Direct naar hoofdinhoud

Hoofdnavigatie

vrouw met visuele beperking stapt in trein met hulphond

In de trein

Voor reizigers met een visuele beperking zijn er in de trein diverse voorzieningen. Zo is er in de nieuwste treinen een SOS-knop aanwezig, hebben al onze en de intercity van het type ICNG Sprinters een schuiftrede waarmee het makkelijker wordt om gelijkvloers in te stappen en zijn er diverse tactiele (voelbare) informatievoorzieningen. Op deze pagina lees je alles over de voorzieningen in de trein als je reist met een visuele beperking.


SOS-knop

In de nieuwste treinen vind je zowel bij de rolstoelplaatsen als in het toilet een SOS-knop. Dit is een knop waarop gedrukt kan worden om hulp in te schakelen. Deze knop is voorzien van een afbeelding van een belletje. Het belletje en de letters SOS zijn in reliëf uitgevoerd. De knop is rood, heeft led-verlichting en is voorzien van audio-feedback. Als je deze knop indrukt, komt je melding terecht bij de machinist. De machinist communiceert vervolgens met de hoofdconducteur, zodat er meteen actie kan worden ondernomen. 

Schuiftrede voor een toegankelijke in- en uitstap

Al onze Sprinters, en Intercity’s van het type ICNG, hebben een schuiftrede. De schuiftrede maakt het makkelijker om gelijkvloers in te stappen, omdat de trede de afstand tussen trein en perron verkleint. De trede wordt zoveel mogelijk metaalkleurig uitgevoerd met een contrasterende gele band aan het uiteinde.

Klasse-aanduidingen voor 1e klas en 2e klas

In de trein kun je eerste- en tweedeklas reizen. In Sprinters kan de klasse in de trein eenvoudig worden herkend: bij binnenkomst van de trein bevind je je direct in de tweede klas en zodra je een deur passeert, bevind je je in de eerste klasse. 

In Intercity’s zijn zowel de klasse-aanduiding als de stilte-zones tactiel (voelbaar) herkenbaar. In dubbeldeks treinen zijn tactiele plaatjes aangebracht op de trapleuning. In enkeldeks Intercity’s is deze informatie te vinden op de deuren van de coupé: op de handgreep of direct naast de drukknop waar de deur mee geopend kan worden. Ook is er een voelbare 'S' als de deur toegang geeft tot een stiltecoupé.

Priority seats

In al onze treinen vind je zogenaamde priority seats. Deze zitplaatsen zijn met voorrang bedoeld voor mensen die moeilijk kunnen lopen of staan. Bijvoorbeeld mensen met een mobiliteits- of visuele beperking, ouderen en zwangere vrouwen. Deze zitplaatsen vind je overal in de trein, maar wel altijd zo dicht mogelijk bij de deur. Bij de priority seat is een sticker aangebracht.  

Om het onderscheid met reguliere zitplaatsen verder te verduidelijken, is de hoofdsteun van de priority seats in een andere kleur uitgevoerd. 

Hoogteverschillen overbruggen

Hoogteverschillen in de trein zijn helaas niet altijd te vermijden. Deze worden opgelost met hellingbanen, opstapjes of trappen. Hoogteverschillen zijn altijd duidelijk gemarkeerd op de vloer. Bij trappen zijn tenminste de eerste en de laatste trede voorzien van een contrasterende strook.

Informatie over de uitstapzijde

Voor of tijdens de reis kun je in de NS-app nagaan aan welke zijde van de trein moet worden uitgestapt. Zo kun je je tijdig aan de goede kant opstellen om de trein te verlaten. Als je een pushmelding instelt voor aankomst, wordt de uitstapzijde tevens meegenomen in de melding die je ontvangt vlak voordat je aankomt op het station. 

Een hulphond mee in de trein

Reis je met een duidelijk herkenbare hulphond, al dan niet een hulphond in opleiding? Dan mag je hond gratis mee in de trein, mits voorzien van een tuigje, dekje of beugel met logo van een hulphond-organisatie. Je hebt in dat geval geen treinkaartje Dagkaart hond nodig.