun je zien in Mijn NS. Maandelijks ontvang je een handig overzicht per mail.

  • Kan ik met mijn NS Business Card een OV-ebike huren?

    Check hiervoor eerst in Mijn NS Zakelijk of je gebruik kunt maken van de OV-ebike of vraag het aan je werkgever.

  • Hoe weet ik hoeveel zakelijke ritten ik gemaakt heb?

    Alle ritten gemaakt op een OV-ebike bekijk je achteraf terug op de NS-Business Card factuur.

  • Wat betaal ik als mijn OV-ebike gestolen is?

    Als je een proces-verbaal en de OV-ebike sleutel hebt betaal je een eigen risico van € 70,-. Als je geen sleutel en geen proces-verbaal hebt betaal je een eigen risico van € 1.750,- (50% van de vervangingswaarde van de OV-ebike).

  • Wat betaal ik als ik mijn sleutel kwijt ben?

    Bij verlies of diefstal van de OV-ebike sleutel betaal je € 20,-.

OV-ebike huren

  • Kan ik meerdere OV-ebikes huren?

    Ja, je kunt per keer maximaal twee OV-ebikes huren.

  • Hoe huur ik twee OV-ebikes tegelijk?

    De medewerker scant je OV-chipkaart met abonnement twee keer.

  • Kan ik een OV-bike huren met een anonieme OV-chipkaart?

    Nee, om een OV-ebike te huren heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig met daarop het gratis OV-fiets abonnement.

  • Kan ik een OV-ebike huren met NS Flex?

    Maak je gebruik van NS Flex, dan kun je direct een OV-ebike huren.

  • Kan ik een OV-ebike met kinderzitje huren?

    Nee, je kunt geen OV-ebike met een kinderzitje huren.

  • Hoe ver kan ik fietsen met OV-ebike?

    De OV-ebike wordt verhuurd met een volle accu. In de eco-stand kun je 110 km fietsen en in de zwaarste ondersteuningsstand ongeveer 50 km. Bij normaal gebruik is het bereik ongeveer 70 km.

    Overigens kun je met een lege accu nog steeds prima fietsen op de OV-ebike.

  • Zijn de OV-ebikes veilig?

    De OV-ebike voldoet aan alle benodigde kwaliteitseisen.

  • Kan ik de accu zelf opladen?

    Nee, je kunt niet zelf de accu opladen. Je krijgt altijd een e-bike met volle accu mee. Is de accu leeg dan kun je bij de stalling gratis een nieuwe volle accu krijgen voor je OV-ebike.

  • Is de OV-ebike voorzien van GPS tracking?

    Ja, de OV-ebike is standaard voorzien van GPS-tracking. De data is niet gekoppeld aan persoonsgegevens. De GPS-tracking wordt gebruikt om inzicht te krijgen in gebruik, reisafstanden en snelheid én voor het traceren van de OV-ebike na diefstal.

  • Hoe snel kan de OV-ebike?

    De OV-ebike ondersteunt tot maximaal 25 km per uur.

OV-ebike inleveren

  • Kan ik de OV-ebike inleveren op een andere locatie?

    Helaas is dat niet mogelijk. De OV-ebike is op 4 stations te huren tijdens de proef.

  • Kan ik de OV-ebike inleveren na sluitingstijd?

    Nee, dit kan niet. Je kan de OV-ebike alleen tijdens de openingstijden van de fietsenstalling inleveren.

  • Ik heb de sleutel niet in kunnen leveren. Wat kan ik doen?

    Zet de OV-ebike op slot met beide sloten en doe de sleutel in de blauwe dropbox. Maak de OV-ebike bij voorkeur vast aan een rek of paal om diefstal te voorkomen. Bel klantenservice om de rit af te laten sluiten en de huur van OV-ebike te stoppen.

  • Ik heb bericht ontvangen dat fiets niet ingeleverd is. Wat kan ik doen?

    Neem in dit geval contact op met klantenservice.

Problemen tijdens je reis

  • De elektrische ondersteuning werkt niet en mijn OV-ebike geeft de foutcode W013.

    Deze foutmelding ontstaat doordat je je voet op de trapper van de fiets hebt tijdens het aan- of uitzetten. Zet de fiets even uit en daarna weer opnieuw aan. Hou je voet van de trapper als je de aan/uitknop indrukt.

  • De OV-ebike heeft een lekke band.

    Breng de OV-ebike terug naar de huurlocatie. Het is ook mogelijk om de OV-ebike tegen vergoeding op te laten halen. U betaalt hiervoor € 50,-.

  • De fiets trapt heel zwaar. Kan ik de fiets omruilen?

    Bij een defect kun je de OV-ebike binnen 10 minuten gratis bij je huurlocatie omruilen voor een andere OV-ebike.

  • Mijn OV-ebike is kapot.

    Meld de schade bij de huurlocatie of stuur Klantenservice een e-mail via info@ov-fiets.nl met als onderwerp 'OV-ebike kapot'. Vermeld altijd het fietsnummer, dat op het spatbord staat.

  • Mijn OV-ebike(sleutel) is verloren of gestolen.

    Doe direct aangifte bij de politie en stuur ons een e-mail via info@ov-fiets.nl met als onderwerp 'OV-ebike gestolen'.

    Vermeld in de correspondentie het fietsnummer (zie fietssleutel), de huurlocatie en de datum en het tijdstip waarop de OV-ebike is gestolen. Stuur vervolgens het proces-verbaal en de OV-ebike-sleutel op naar ons adres:

    NS Klantenservice Afdeling OV-fiets
    Postbus 2572
    3500 GN Utrecht

    Bij diefstal betaal je een eigen risico. Deze lees je in de tarievenlijst OV-ebike. Als je géén proces-verbaal en OV-ebike-sleutel opstuurt, dan betaal je 50% van de vervangingswaarde van de OV-ebike. Deze waarde staat vermeld in de tarievenlijst OV-ebike.

    Sleutel OV-ebike verloren of gestolen?
    Meld de diefstal of het verlies aan ons door een e-mail te sturen naar info@ov-fiets.nl, met als onderwerp 'OV-ebike sleutel verloren of gestolen'. Je betaalt zelf de kosten voor een nieuwe sleutel. Deze kosten zijn terug te vinden in de tarievenlijst OV-ebike.

    Bekijk alle prijzen

Klantenservice

Kom je er toch niet uit? Stel dan je vraag aan onze Klantenservice.

Kijk verder