Thuis voorbereiden
Reis je met een visuele beperking en wil je thuis je reis voorbereiden? Dan zijn er verschillende mogelijkheden. Zo kun je thuis alvast je reis plannen met de Reisplanner en bekijken welke voorzieningen aanwezig zijn op jouw station. Zo kun je je reis boeken met NS Reisassistentie, waarbij een assistentieverlener je helpt op het station en bij de in- en uitstap. Ook lees je meer over de mogelijkheden van het reizen met een abonnement.
Plan je reis met de Reisplanner of de NS-app
De NS-app is te downloaden in de Apple App Store (voor iOS) en in de Google Play Store (voor Android).
Vraag NS Reisassistentie aan voor je reis
Hulp nodig bij het navigeren over het station of bij het in-, over- of uitstappen? Met NS Reisassistentie helpt een opgeleide assistentieverlener je op het station en bij het in- en uitstappen. Je kunt NS Reisassistentie op drie manieren boeken: online via NS Reisassistentie, telefonisch via 030-2357822 of in de NS-app. Voor het online boeken van NS Reisassistentie maak je eenmalig een Mijn NS-account aan. Op dit moment kun je NS Reisassistentie aanvragen voor de meeste stations.
1 Stap Verder-service op grote stations
Met ‘1 Stap Verder’ bieden we reizigers met een visuele beperking bij aankomst op een van de onderstaande stations begeleiding naar de eerstvolgende vorm van openbaar vervoer. De reisassistent begeleidt je naar de bus-, tram- of metrohalte, de officiële taxistandplaats of naar de ‘halen en brengen’-plaats bij het station.
Je kunt de 1 Stap Verder-service voor de de volgende stations telefonisch aanvragen via onze Klantenservice via het telefoonnummer 030-2357822:
- Almere Centrum
- Amersfoort Centraal
- Amsterdam Amstel
- Amsterdam Bijlmer Arena
- Amsterdam Centraal
- Amsterdam Sloterdijk
- Amsterdam Zuid
- Arnhem Centraal
- Breda
- Delft
- Den Haag Centraal
- Den Haag HS
- Deventer
- Eindhoven
- Enschede
- Groningen
- Haarlem
- Leeuwarden
- Leiden Centraal
- Maastricht
- Nijmegen
- Rotterdam Centraal
- s Hertogenbosch
- Schiphol Airport
- Utrecht Centraal
- Zaandam
- Zwolle
OV-Begeleiderskaart
Kun je niet zelfstandig met het openbaar vervoer reizen? Met een OV-Begeleiderskaart reist één begeleider gratis met je mee in de trein, metro, tram en bus. Een OV-Begeleiderskaart staat op jouw naam, dus je kunt bij iedere reis kiezen wie je meeneemt als begeleider. Reizen er meerdere begeleiders met je mee, dan moeten zij een geldig vervoerbewijs hebben.
Reizen met NS Flex of NS-Business Card
Je kunt kiezen voor een NS Flex-abonnement voor Blinden en Slechtzienden. Je checkt in en uit in het hele openbaar vervoer, zonder vooraf saldo op je OV-chipkaart te laden. Je betaalt maandelijks achteraf via automatische incasso en je vindt je kosten op je factuur in Mijn NS.
Zoek geleidelijnen op het station
Je kunt thuis alvast zoeken hoe de geleidelijnen lopen op de stations waar je gaat reizen. Klik hiervoor op onderstaande knop: zoek geleidelijnen. Daarnaast is het mogelijk om in het reisadvies op ns.nl direct naar de geleidelijnen van het desbetreffende station te gaan. Klik hiervoor in het reisadvies op de drie puntjes naast de stationsnaam en kies voor 'Zoek geleidelijn'.
Download de NS Perronwijzer-app
Als je de borden boven de perrons niet of lastig kunt lezen, kun je de NS Perronwijzer-app downloaden. In de app vind je de informatie over de eerstvolgende trein die vertrekt op het perron waar jij je bevindt. Zo kun je een laatste check doen of je in de juiste trein stapt. De app is gratis te downloaden in de App Store voor iOS en Google Play Store voor Android.
Op het station
Welke stationsvoorzieningen zijn er als je reist met een visuele beperking?
In de trein
Welke voorzieningen zijn er in de trein als je reist met een visuele beperking?